Gå til innhold

ATI X1800XT overklokking og erfaringer

Anbefalte innlegg

x1800xt koster rundt 3400 nå

Kjøpte du x1900xt istedenfor sablabra?

5529832[/snapback]

Hvor får du det for 3400kr? Jeg bestilte på komplett til 3700kr... X1800xt ja, ikke x1900xt

Alcoholiday: Det er moro å bytte litt mellom toppkortene ja ;) . Dyrt men... Jeg kommer helt sikkert til å bli veldig fornøyd :) . Jeg har en lydløs vf700-cu nå, så det blir sikkert litt mer støy :hm:

EDIT:

Har mere suppe i de fleste spill enn singel 7800GTX. Etter mine målinger 10 - 15 %.

Hva mener du med "suppe"? :blush: Mer kraft?

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3500,- var innkjøpspris for de kortene som kostet ca 4600-4700 i desember.

Ganske ok å kjøre alt med 4-6xAA og 16xAF selv med min lilleputt av en CPU.

5530772[/snapback]

Ok, så da er vel ikke prisen så gæren likevel da? :) Har du så lilleputt av en cpu da? Den kjører jo på 2.5ghz da... Håper min x2 [email protected] holder fint. Jeg regner med det ;) .

Også lurer jeg på, er virkelig bildekvaliteten på det kortet her mye bedre enn Nvidia sine, som feks. 7800gt/gtx?

Lenke til kommentar
tok feil med 200kr :blush:

Gleder til meg til å høre hvordan du liker det :thumbup:

5536153[/snapback]

Hehe, gleder meg jeg også :dribble: . Jeg prøver å drepe tiden på andre måter, på kjedelige ting som trening osv :hrm: . Får håpe far ikke protesterer på enda et nytt hw kjøp da :innocent: .

Også lurer jeg på; er det noen spill kortet ikke klarer med ALT på fullt på 1280x1024? Far Cry med HDR og 4xaa feks? Det blir vel til at jeg kjøper en 19" skjerm etter hvert :thumbup:

Lenke til kommentar
x1800xt koster rundt 3400 nå

Kjøpte du x1900xt istedenfor sablabra?

5529832[/snapback]

Jeg bare bumper den her igjen. Får du virkelig x1800xt til 3400kr noen steder nå? :hmm: Hvis ikke håper jeg å få henta pakka på lørdag :yes:

5536108[/snapback]

Nei, får nok ingen x1800xt 512 til 3400,- her i landet. Jeg kjøpte mitt xt kort i USA i romjula og betalte ca. 3200(det var det billigste jeg fant på den tiden, jeg bestilte et Sapphire kort men fikk faktisk et originalt ATI istedet..). Samme kort ligger nå på ca. 3100. Tror nok Komplett sitt til 3700,- er det billigste man finner her til lands.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
sablabra  Postet i går, 20:37

Også lurer jeg på; er det noen spill kortet ikke klarer med ALT på fullt på 1280x1024? Far Cry med HDR og 4xaa feks? Det blir vel til at jeg kjøper en 19" skjerm etter hvert thumbup.gif

Nå driver jeg med litt sære spill, simulatorer som GTR, MS flight sim, ol, dette er stort sett litt eldre og sannsyneligvis for skjermkortets del lettere spill enn de aller nyeste, men til gjengjeld er det helt ubrukelig å kjøre med 35fps.

Noe jeg har lagt merke til, men ikke helt funnet nøyaktig årsaken til, er at jeg får en slags lag selv om frameraten er høy. Kan ha 70-100 fps men kjører jeg i sirkel i bilspill, eller taxer med fly, går omgivelsene trinnvis og tydelig hakkete...

Vet som sagt ikke helt hvorfor, men det har med AA/AF bruk å gjøre, og jeg lurer på om det først er når jeg tester de avanserte AA/AF innstillingene, HQ, temporal, adaptive osv.

Har ikke helt skjønt hva de egentlig gjør, og egentlig savner jeg 8xAA fra Nvidia siden skjermen min begrenser opplsøningen til 1024x1280.

Men bortsett fra akkurat dette lille problemet, er flyten utrolig fin i de spillene jeg så langt har forsøkt, ble nesten bilsyk av GTR :!:

Hva er det forresten som regnes som det grafikkmessig tyngste spillet idag?

Lenke til kommentar
sablabra   Postet i går, 20:37

Også lurer jeg på; er det noen spill kortet ikke klarer med ALT på fullt på 1280x1024? Far Cry med HDR og 4xaa feks? Det blir vel til at jeg kjøper en 19" skjerm etter hvert thumbup.gif

Nå driver jeg med litt sære spill, simulatorer som GTR, MS flight sim, ol, dette er stort sett litt eldre og sannsyneligvis for skjermkortets del lettere spill enn de aller nyeste, men til gjengjeld er det helt ubrukelig å kjøre med 35fps.

Noe jeg har lagt merke til, men ikke helt funnet nøyaktig årsaken til, er at jeg får en slags lag selv om frameraten er høy. Kan ha 70-100 fps men kjører jeg i sirkel i bilspill, eller taxer med fly, går omgivelsene trinnvis og tydelig hakkete...

Vet som sagt ikke helt hvorfor, men det har med AA/AF bruk å gjøre, og jeg lurer på om det først er når jeg tester de avanserte AA/AF innstillingene, HQ, temporal, adaptive osv.

Har ikke helt skjønt hva de egentlig gjør, og egentlig savner jeg 8xAA fra Nvidia siden skjermen min begrenser opplsøningen til 1024x1280.

Men bortsett fra akkurat dette lille problemet, er flyten utrolig fin i de spillene jeg så langt har forsøkt, ble nesten bilsyk av GTR :!:

5539129[/snapback]

Kan der være at du har for lite Ram til så mye eyecandy?? Hadde samme problemet selv i BF2

Lenke til kommentar

5539129[/snapback]

Fear eller COD2??

5539189[/snapback]

Det er 2 forferdelig krevende spill, spesielt fear. Også etter å ha lest noen reviews nå, så ser black and white 2 ut til å være utrolig krevende. Noen som har prøvd fear, cod2, battlefield special forces(spesielt mørke baner) eller black and white 2?

Bare 2 jævlige dager igjen nå, så kan jeg forhåpentligvis få henta da :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd F.E.A.R. enda, men Cod2 går silkeglatt på 1280x1024, 4xAA, default AF på og alt på høyeste innstillinger.

BF2 i 1280x1024 4xAA/16xAF, alt på high går også glatt med 2 gb ram, men det har du jo. Har fps dropp nede i ca 49. Har ikke målt dette, men ser av fps-telleren at fps normalt ligger på ca 80 fps.

Lenke til kommentar

Det hørtes bra ut :yes: . Men jeg ble litt mer nysgjerrig på å klokke med pe biosen igjen jeg :hmm: . Er det bare å flashe med atiflash 3.09? Hva hvis noe går galt? Jeg tar jo så klart backup av den original biosen først, men hva hvis det ikke kommer bilde? Kan jeg fikse det igjen hvis jeg bruker et pci kort da? Går det greit med stock-kjøleren også?

Lenke til kommentar

Du kan enkelt flashe med ATIWinflash. Så sant strømmen ikke går de 2 sekundene det tar så eller kortet ditt ikke tar imot BIOSen så går det ganske sikkert bra. Det går fint å flashe tilbake ved å bruke et pci-kort om det skulle feile.

Du kan teste hvor høy temperatur du får ved load med Rivatuner etter at du har flashet, la hw monitoring gå i bakgrunnen mens du kjører 3dmark eller et spill i 10-15 min. Det er mulig temperaturen blir noe høy med stock kjøler. Selv synes jeg det er høyt men akseptabelt med ca 80-85 grader i load over tid.

Min stock kjøler var så dårlig montert (eller bare så dårlig) at jeg fikk en load temp på 82 grader med stock hastighet og standard XT-bios. Imidlertid har jeg ganske høy temperatur i rommet 23-24 grader, varmekabler under PCen og praktisk talt ingen luftflyt i kabinettet. Jeg har lest om andre som har hatt load temp ved stock kjøler på kun 60 grader så dette varierer.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Du kan enkelt flashe med ATIWinflash. Så sant strømmen ikke går de 2 sekundene det tar så eller kortet ditt ikke tar imot BIOSen så går det ganske sikkert bra. Det går fint å flashe tilbake ved å bruke et pci-kort om det skulle feile.

Du kan teste hvor høy temperatur du får ved load med Rivatuner etter at du har flashet, la hw monitoring gå i bakgrunnen mens du kjører 3dmark eller et spill i 10-15 min. Det er mulig temperaturen blir noe høy med stock kjøler. Selv synes jeg det er høyt men akseptabelt med ca 80-85 grader i load over tid.

Min stock kjøler var så dårlig montert (eller bare så dårlig) at jeg fikk en load temp på 82 grader med stock hastighet og standard XT-bios. Imidlertid har jeg ganske høy temperatur i rommet 23-24 grader, varmekabler under PCen og praktisk talt ingen luftflyt i kabinettet. Jeg har lest om andre som har hatt load temp ved stock kjøler på kun 60 grader så dette varierer.

5542561[/snapback]

Da får jeg håpe at min er fin da ;) . Det ser ut som om jeg kanskje får grafikkortet i morgen, da pappa kommer hjem tidlig! :w00t: Men er det noe poeng i å flashe hvis jeg klarer å nå like høy hastighet uten å flashe? Også hørte jeg noe om at kortet måtte ha 6 "bokser" bakpå kortet, og ikke 5(jeg husker ikke navnet, men jeg så bilde av det). Er det bare oppspinn, eller ligger det noe sannhet i det?

Og forresten, er det sånn auto kontroll på vifta, slik at det nesten er umulig å svi kortet? Den skal visst kjøle bra på 5000rpm :whistle:

Lenke til kommentar

Det er ikke noe stort poeng i å flashe for ytelsen sin skyld hvis du når 700/800 uten å flashe, men du slipper å klokke opp og ned samt skifte spenning hver gang du skal spille.

Det var en artikkel et sted om at de nye kortene med seks stk MOSFET klokket mye bedre enn de gamle med fem. Så å si alle kort produsert fra begynnelsen av desember har seks MOSFETer. Jeg kjøpte mitt ca 6. des og det har iallfall seks stk. Kortene med fem klarte visstnok ikke 670-700 mhz engang.

Vifta kontrolleres automatisk, men med nok spenning så svir vel kortet. Absolutt maksimal temp for skjermkort er vel godt 110-120 grader så det kræsjer nok en stund før det svir. Med automatisk viftehastighet så tror jeg aldri den kommer opp i 5000 rpm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...