Gå til innhold

ATI X1800XT overklokking og erfaringer

Anbefalte innlegg

Du trenger nok bedre kjøling. De jeg har lest om som klarer 900+ har kjøleribber og delta-vifter mot ribbene i tillegg til vannkjøling på kjernen. Selv har jeg Zalman-ribber og en vifte som blåser veldig svakt mot ribbene. Jeg klarer 900 mhz med noen få artifacts (prikker på 1 pixel) på siste test i 3dmark. Om du gidder så kan du forsøke å regulere spenningen på minnet og se om du finner en "magisk" verdi.

Hvilke temperaturer får du ved load? Tenker da på GPU og spenningsregulator. Romtemperatur?

5991967[/snapback]

Jeg har kobberkjølere til minnet som er bedre enn zalman sine, og 2 120mm vifter som blåser mer eller mindre rett på kortet(se bildet: https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=69805 )

Etter en runde bf2 havna jeg på maks 49c på gpu, og 65c max på spenningsregulatorene. Tror det skal være greie temperaturer :)

Btw, rivatuner viser 1.55V, men jeg har valgt 1.52V i atitool da :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
som cybrig sa, så har jeg kanskje ikke ein "villig eksemplar... klarar ikkjenå hastighete som sablabra eller cybrig.... kanskje eg må vannkjølling?

5995847[/snapback]

Jeg kom ikke langt med stock-kjøler. Nå som jeg har vannkjøling kommer jeg mye lenger :)

Lenke til kommentar
sablabra: Eg prøvde meg litt fram med overklokking og kom fram til 736/1650 på 1,495 V og 1,979, også satt eg vifta på fult, men etter 26 sek med artifact scanning fryste maskina heilt. kvifor det? for lite volt?

6021803[/snapback]

Hva er tempen? Det aner meg at tempen er noe høy. Tror ikke jeg ville gått mye høyere med stock-kjøler, med mindre du har det iskaldt på rommet da :p

EDIT: Men øk først core, så tar du minne etterpå. Da vet du om det er core eller minne som er synderen

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Maskinen din fryser seg fordi kortet ikke klarer mer med den spenningen, før eller senere vil den regne feil og du får kræsj. Høyere spenning kan hjelpe, det vil også lavere temperatur. Pass på at temperaturen ikke blir altfor høy.

Lenke til kommentar
sablabra: Eg prøvde meg litt fram med overklokking og kom fram til 736/1650 på 1,495 V og 1,979, også satt eg vifta på fult, men etter 26 sek med artifact scanning fryste maskina heilt. kvifor det? for lite volt?

6021803[/snapback]

Hva er tempen? Det aner meg at tempen er noe høy. Tror ikke jeg ville gått mye høyere med stock-kjøler, med mindre du har det iskaldt på rommet da :p

EDIT: Men øk først core, så tar du minne etterpå. Da vet du om det er core eller minne som er synderen

6023652[/snapback]

tempen lå g på 77 grader(vifta gjekk på fult). Rom tempen variere veldig... frå 20-27 grader.

Eg har volten på VPU 1,5, og minne på 1.979. skal gå endå høgare på VPU og mindre på minne?

Lenke til kommentar

sablabra og cybrig: Nå begynner eg å bli misunneleg her altså! Ser på alle sine resultatar her, go eg har veldig høg volt niva men systemet fryse bare. tempen er op 80 grader load. Men dere klarar høgare hastighet enn meg med mindre volt!. systemet mitt fryser då eg skal scane for artifact med ati tool.

Her må eg få noko konkret svar! Va slags verdier på minne VPU skal jeg bruke på vilken hastigheter??

Lenke til kommentar
sablabra og cybrig: Nå begynner eg å bli misunneleg her altså! Ser på alle sine resultatar her, go eg har veldig høg volt niva men systemet fryse bare. tempen er op 80 grader load. Men dere klarar høgare hastighet enn meg med mindre volt!. systemet mitt fryser då eg skal scane for artifact med ati tool.

Her må eg få noko konkret svar! Va slags verdier på minne VPU skal jeg bruke på vilken hastigheter??

6030726[/snapback]

Det er umulig å si, men husk at jeg har omtrent halvparten av tempen din da, det er nok der den største forskjellen ligger :tease:

Lenke til kommentar
Har Powercolor X1800XT?

Ein ting til; Eg trur at du har prøvd å klokke med stock-kjøler, kor langt kom du då?

6030885[/snapback]

Ja, som sagt tidligere har jeg powercolor.

Jeg prøvde knapt noe overklokking med stock-kjøler, bare flasha med pe bios. Jeg overklokka kanskje til 720mhz med vifta på auto og pe-biosen om jeg ikke husker helt feil :hmm:

Lenke til kommentar

eg prøvde 680/1700 på 1,52 V. Er det verdt å prøve 1,54?

Edit: Ja, Nå prøvde eg 700/1700 på 1,54 V og på minne var det 1,968. Klarte å scane for artifacts og det kom ein del gule prikkar. Men det blir rett og slett FOR varmt t.o.m. 100% på vifta. kom oppp til 86 grader på GPUen og 92 grader på Volt regulatoren... Kan det hjelpe på temperatur viss eg setter inn ei vifte bakert på kortet slik at det får meir luft inn i kjøleribba?

Eller finst nokon skjerkort vifte som er bedre enn stock-kjøleren?

Eg kan vel ikkje bruke skjermkortet med så høge temperatur vel?

Endret av tharshan
Lenke til kommentar

Jo, du kan bruke skjermkortet på så høye temperaturer, men du kan få stabilitetsproblemer og temperaturen gjør at levetiden for kortet reduseres. Hvor lang levetiden vil være og med hvor mye den reduseres med, er umulig for noen av oss å vurdere.

Mitt kort går med 86-102 grader på voltreg, det har det gjort siden før jul uten stabilitetsproblemer.

86 grader loadtemperatur på GPU er ikke "farlig", mange kjører dette til vanlig som følge av dårlig luftgjennomstrømning i kabinettet. Ulempen er imidlertid ekstremt mye støy fra kjøleren, oppvarming av andre komponenter og redusert levetid på skjermkortet.

Det finnes andre kjøleløsninger fra bl.a. Zalman og Arctic Cooling som vil kunne gjøre jobben bedre. Du kan først prøve å demontere standardkjøleren, fjerne kjølepasta og montere den på nytt med Arctic Silver 5 slik at kjøleren får bedre kontakt med GPU. Dette har i mange tilfeller redusert loadtemperatur med 10-14 grader.

Lenke til kommentar

ok, men det er lite sannsynlig at eg kjeme til å montere av kjøleren.

Ista prøvde eg kor lang eg kom med minne utan å klokke GPUen. eg kom til 840 på 1,955V! Dette var skuffande :( Temperaturen var heller ikkje høg...

Er det mulig å komme til 1800 eller 1900?

Lenke til kommentar

Det er umulig å si nøyaktig hvor langt du kan komme da det avhenger av hvor heldig du har vært med dine minnebrikker.

Jeg kom ikke lengre enn til 846 med standard kjøler. Det er nok mulig å komme til rundt 900 mhz men da trenger du nok en bedre kjøleløsning, dvs egne kjøleribber til hver enkelt rambrikke og kanskje en vifte over ribbene. Dersom du ikke demonterer kjøleren, har du ikke mange muligheter til å gjøre forbedringer slik at du kan oppnå høyere klokk. Det er nemlig termiske puter mellom rambrikkene og kjøleren som hemmer varmeoverføringen ganske mye. I tillegg til dette kan det være dårlig kontakt mellom GPU og kjøler.

Lenke til kommentar
jaja, men viss jeg demontere kjøleren og tar vekk dei putene på brikkene og minne og tar på AS 5 og setter igjen kjøleren, vil det hjelpe då?

6037255[/snapback]

Nei, kjøleren står for høyt oppe, så da vil du ikke få kontakt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...