Cortinarius rubellus Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Døde 6600gt kortet ditt eller solgte du det? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Døde 6600gt kortet ditt eller solgte du det? 5514927[/snapback] Jeg har det fortsatt i maskinen... Først skulle jeg bare oppgradere socket a systemet mitt med et nytt grafikkort. Men da ble minnet en flaskehals, så jeg bestilte 2gb. Men da jeg satte i de brikkene så ble hovedkortet ødelagt på flekken. Så da måtte jeg kjøpe hovedkort, cpu og ram nytt, men da ble jo grafikkortet flaskehalsen igjen. Det skal ikke være lett det her gitt... Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 døde hovedkortet bare plutselig? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) døde hovedkortet bare plutselig? 5514940[/snapback] Jau, med en gang jeg satte inn minnebrikkene og skulle starte opp EDIT: Men nå er jeg strålende fornøyd med systemet(bortsett ifra skjermkortet), så nå vil jeg ikke tukle eller ødelegge noe Endret 29. januar 2006 av sablabra Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Håper du hadde garanti, sånt er kjipt Endret 29. januar 2006 av Fluesopp Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Ja sablabra, hvis du går fra 6600GT til dette kommer du til å bli meget fornøyd, det er jo en helt annen verden Viften kan jo til en viss grad justeres, og så lenge kabinett-temperaturen din er bra burde den uansett ikke være plagsom ved 2D. Hvis du nå likevel ikke skal klokke, er det heller ingen grunn til å kjøre viften på 5000rpm. Vedrørende dette med klokking, vil jeg si grunnen er at man vil ha det lille ekstra av fps. Når det først begynner å hakke plagsomt i spill, er det som regel mer enn litt klokking som skal til for å rette opp dette. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Ja sablabra, hvis du går fra 6600GT til dette kommer du til å bli meget fornøyd, det er jo en helt annen verden Viften kan jo til en viss grad justeres, og så lenge kabinett-temperaturen din er bra burde den uansett ikke være plagsom ved 2D. Hvis du nå likevel ikke skal klokke, er det heller ingen grunn til å kjøre viften på 5000rpm. Vedrørende dette med klokking, vil jeg si grunnen er at man vil ha det lille ekstra av fps. Når det først begynner å hakke plagsomt i spill, er det som regel mer enn litt klokking som skal til for å rette opp dette. 5515564[/snapback] Joda, kabinettemperaturen tror jeg er helt brukbar. ligger på 27c når jeg har det ganske varmt her(21c nå). Dessuten er det en 120mm som blåser i hvert fall sånn halveis over det . Jeg kjøpte jo 6600gt tidligere denne måneden, og da oppgraderte jeg fra radeon 9600 256mb . Så det kommer til å bli en ny verden for meg ja... Jeg tviler på at jeg vil få lav fps i 1024x768, så jeg gidder ikke ha det overklokket 24/7 tror jeg... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 sablabra Postet i dag, 11:19 Jeg tviler på at jeg vil få lav fps i 1024x768, så jeg gidder ikke ha det overklokket 24/7 tror jeg... He he, nei skal ikke påtvinge noen å klokke jeg, du vil helt sikkert greie deg helt fint uten. Grunnen til at jeg snakker om klokking er at du flere ganger har sagt du håper det klokker bra, og spurt om klokking med orginalkjøler osv. Ut fra det kunne man jo få intrykk av at det skulle klokkes... Forøvrig er det litt mer kompelisert å klokke disse kortene også, det er desverre også en "helt annen verden" enn 6600GT -og da altså til det værre Jeg flashet mitt med PE bios, og det fungerer veldig greit, slipper å klokke noe manuelt, og får ytelsen til modellen over. Uansett, du vil helt sikkert bli fornøyd med det som det er, og ut fra det jeg har sett av X1900 vil jeg nok mene at det pr idag ikke er verdt prisen. Men dette X1800XT har jo nå falt enormt i pris på bare noen uker, og billigere vil det bli. Så ja ifht X1900 syns jeg det er et godt kjøp, men generelt er aldri kjøp av toppkortene noe spesielt godt kjøp, man betaler jo enormt for det lille ekstra... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 sablabra Postet i dag, 11:19 Jeg tviler på at jeg vil få lav fps i 1024x768, så jeg gidder ikke ha det overklokket 24/7 tror jeg... He he, nei skal ikke påtvinge noen å klokke jeg, du vil helt sikkert greie deg helt fint uten. Grunnen til at jeg snakker om klokking er at du flere ganger har sagt du håper det klokker bra, og spurt om klokking med orginalkjøler osv. Ut fra det kunne man jo få intrykk av at det skulle klokkes... Forøvrig er det litt mer kompelisert å klokke disse kortene også, det er desverre også en "helt annen verden" enn 6600GT -og da altså til det værre Jeg flashet mitt med PE bios, og det fungerer veldig greit, slipper å klokke noe manuelt, og får ytelsen til modellen over. Uansett, du vil helt sikkert bli fornøyd med det som det er, og ut fra det jeg har sett av X1900 vil jeg nok mene at det pr idag ikke er verdt prisen. Men dette X1800XT har jo nå falt enormt i pris på bare noen uker, og billigere vil det bli. Så ja ifht X1900 syns jeg det er et godt kjøp, men generelt er aldri kjøp av toppkortene noe spesielt godt kjøp, man betaler jo enormt for det lille ekstra... 5515648[/snapback] Tingen er jo at jeg kanskje vil klokke etter hvert, men ikke med en gang . Jeg skal nok ha meg ny skjerm etter hvert med høyere oppløsning, og da kanskje det trengs. Jeg stiller meg litt tvilende til den PE biosen. Rett og slett fordi spenningen økes til 1.48V, noe som er veldig høyt for en 90nm kjerne. Jeg er redd det kanskje kan kutte ned levetiden noe(?). Vi får se på mandag om det kanskje kommer noen bedre tilbud på det. Hvis det kommer veldig mye bedre tilbud, så vil jo 7800gtx 256mb bli helt utkonkurrert . Men tilbudet på komplett virker såpass bra for nå i hvert fall Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 sablabra Postet i dag, 11:50 Jeg stiller meg litt tvilende til den PE biosen. Rett og slett fordi spenningen økes til 1.48V, noe som er veldig høyt for en 90nm kjerne. Jeg er redd det kanskje kan kutte ned levetiden noe(?). Ja man skal jo også være klar over at garanti bortfaller ved klokking, bytting av kjøler osv, og biosflash er ikke for de med dårlig hjerte. Jeg kan heller ikke argumentere mot at levetiden kortes ned, men dette er jo slik kortet selges i PE versjonen, og da såvidt jeg vet med helt lik kjøler. Så veldig dramatisk tviler jeg litt på at det er. Hvis du etterhvert skal klokke for å få bedre ytelse bør nok spenningen økes likevel hvis du skal få noen reell forbedring av resultatet. Da er PE bios et mye enklere alternativ, en diverse forskjellige verktøy, som må kjøres. Jeg har uansett vannkjøl på både chipen og strømforyningen og er ikke så bekymret. Men for all del, ja det er en risiko, både å klokke, flahse bios, bytte kjølere. Jeg er villig til å ta den risikoen hovedsakelig fordi det er en hobby, ikke fordi det er så veldig nødvendig. Det eneste jeg fortsatt har garanti på er vel harddisker... Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Jeg forsøker å kjøre flash-programmet for å bruke PE-bios, men får grå skjerm og maskinen må restartes hver gang, dette er før jeg i det hele tatt kommer inn i flasheprogrammet. Litt rart, for jeg kom faktisk inn i programmet før jul. Da brukte jeg riktignok en eldre Catalyst... Ang. levetid og garanti så løper vi en viss risiko, særlig jeg som har saget av kjøleribben til spenningsregulatorene . Det er mange meninger om levetid, noen er hysterisk skeptiske, men om du kjører PE-bios så er det rimelig å tro at levetiden ikke reduseres drastisk og for alle praktiske formål så er det verdiløst å ha en levetid på slike kort på over 4-5 år. Du vil uansett skifte ut kortet før den tid. Endret 29. januar 2006 av cybirg Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Ble lei av å klokke manuelt selv så jeg flasha likegreit med Pe biosen til pcp 160. Tok en reboot og fikk bilde på skjermenJ . Ser av CCC at 700, 800 er den nye hastigheten. Testa med 3Dmark05 og fikk en blåskjerm. Ante meg at temperaturen kunne være problemet (orgiankjølern) så jeg økte viftehastigheten i 3D manuelt til 2800 rpm. 3Dmark fullførte nå uten blåskjern med scoren 10 000. Må snart få skaffa meg en kjøler som er lydløs. Ser på poweruptec forums at en del disabler ATItool etter flashen og klokker videre med CCC. Noen erfaring med dette pcp 160 ? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Jeg brukte nå en annen versjon av ATIwinflash og fikk flashet til PE bios. Har flashet tilbake til original for å kunne måle forskjellen mellom 1 gb Crucial BallistiX Tracer DDR-500@2,5-3-3-6 og 2 gb Corsair XMS2048-4000PT DDR-500@3-4-4-8. Se resultatene på første side, Corsair med cas3 var faktisk noe raskere enn BallistiX cas2,5. 80 poeng er vel så mye at det ikke kan tilskrives feilmarginer i testen. Det går fint å klokke med CCC, men minnet vil fortsatt ikke over 800mhz med CCC, noe som herper ytelsen ganske mye siden minnet mitt klarer 900mhz+ Endret 30. januar 2006 av cybirg Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Har problemer med å overklokke VPU med CCC rett og slett fordi den rangerer fra 695 til 5000 Catalyst 6.1 Ikke så lett å sette pila på 730. Det går faktisk ikke Noen som opplever det samme? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Har problemer med å overklokke VPU med CCC rett og slett fordi den rangerer fra 695 til 5000 Catalyst 6.1 Ikke så lett å sette pila på 730. Det går faktisk ikke Noen som opplever det samme? Har ikke fått høstet så mye erfaring med klokking av den nye bios'en her enda, men det ser ut til at minnet ikke kan settes høyere enn 800, som cybirg nevnte, og at de ikke har vært beskjedne med skalaen for gpu. 5000... Men løsningen på det problemet du har med å sette akkurat hva du ønsker Alcohollyday, er at du holder museknappen inne på gpu hastihetsregulatoren, og bruk så pil opp/pil ned på tastatur. Da får du flyttet en og en Mhz Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg fikk sms i stad om at pakken er ankommet! Men jeg tror ikke jeg får hentet det før på lørdag, så det blir en helvetes ventetid. Må få pappa til å bla ut med penger . Vi får håpe at jeg ikke angrer på at jeg ikke tok x1900xt istedenfor da . X1900xt ser jo ut til å yte helt enormt bra så... Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Hehe, du blir nok sikkert ikke skuffet, håper du kan skrive litt om temperaturer, overklokking osv her. Skulle gjerne hatt X1900XT, men siden jeg fikk X1800XT til 3500,- i desember så måtte jeg slå til. Får ikke tak i billig hw lenger Kortet burde uansett holde en stund... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Hehe, du blir nok sikkert ikke skuffet, håper du kan skrive litt om temperaturer, overklokking osv her. Skulle gjerne hatt X1900XT, men siden jeg fikk X1800XT til 3500,- i desember så måtte jeg slå til. Får ikke tak i billig hw lenger Kortet burde uansett holde en stund... 5529721[/snapback] Joda, jeg skal nok skrive litt mer når jeg får det . Men åssen fikk du tak i kortet til 3500kr?? EDIT: Også lurer jeg på hvorfor Alcoholiday kjøpte dette kortet når han allerede hadde 2x7800gtx 256?? Endret 31. januar 2006 av sablabra Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) x1800xt koster rundt 3400 nå Kjøpte du x1900xt istedenfor sablabra? Endret 31. januar 2006 av Fluesopp Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 EDIT: Også lurer jeg på hvorfor Alcoholiday kjøpte dette kortet når han allerede hadde 2x7800gtx 256?? 5529745[/snapback] Kjøpte det for å teste det litt, også selge det igjen når G71 kommer. X1900 kommer jeg ikke til å teste, da det ikke er så stor forskjell i ytelse fra X1800 bortsett fra 3Dmark06.. Som er kjøpt og betalt etter min mening. Er veldig fornøyd med X1800XT kortet. Perfekt til 1280 x 1024 oppløsning. AA og AF på maks. Har mere suppe i de fleste spill enn singel 7800GTX. Etter mine målinger 10 - 15 %. Er egentlig bare støyen som irriterer meg med kortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå