Gå til innhold

GeForce 4 Ti4200 64mb eller 128mb???


Maniac

Anbefalte innlegg

Hei sann!

 

Jeg ser at her det er veldig mange eksperter på grafikkort så jeg håper det er noen som kan hjelpe meg litt her.

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg et nytt skjermkort, nemlig GeForce 4 Ti4200. Det jeg lurer på er, burde jeg kjøpe en som er 64MB eller 128MB? Jeg har sett at Gainward selger kortene til en veldig god pris og at folk som har dem er veldig fornøyde.

 

Det som plager meg er den Memory Clock (MHz) greia. På 64mb kortet så er den 500MHz men på 128mb kortet er den 444Mhz. Er det såååå stor forskjell i spill? Kommer jeg til å skikkelig trenge de 56MHz??

Burde jeg se mer på akkurat den delen? Fordelen med det 128mb kortet er at den har både Tv-inn og ut, mens 64mb kortet har bare tv-inn. Plus at prisen på 128mb kortet er ca 1.900 kr og 64mb kortet er 1700 kr.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du ser i "forum meny" på venstre side ser du atr det finnes en søke-fungsjon, jeg har svart på akuratt dette spørsmålet minst 20 ganger før, så nå gidder jeg ikke mer... :smile:

 

men jeg kan alikevel fortelle deg at du kan helt fint klokke 444Mhz versjonene opp til 500Mhz uten problemer, men det finner 128Mb versjoner som leveres med 500Mhz minne orginalt, disse koster omtrent det samme og da slipper du å klokke.. (100-200,- forskjell)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-03 16:05, HAL2002 skrev:

Hvis du er glad i å spille på PC ville jeg gått for 128MB versjonen siden DOOM 3 kommer til å bruke 80MB textures. Da holder det ikke med 64MB. Dessuten kommer det nok flere spill etter hvert som forlanger mer en 64MB.


 

Når kommer Doom 3? Kan det ikke tenkes at når dette kommer samt andre spill som bruker så store teksturer, er det for slapt med GF4-kort? Mange på forumet har hevdet det, og anbefalt å kjøpe med 64 mb.

 

Uansett, jeg har gått til anskaffelse av ti 4400 med 128 mb selv, men jeg er ikke noen stor spillfreak selv om jeg får ånden over meg av og til. Mitt gamle Matrox G400 var fra 99, så jeg oppgraderer ikke veldig ofte. Er fornøyd med å kjøre de fleste spill på krevende innstillinger nå, men kommer nok til å finne meg i at det hangler og går i det lengste når dette kortet blir gammalt. Og da er det ihvertfall ikke ram-mengden som stopper...

 

Hvis jeg var hardcore gamer ville jeg kjøpt med 64 mb nå og overklokket max (mye gøy det og :smile: ) og deretter oppgradert til neste sommer/høst.

 

[ Denne Melding var redigert av: Muffinman på 2002-09-03 16:47 ]

Lenke til kommentar

Jannis-15, nå må du ikke bli lurt av slike billige pr-stunts som gainward bruker når de døper kortene sine. "Ultra/650XP" betyr langt i fra at minnet klarer å bli overklokket til DDR650. Les noen tester på gainwardkortene, så vil du se at de yter sånn passe når det kommer til overklokking.

 

Faktisk så er gainward GF4 "golden sample" kortene ikke noe spesielt bedre enn andre GF4 kort når det kommer til overklokking. Dette betyr ikke at Gainward kortene er blitt værre med denne serien, det er heller en indikasjon på at de andre produsentene også lager kort med rom for endel overklokking. I så måte må jeg si meg skuffet at ikke gainward kan komme opp med noe bedre på sine "golden sample" kort, derfor er min mening at de slettes ikke verd de ekstra kronene de koster sammenligent med andre kort.

Lenke til kommentar

nei jeg lar meg ikke lure av dette, men kortet leveres med 3ns minne (tror jeg) og da blir regnestykket slik:

(1000/3)*2=666, altså skal minnet fysisk klare 666Mhz.. men ja, kvaliteten på minnet har _mye_ å si, men det jeg mener er det at han uten problemer klarer å klokke det fra 444 til minst 550Mhz (Ti4400 hastighet)...

 

rett meg om jeg har regnet feil!

 

[ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-09-03 23:47 ]

Lenke til kommentar

OK, jeg retter :smile:

"Gainward Geforce4 PowerPack ! Ultra/650 XP Golden Sample 128MB" leveres med samsung 4.0ns minne.

Regnestykket blir derfor 2*1000/4 -> 500MHz DDR teoretisk maks hastighet. Nå lager samsung gode minnemoduler, derfor klarer du med god sikkerhet å komme en del over DDR500 hastighet.

 

Det er flere review som viser dette kortet, sjekk f.eks. testen på HardOCP.com, eller xbitlabs.com

 

 

 

 

_________________

Byggeren

slapps.com

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-09-03 23:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 15:40, Erlend! skrev:

jeg ville gått for point of views geforce4 4200 xp.

hardware.no skal snart legge ut en test av kortet, så vent og se.


Hei, vi er igang med testing av kortet. Det kjører helt stabilt på 320/660, altså raskere enn Ti4600-frekvens (300/650). Fikk 11552 i 3DMark2001SE (standard test) på en Athlon XP 2100+ og VIA KT266A (nyeste Detonator).

 

Kortet kommer med 128 MB 3.3 ns minne, og støyer ikke spesielt mye. Bundelen inkluderer bl.a. DVI->VGA adapter.

 

Dessverre er bildekvaliteten i 2D-modus på kortet elendig, og det desidert dårligste undertegnede har sett på lang tid. I mine øyne er kortet nærmest ubrukelig til annet enn spill. Kortet er testet på en Sony 17" CRT samt en Samsung 17" LCD, begge i 1280x1024.

 

Hører gjerne fra andre som har kortet, om hvordan de har opplevd bildekvaliteten i 2D.

Lenke til kommentar

Datanerd: Håper å få det med bedriftspakke i morgen ettermiddag. Da blir det testing skal jeg love deg !:-)

 

Jeg og en kompis bestilte det gjennom en fyr på qxl.no til kr. 1639,- pr stk + porto/frakt delt på oss to da. Meget billig !!!

 

Håper bare ikke 2d kvaliteten er så alt for dårlig :sad:

 

Jeg skal gi lyd fra meg når jeg har testet.

 

 

Lef

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...