Gå til innhold

ATI X1800XT overklokking og erfaringer


Anbefalte innlegg

Ny pers for x1800xt kortet i 3Dmark05 med CAt 6.2 Beta driver.  :)

725 1600

5578558[/snapback]

 

Ohh... Nice. Hvor høyt er det klokket her da? cpu altså. Og er de nye catalyst 6.2 beta driverne brukbare? Tenker nok jeg venter til den offisielle kommer likevel men...

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg installert driverne og kjørt 3dmark 05. Jeg fikk en meget pen ytelsesøkning fra 9579 til 9838 :w00t: . Jeg hadde dog 6.1 omega driverne før. Jeg tenker jeg innstallerer 6.2 omega driverne når de kommer. Kanskje jeg kommer over 10000 grensen om noen måneder ;) .

Men nå skal jeg prøve battlefield special forces tenkte jeg, og se om fpsen blir litt bedre.

 

EDIT: Det så ikke ut til å hjelpe noe i SF da men... :hm:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

De nye driverne fra ATI løste AA problemet jeg hadde i FS9, nå ser det helt 100% strøkent ut med alt på max. Og selv over tunge flyplasser som Shipool Amsterdam, og med 2 skjermer i bruk er frameraten svært bra, så da får jeg bruke disse driverene frem til det kommer noe nytt fra Omega i alle fall.

 

3DMark 05 gir meg nå 10311 på 24/7 klokken, så ble ca 300 poeng mer her også da :)

Lenke til kommentar

Da var 11K grensen brutt med god margin; 11.191 3DMark 05

Jeg ser ikke bort fra at det kan være mulig å bedre spesielt minneklokken når jeg ser hva Cybirg får til av hastighet. Men da må det nok fikles mer med spenninger i såfall. Har ikke testet så fryktelig mye, men ser ut til at høyere gpu klokk stort sett gir lavere score. 11199 er det absolutt høyeste jeg fikk til (avbrøt da testen før cpu test.)

Sier meg fornøyd med dette resultatet så langt, og aller mest fornøyd med at jeg nå har 10,3K slik maskinen brukes til vanlig, tross alt det som virkelig betyr noe, selv om benchmark er gøy det også :)

post-56388-1139748145_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bruker du ATI Tool til å klokke direkte?? I så fall må jeg prøve om det fungerer. Det gikk ikke før med gammel Catalyst og forrige versjon av ATI Tool. 850 mhz på minnet med ATI Tool er meget høyt, siden ATI Tool bruker timings som er strammere enn OC Tool.

 

Jeg klarte faktisk å øke minnehastigheten fra 837 til 909 mhz ved å montere Zalman-minnekjølere. Stock kjøler var veldig dårlig, sannsynligvis pga 1 mm med "termisk gummi" mellom brikken og stålplaten på kjøleren.

 

Fin CPU det der forresten.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Kan ikke klage på 51% overklokk på minne/cpu nei. Men ja nå klokket jeg bare med ATI tool, økte spenningen på gpu, og disablet de 2 ATI relaterte greiene under services. Det må man gjøre, ellers klokker den seg NED så fort 3D program starter...

 

Si meg cybirg, kan du kjøre testen i feks ATI tool uten feil med de fartene jeg ser du har i "sammenlikning av skjermkortklokk- tråden", eller er det max klokk uten at det crasher bare?

 

Jeg prøvde en runde med 756 på kjernen, og ser ikke noe artifacts i 3DMark, men scoren ble noe lavere, så antar at den feiler litt ved den farten her :)

Lenke til kommentar

"A voltage regulator circuit is designed to produce an output voltage within 1% variability, even if the source voltage powering the regulator circuit varies by up to 25%. "

 

A voltage regulator is an electrical regulator designed to automatically maintain a constant voltage level. If the output voltage is too low, the regulation element is commanded to produce a higher voltage. If the output voltage is too high, the regulation element is commanded to produce a lower voltage. In this way, the output voltage is held roughly constant. The control loop must be carefully designed to produce the desired tradeoff between stability and speed of response.

 

(http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_regulator)

Lenke til kommentar
Fluesopp Postet i dag, 17:26

  så det jeg beskriver er normalt altså?

Ja det er strømstyrken som passerer gjennom spenningsregulatoren målt i Ampere. Så det er rett og slett forbruket av strøm.

Du vil se at om du øker spenningen og/eller overklokker vil det gå enda høyere, rundt 35A. Jeg tør ikke si sikkert hvilken spenning det er snakk om, men hvis jeg skal gjette er det strømforbruket til selve kjernen, så altså 1,48V delen som måles. I så fall tilsvarer 35A ca 52Watt. Inn på spenningsregulatoren går det jo i hovedsak 12V spenning, men 35Ampere ved 12Volt er 420Watt, så det er neppe der det måles :whistle:

 

Uansett, det er helt normalt, og jo hardere kortet jobber, jo mer strøm bruker det, du vil feks kunne se at enkelte deler av feks 3DMark er tøffere enn andre.

Det som ikke bør variere er spenningen, altså 1,48Volt-PE (1,45V XT), den bør være konstant hele veien så lenge kortet jobber i 3D.

Som du ser i det generelle utklippet til Cybirg bør ikke 1,48V variere mer enn 1% selv om 12V varierer så mye som 25%. Nå er jo psu for datamaskiner stort sett mye mer stabile enn 25% på 12V, da psu selv også er en slags spenningsregulator som ikke bør variere mer enn 5-10% på utgangene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...