Gå til innhold

Konspirasjonsteorier i dokumentarer/film/serier

qdos

Anbefalte innlegg

Har sansen for konspirasjonsteorier, og de trenger nødvendigvis ikke være så sannsynlige eller realistiske. Er interessert i hvilke konspirasjonsteorier andre på forumet liker. Er klar over at dokumentar kanskje er et litt feil ord, ettersom dokumentasjonen ofte er tvilsom, men bruker dette i mangel på bedre ord. Her er noen eksempler fra sjangrene:

Dokumentarer:

Loose Change

Fahrenheit 9/11

Serier:

Nowhere Man

X-Files

Filmer:

The Truman Show - Etter min mening den ultimate konspirasjonsteorien.

The Matrix

Conspiracy Theory

Er også åpen for spill med konspirasjoner, slik som f.eks.The Moment of Silence og Broken Sword: The Sleeping Dragon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sansen for konspirasjonsteorier, og de trenger nødvendigvis ikke være så sannsynlige eller realistiske. Er interessert i hvilke konspirasjonsteorier andre på forumet liker. Er klar over at dokumentar kanskje er et litt feil ord, ettersom dokumentasjonen ofte er tvilsom, men bruker dette i mangel på bedre ord. Her er noen eksempler fra sjangrene:

Dokumentarer:

Loose Change

Fahrenheit 9/11

Serier:

Nowhere Man

X-Files

Filmer:

The Truman Show - Etter min mening den ultimate konspirasjonsteorien.

The Matrix

Conspiracy Theory

Er også åpen for spill med konspirasjoner, slik som f.eks.The Moment of Silence og Broken Sword: The Sleeping Dragon.

5273987[/snapback]

Om du likte konspirasjonsteorien i "The Truman show" (jeg liker den selv), bør du virkelig ta en nærmere titt på The Thirteenth Floor, som tar for seg et minst like spennende tema ;) Fornøyelig film.

Edit: "Conspiracy Theory" virker interessant, bestilte den nettopp fra Play.

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Hva med den 6 timer lange dokumentaren "The Reptilian Agenda", laget av David Icke. Filmen er et langt intervju med en lubben afrikansk sjaman som har laget en eller annen ufokult, altså det er ikke noe annet i filmen enn filming av denne paranoide og "opplyste" sjamanen (mannen går med 1,5 cm tykke briller fordi han tror det vil hjelpe mot "mind-controll devices", og det sier litt). En heller useriøs dokumentarmann (i hvertfall mitt intrykk av ham) som står bak en god del dritt. Hvis mannen har laget en dokumentar der han faktisk har bakgrunnsfakta for noen av påstandene sine, så beklager jeg, men min oppfatning så langt er at mannen er en idiot.

Han har laget fire filmer om iluminati også,

Bush's brotherhood of death f.eks.

Skjønner ikke en mann greier å gulpe opp så mye tull jeg...

Lenke til kommentar

En film som flyter litt rundt på internett som heter "Did we land on the moon?" eller noe lignende. Det er en tv-dokumentar som jeg tror ble sendt på FOX.

Den stiller en del virkelig intressant spørsmål, som f.eks. hvorfor flagget glaffrer når det ikke er vind og mange andre logiske brister. Får bare saken fra en side så det er lett å bli hjerevasket, men det er vel også det morsomme med konspirasjonsteorier.

Lenke til kommentar
En film som flyter litt rundt på internett som heter "Did we land on the moon?" eller noe lignende. Det er en tv-dokumentar som jeg tror ble sendt på FOX.

Den stiller en del virkelig intressant spørsmål, som f.eks. hvorfor flagget glaffrer når det ikke er vind og mange andre logiske brister. Får bare saken fra en side så det er lett å bli hjerevasket, men det er vel også det morsomme med konspirasjonsteorier.

5277631[/snapback]

De eneste logiske bristene i den filmen er påstandene om at flagget glaffrer, når det egentlig bare rører seg fordi astronautene er borti det. Teoriene i den filmen er lite gjennomtenkte og uten et fnugg av bevis, og inneholder like mye fakta som Forgotten Silver.

Lenke til kommentar

Så The Thirteenth Floor for noen uker siden, men sovnet halvveis. Mulig jeg bør leie den på nytt, og holde meg våken denne gangen.

Kom akkurat på at jeg kjøpte en DVD med en dokumentar om en av Erich von Dänikens bøker. Akkurat nå ligger den nedpakket i et flyttelass, men skal finne den fram i romjula. Däniken har noen spenstige alien-teorier, og mange av argumentene (om sannsynlighet) virker troverdige. Må sjekke mer om David Icke.

Ellers så er jo Noam Chomsky en kar med mange synspunker om konspirasjoner i amerikansk politikk.

Lenke til kommentar

5277631[/snapback]

De eneste logiske bristene i den filmen er påstandene om at flagget glaffrer, når det egentlig bare rører seg fordi astronautene er borti det. Teoriene i den filmen er lite gjennomtenkte og uten et fnugg av bevis, og inneholder like mye fakta som Forgotten Silver.

5277644[/snapback]

Hadde de hatt bevis hadde det vel ikke vært en konspirasjonsteori lenger? Da hadde det vært fakta.

Er forresten flere logiske brister, hvorfor 2 skygger på bilder når de ikke hadde blitz, f.eks? Og hvordan markørene som sitter i linsen plutselig er bak fjell osv. Irriterer meg at NASA ikke kan svare på slike konkrete ting for da hadde saken vært ute av verden.

Men mitt poeng er ikke om vi har vært på månen eller ikke, men å tipse Jarsberg.

Lenke til kommentar

5277631[/snapback]

5277644[/snapback]

Hadde de hatt bevis hadde det vel ikke vært en konspirasjonsteori lenger? Da hadde det vært fakta.

Er forresten flere logiske brister, hvorfor 2 skygger på bilder når de ikke hadde blitz, f.eks? Og hvordan markørene som sitter i linsen plutselig er bak fjell osv. Irriterer meg at NASA ikke kan svare på slike konkrete ting for da hadde saken vært ute av verden.

Men mitt poeng er ikke om vi har vært på månen eller ikke, men å tipse Jarsberg.

5291283[/snapback]

Begge de spørsmålene er blitt besvart i flere dokumentarer, men de er selvfølgelig ikke like populære. Hva tror du selger best; OMG WE DID NOT LAND ON ZE MOON, eller The Moon: True facts about when we landed? At folk kjenner til dokumentarer uten fakta, men aldri har hørt noe om de som bekrefter at vi har vært på månen er jo leit, men det er vel menneskets natur.

Her og her har du beviset på de såkalte logiske bristene.

Lenke til kommentar
Begge de spørsmålene er blitt besvart i flere dokumentarer, men de er selvfølgelig ikke like populære. Hva tror du selger best; OMG WE DID NOT LAND ON ZE MOON, eller The Moon: True facts about when we landed? At folk kjenner til dokumentarer uten fakta, men aldri har hørt noe om de som bekrefter at vi har vært på månen er jo leit, men det er vel menneskets natur.

Her og her har du beviset på de såkalte logiske bristene.

5291624[/snapback]

Det var da voldsomt...

Denne diskusjonen er uintressert i av 2 grunner:

1. Tror ikke på teorien selv, så har ikke satt meg inn i argumentene.

2. Ingen av oss har grunnlag nok til å avgjøre om "bevisene" er riktige, så det kommer ned til troverdighet av kilder.

Som jeg skrev over; tipset ikke om denne fordi jeg tror på det ene eller andre, men fordi jeg tror han vil like den. OK?

Endret av B0hemen
Lenke til kommentar

Takker for tipset. Husker å ha sett et filmklipp som hevder å vise filmingen av månelandingen i et studio, og hvor lysbroen faller ned i bakgrunnen.

Som jeg sa tidligere, så er ikke troverdigheten eller sannhetsgehalten i teorien det vestentlige - en helt vill historie kan være like interessant som en sannsynlig en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...