tharshan Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Hit til har eg prøvd på å makse ut mitt Powercolor X1800XT med stock kjøling. Har komt nå til 712/823 på 1,5V GPU og 1,933V på minnet. skal prøve meir og skrive resultatane om det er interesant for nokon her? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Sablabra: Jeg har gjort noen forsøk jeg også, konklusjonen var vel at 3dmark05 er CPU begrenset i 1024x768 (default) men at alt over 1280x1024 m/AA og AF er GPU begrenset. Ddette er årsaken til at jeg ikke gidder å oppgradere CPU med det første. Har også sett et par tester av Oblivion CPU scaling, der 3500+ scorer like høyt som en FX-57. Konklusjonen er dermed at GPU er ALT for gamere. Det som er synd er at dette ikke er allmenn kunnskap blant folk på forumet. Mange investerer store summer i CPU uten å kunne dra fordel av det. Forutsetningen er at man spiller i oppløsning 1280x1024 eller høyere med noe eller mye eyecandy. 6144309[/snapback] Ja, men akkurat oblivion drar nytte av dual core, og det er en fordel i fps nesten uansett hvilken oppløsning du spiller i. Det var nettopp en artikkel om det på anandtech tror jeg det var Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Det var Firingsquad som hadde den testen: http://www.firingsquad.com/hardware/oblivi...pu_performance/ Konklusjonen er at det er ingen fordel overhodet bortsett fra i svært lave oppløsninger og uten eyecandy. Slike innstillinger er det ingen med dyre skjermkort som bruker. Oblivion drar nytte av dual-core, men også kun i lave oppløsninger og uten eyecandy. "Oblivion also plays nice with processors that run at higher clock speeds as long as you keep the screen resolution and graphics settings low: again once you’re running at high-res with HDR and all the graphics settings are turned up, it doesn’t make one bit of a difference what kind of processor you have inside your system." Ganske interessante konklusjoner. Dette medfører nok at jeg venter med dual-core. Endret 21. mai 2006 av cybirg Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Det var Firingsquad som hadde den testen: http://www.firingsquad.com/hardware/oblivi...pu_performance/ Konklusjonen er at det er ingen fordel overhodet bortsett fra i svært lave oppløsninger og uten eyecandy. Slike innstillinger er det ingen med dyre skjermkort som bruker. Oblivion drar nytte av dual-core, men også kun i lave oppløsninger og uten eyecandy. "Oblivion also plays nice with processors that run at higher clock speeds as long as you keep the screen resolution and graphics settings low: again once you’re running at high-res with HDR and all the graphics settings are turned up, it doesn’t make one bit of a difference what kind of processor you have inside your system. " 6147927[/snapback] Nei, anandtech hadde også en artikkel. http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2747&p=1 Konklusjonen er: Final Words In many ways, the message this article sends is something we've already known: a fast GPU needs a fast CPU. The difference with Oblivion is that the impact of a slow CPU on a fast GPU is far more noticeable than on many games we've tested in the past. While we can't realistically provide a CPU scaling chart for every GPU we tested in the last review, you can draw some general conclusions based on the four GPUs we focused on in this review. If you're using an older Athlon 64 3000+ or 3200+ with anything around the speed of a Radeon X1800 XT or faster, you'll want to look at upgrading (or overclocking, naturally) your CPU; otherwise, you'll be leaving a decent amount of GPU performance on the table. As we've continually seen during the past couple of years, AMD's Athlon 64 and X2 processors are the best of the best, but even within the family you'll still want to opt for something faster than an Athlon 64 3500+ in order to make good use of any high end GPU. It's also important to look at the multi-core optimizations that Oblivion provides. The benefit of a dual core processor is definitely visible in Oblivion, and we welcome more games where there's a tangible real world performance improvement to multi-core processors. The difference isn't quite as large as what we've seen with Quake 4, but we're heading in the right direction. Those lucky enough to have a high end CrossFire setup, for example with two X1900 XTs, will definitely want to invest in a high end Athlon 64 X2. Oblivion is quite possibly the first game we've tested where we can actually justify (and this is a stretch) an FX-60 and a pair of X1900 XTs, as they enable you to have much more than you get out of them in most games. As we stated in the beginning, you can also try hacking your configuration files and downloading some mods, improving performance in other ways. If you just want to set the detail sliders on Maximum and play the game at high resolutions, though, X1900 XT CF and a fast dual-core CPU will get the job done nicely. (Good luck convincing yourself or your significant other of that "need", though!) Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Jøss, leser gjennom den nå, men konklusjonene er jo helt motsatte... Tror jeg må spise i meg min egen konklusjon, iallfall delvis Endret 21. mai 2006 av cybirg Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 kvifor er det så mange meiningar. Drar oblivion nytte av dual-core eller ikkje? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 21. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2006 Vanskelig å si i og med at Anandtech og Firingsquad gir motstridende resultater. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 då er det vel best å prøve sjølv ? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 (endret) Vanskelig å si i og med at Anandtech og Firingsquad gir motstridende resultater. 6148026[/snapback] Jeg har sett firingsquad skrive mye tull før, mens Anandtech har jeg alltid stolt mer på då er det vel best å prøve sjølv ? 6148073[/snapback] Er vel det beste det, men ikke alle har så stort utvalg i cpuer! EDIT: Grafikkortdrivere drar også nytte av dual core. Endret 21. mai 2006 av sablabra Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Vanskelig å si i og med at Anandtech og Firingsquad gir motstridende resultater. 6148026[/snapback] Jeg har sett firingsquad skrive mye tull før, mens Anandtech har jeg alltid stolt mer på då er det vel best å prøve sjølv ? 6148073[/snapback] Er vel det beste det, men ikke alle har så stort utvalg i cpuer! EDIT: Grafikkortdrivere drar også nytte av dual core. 6148511[/snapback] jaja, det har vel ikkje eg. Berre ein dual-core og ein M 725, og pappa har 2,4 ghz Northwood. grafikkortdrivere, korleis har dei nytte av dual-core? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Er det noen som har prøvd å endre klokkehastighet osv. med rabit? Jeg har lyst til å flashe til 750/850 eller noe der omkring er standard, men jeg vil ikke være prøvekanin . Noen som melder seg? Endret 25. mai 2006 av sablabra Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 rabit? skal det vere slik som PE? Eg klara ikkje det så då kan eg ikkje prøve.... eg har stock-kjøling.... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 rabit? skal det vere slik som PE? Eg klara ikkje det så då kan eg ikkje prøve.... eg har stock-kjøling.... 6178588[/snapback] http://www.softpedia.com/get/Tweak/Video-T...IOS-Tuner.shtml Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 er det berre å instalere programmet? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 er det berre å instalere programmet? 6178929[/snapback] Det er et program til å modifisere biosen. Du må altså flashe kortet... Jeg leter fortsatt etter en prøvekanin Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Eg kunne ha tenkt å gjere det, men det blir for varmt får kortet mitt på den hastigheita Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Eg kunne ha tenkt å gjere det, men det blir for varmt får kortet mitt på den hastigheita 6181740[/snapback] Du kan jo prøve med en annen hastighet da. Feks. 650/800, kun for å teste? Også sette opp volten så høyt du kan også(1.4375V) Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 hmmm, kan eg stille på alle slags hastigheter? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 hmmm, kan eg stille på alle slags hastigheter? 6186559[/snapback] Det er ikke verre enn å laste ned og sjekke vel? Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Går det and å flashe tilbake då? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå