Gå til innhold

ATI X1800XT overklokking og erfaringer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EDIT: Eller x1800xt pe ser aktuelt ut dersom det kommer ut snart.

5293961[/snapback]

Du kan jo kjøpe X1800XT og Flashe det til PE.

Kan du kjøre noen tester med så mye eyecandy du kan, slik at CPU-begrensningen blir minimal??

5294149[/snapback]

Jeg tror ikke det er så lurt med stock kjøling ettersom at spenningen økes såpass mye, og temperaturen deretter.

Lenke til kommentar
Det forutsetter jo at det da er en annen kjøler på pe kortene, er det ikke det vil det ikke være noe farlig å flashe med tanke på mer varme.

5294378[/snapback]

Tja, det er vanskelig å si hva langtidseffekten på kortet vil være med såpass høy volt. En på et annet forum som skriver det her. Om han har rett, vet vel ingen:

So, we're talking 1.48 volts according to rivatuner, 1.48. 1.44 according to the DMM.. Isn't 1.45 according to ATi too high for 110nm? That's make 1.48, or even just 1.44,  MUCH WORSE  for TSMC's 90nm, if 1.45 is too much for 110nm. If ATi's claim is true about the 7800GTX 512mb's life span, then we're talking 700-900 hours for this card, maximum...

1.2V is the recommended max voltage according to TSMC for the 90nm low-k process, which is the same one we're looking at with the R520. 1.2v max, even the stock R520 runs MUCH higher than that!

I have a feeling this is going to get VERY ugly. Those of you considering flashing your x1800xt's with the x1800xtoc/pe bios for 24/7 use, I'd advise waiting a few weeks to see how this pans out first. This could end up another 6800GT flashed to 1.4V diasaster, which to those who remember about 50% of all 6800GT's flashed up died...

As for the people saying "they wouldn't do this if it'd die", hardly so... Just only let a few get out the door and I promise you the overclockers will have them first. They're just going to kill their warranty anyway, and ATi's warranty is only 1 year. As for people who kill theirs with the bios, death from a bios flash isn't covered by warranty.. Ontop of that overclockers usually don't keep a card more than 6 months anyway, it's always about having the best, and a card sold to you by someone on ebay or over a forum is no longer covered by warranty anyway...

Lenke til kommentar

Maks stock ved spilling er ca 81 grader ved romtemperatur på 23-24 grader, da er viften på "auto" dvs reguleres automatisk, men ikke til full hastighet. En årsak til den relativt høye temperaturen kan være at luften som blåses ut av skjermkortet resirkuleres tilbake gjennom radiatorene til vannkjølingen siden PCen står i et hjørne under en pult, dvs en ikke optimal plassering. Har lest på andre forum at load temp med stock kjøler varierer fra noen og seksti til 85 grader. Remontering av kjøler med AS5 har i noen tilfeller gitt reduksjon i load temp på 10-15 grader(!)

Ved testing av overklokking har jeg kun brukt 100% (ca 5000 rpm) på viften og har hatt load temp på ca 68 grader. Det er imidlertid umulig å holde ut med den støvsugerlyden særlig lenge, selv når jeg spiller med høy lyd. Viften stilles til 100% ved hastigheter over 670-680 mhz for at det skal være stabilt.

Idle stock er ca 56 grader m/auto vifte, idle overklokket 1,35 vgpu er 57 grader men idle temp er egentlig ikke så interessant.

Jeg vil ikke anbefale dette kortet med stock kjøler til de som har PCen i stua eller er kresne på støy. Vannkjøling er et must for meg siden jeg er kresen på støy og har PCen i stua.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kommer til å teste litt mer etter 8. jan, men RAM-brikkene er inne til retur nå så sannsynligvis må jeg vente litt på nye. Overklokking av minne til 900/1800 mhz er gjort i flere tilfeller hos kort fra andre produsenter også, men det krever aktiv kjøling, enten vann eller ribber med vifte over. Tviler på jeg får klokket mitt minne så langt siden jeg kommer til å bruke passive ribber og knapt har luftflyt inne i kabinettet. Kjernen burde jeg kanskje klare 750mhz + på?

Lenke til kommentar
Jeg kommer til å teste litt mer etter 8. jan, men RAM-brikkene er inne til retur nå så sannsynligvis må jeg vente litt på nye. Overklokking av minne til 900/1800 mhz er gjort i flere tilfeller hos kort fra andre produsenter også, men det krever aktiv kjøling, enten vann eller ribber med vifte over. Tviler på jeg får klokket mitt minne så langt siden jeg kommer til å bruke passive ribber og knapt har luftflyt inne i kabinettet. Kjernen burde jeg kanskje klare 750mhz + på?

5374828[/snapback]

Det er meget mulig at du klarer det, men da må du vel øke volten litt, eller? Har du forresten tenkt til å flashe med PE biosen? De har i hvert fall begynt å selge kortet nå... Kjølingen burde vel være tilstrekkelig med vannkjøling. :hmm: Vet du om det gir noen forskjellig ytelsesøkning enn hvis man klokker opp til samme hastighet? Volten skal visstnok økes til 1.48V tror jeg det var, noe som egentlig er i overkant til 90nm kjerner...

Lenke til kommentar

Med vannkjøling så er 750 mhz fint innenfor rekkevidde, men volten må økes. Det skal visst ikke være noen voldsom forskjell ved samme hastighet med den nye biosen, faktisk noe lavere pga litt løsere minnetimings. 1,48v ved load er en del, men med god kjøling så tror jeg ikke det vil være noen akutt fare, kanskje holder kortet 5-6 år i stedet for 10? Bare spekulasjoner fra min side...

Lenke til kommentar

5374828[/snapback]

Du kan jo kjøpe en blokk som kjøler minne også.

F.eks DangerDen sin

Lenke til kommentar

5374828[/snapback]

F.eks DangerDen sin

5382450[/snapback]

Endret av gillard
Lenke til kommentar

har noen noe tips om hvilket merke man bør bruke,av vann kjøling og sånt?kjipt om det skulle lekke! :cry: har klokka 1800xt kortet til 680cor..men det var max med stokvifta :mad: vurderer å bygge meg vann kjøling som virkeligen kan jobbe litt :dribble: er fersk i dette med klokking,vann osv..driver å lærer

Endret av gillard
Lenke til kommentar

F.eks DangerDen sin

5382450[/snapback]

Jeg har allerede kjøpt Maze4 gpu, den kjøler gpu noe bedre enn en heldekkende løsning i tillegg til at flowen gjennom hele systemet ikke senkes så mye. Synes de heldekkende løsningene koster mer enn de smaker :roll:

Se mer i tråd om Vannblokk til skjermkort - heldekkende el kun GPU?

har noen noe tips om hvilket merke man bør bruke,av vann kjøling og sånt?kjipt om det skulle lekke!  har klokka 1800xt kortet til 680cor..men det var max med stokvifta  vurderer å bygge meg vann kjøling som virkeligen kan jobbe litt  er fersk i dette med klokking,vann osv..driver å lærer

Se litt under Kjøling - Vann og ekstrem. Både Mist, Asetek Waterchill, Danger Den m.m. er gode merker. Thermaltake Big Water kan det kanskje advares mot, har hørt om en del problemer med de settene. Lekkasjer kommer som oftest av brukerfeil, derfor bør alltid vannkjølingen testes før strømmen settes på andre komponenter. Les mer om dette i andre tråder.

Gillard:

Hvilken spenning har på 680 mhz core? Bruker du 100% viftehastighet? Hva ligger idle- og loadtemperatur samt romtemperatur på? Hvor langt klarer du å klokke minnet med standard spenning? Overklokker du ved bruk av OC Tool eller ATI Catalyst-driveren?

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

atitool

F.eks DangerDen sin

5382450[/snapback]

Jeg har allerede kjøpt Maze4 gpu, den kjøler gpu noe bedre enn en heldekkende løsning i tillegg til at flowen gjennom hele systemet ikke senkes så mye. Synes de heldekkende løsningene koster mer enn de smaker :roll:

Se mer i tråd om Vannblokk til skjermkort - heldekkende el kun GPU?

har noen noe tips om hvilket merke man bør bruke,av vann kjøling og sånt?kjipt om det skulle lekke!  har klokka 1800xt kortet til 680cor..men det var max med stokvifta  vurderer å bygge meg vann kjøling som virkeligen kan jobbe litt  er fersk i dette med klokking,vann osv..driver å lærer

Se litt under Kjøling - Vann og ekstrem. Både Mist, Asetek Waterchill, Danger Den m.m. er gode merker. Thermaltake Big Water kan det kanskje advares mot, har hørt om en del problemer med de settene. Lekkasjer kommer som oftest av brukerfeil, derfor bør alltid vannkjølingen testes før strømmen settes på andre komponenter. Les mer om dette i andre tråder.

Gillard:

Hvilken spenning har på 680 mhz core? Bruker du 100% viftehastighet? Hva ligger idle- og loadtemperatur samt romtemperatur på? Hvor langt klarer du å klokke minnet med standard spenning? Overklokker du ved bruk av OC Tool eller ATI Catalyst-driveren?

5387407[/snapback]

680 klarte jeg,om jeg ikke husker feil,standart volt..men da fikk jeg ikke mem opp veldig langt egentelig.ble veldig fort ustabil om den ikke "hadde dagen".så prøvde jeg opp på volt, 1.4..om jeg ikke tarfeil.(etter dette prosjekte måtte jeg formatere..)vifta max.rundt 70-75 grader.rommtemp par og 20.som sagt erjeg ikke helt sikker. ca 810.....med volta opp, ca900, litt +.atitool..http://www.techpowerup.com/atitool/downloads.php

Endret av gillard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...