norg Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Har en Athlon 64 X2 3800+ cpu, som kjører stabilt og fint på 2300mhz. Problemet er at jeg ikke får klokket den høyere! Da jeg prøvde å sette opp til 2350mhz fikk jeg svart skjerm ved boot, og måtte resette BIOS. Har prøvd å stille ned hastigheten på RAM (fra 200mhz til 166mhz), tuklet masse med multiplier, htt osv. Jeg vet at cpuen har langt større kapasitet enn 2300, selv med boxed vifte. Kan det være at jeg må stille opp voltage? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 finn den maksimale hastigheten du kan kjøre rammen din på. deretter brgynner du med multipiler. hver gang den ikke går lengre. øker du volt på prosessor. øk til du får en temperatur som er grei. når det gjelder ram kan du bare kjøre påå på 3v med en gang hvis hovedkortet ditt tillater det. så og si alle ramtyper klarer 3.4ish volt glatt. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 når det gjelder ram kan du bare kjøre påå på 3v med en gang hvis hovedkortet ditt tillater det. så og si alle ramtyper klarer 3.4ish volt glatt. 5274945[/snapback] Dette er ikkje rett! Mange typer RAM skal slett ikkje ha høy spenning. Å sette opp spenningnen på den måten du sier kan grille brikkene. Det er bare noen helt spesielle brikker som skal ha høy spenning ved høye hastigheter. Andre brikker yter best med lav spenning. Mitt sett med 2gb OCZ Platinum edition yter klart best ved 2,7v, øker eg spenningen over det så klarer de ikkje så høy hastighet lenger. Og mitt sett med 1gb Kingston HyperX Ultra low latency klokker lett til 270mhz med 2,5v. Så det å annbefale å øke spenningen på den måten du gjør no uten å sjekke kva slags ram folk har er ikkje særlig smart Lenke til kommentar
protein Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Har en Athlon 64 X2 3800+ cpu, som kjører stabilt og fint på 2300mhz. Problemet er at jeg ikke får klokket den høyere! Da jeg prøvde å sette opp til 2350mhz fikk jeg svart skjerm ved boot, og måtte resette BIOS. Har prøvd å stille ned hastigheten på RAM (fra 200mhz til 166mhz), tuklet masse med multiplier, htt osv. Jeg vet at cpuen har langt større kapasitet enn 2300, selv med boxed vifte. Kan det være at jeg må stille opp voltage? 5274149[/snapback] Jeg har en maken CPU, der jeg kjører maskinen stabilt på 2.45 Ghz. Jeg har i perioder kjørt den på 2.6 GHz, men da er jeg på kanten av det minnebrikkene mine takler. Iallefall så låser maskinen seg dersom jeg kjører spill etc. Full load på CPU, f.eks ved bruk av SETI@home funker fint. Jeg kjører i dag med heller billig ram, nemlig et 1gb(2 x 512Megs PC3200) Dual Channel brikkesett fra GEIL (2.5cl) Lenke til kommentar
norg Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Du kunne ikke være så vennlig å fortelle litt om innstillingene dine i BIOS? Har du noe ekstra kjøling osv.? Ramen min er av denne typen: http://shg.no/produkter/infobox.asp?varenr=350522&kat= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå