Gå til innhold

ATI X1800XT overklokking og erfaringer

Anbefalte innlegg

85 grader er jo ikke skadelig for disse kjernene, men sjangsen for artifacts øker jo litt med temperaturen. Så lenge du ikke har problemer med denslags ville jeg nok latt viften kjøre som du gjør.

(Skulle forøvrig hatt morro av å høre en P4 Prescott med boxed kjøler, sammen med dette kortet på orginalkjøler. Når begge de viftene kjører nærmere 5000 rpm tror jeg seriøst ikke man vil høre en støvsuger i rommet ved siden av :!: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
85 grader er jo ikke skadelig for disse kjernene, men sjangsen for artifacts øker jo litt med temperaturen. Så lenge du ikke har problemer med denslags ville jeg nok latt viften kjøre som du gjør.

(Skulle forøvrig hatt morro av å høre en P4 Prescott med boxed kjøler, sammen med dette kortet på orginalkjøler. Når begge de viftene kjører nærmere 5000 rpm tror jeg seriøst ikke man vil høre en støvsuger i rommet ved siden av :!: )

5549448[/snapback]

Nei, jeg har ikke sett noen artifacts. Støyen på fullt er ubeskrivelig høyt nesten... :roll:

Lenke til kommentar

5549448[/snapback]

Nei, jeg har ikke sett noen artifacts. Støyen på fullt er ubeskrivelig høyt nesten... :roll:

5549453[/snapback]

Har du noen gang hørt en delta eller tilsvarende? Hva er verst?

Lenke til kommentar

5549458[/snapback]

Jeg har heldigvis aldri hørt en delta-vifte. Men det er ikke bare at lyden er høy. Den er liten så det blir en skikkelig høyfrekvent lyd... Best beskrevet som en eller annen syk bie :p

Lenke til kommentar

Nye resultater:

04.02. Foreløpige tester av F.E.A.R

Se oppsummering på første side, her er screenshots.

Testoppsett:

AMD 64 3200+@2,5 ghz 1,52v

2gb Corsair XMS2048-4000PT DDR500 3-4-4-8-1T

X1800XT@750/900 1,55v (PE bios)

1280x1024 4xAA/16xAF soft shadows på

post-38456-1139050231_thumb.jpg

1280x1024 4xAA/16xAF soft shadows av

post-38456-1139050258_thumb.jpg

1280x1024 2xAA/8xAF soft shadows på

post-38456-1139050274_thumb.jpg

1280x1024 2xAA/8xAF soft shadows av

post-38456-1139050289_thumb.jpg

1280x1024 0xAA/0xAF soft shadows på

post-38456-1139050310_thumb.jpg

1280x1024 0xAA/0xAF trilinear filtering, soft shadows av

post-38456-1139050329_thumb.jpg

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Jeg kjører ofte 1,6v ved benching, det er ikke noe problem siden jeg har vannkjøling. Loadtemperaturen er maksimalt 59 grader, spenningsregulatorene ligger normalt ved load på 82 grader (samme som ved std luftkjøling) og i verste fall 107(!) grader.

Jeg kan gjerne kjøre 1024x768 også. Et øyeblikk...

Edit: Dette var A64@2ghz dvs CPU-begrenset som f...

1024x768, 4xAA/16AF soft shadows on, alt makset, std hastighet 625/750.

post-38456-1139052659_thumb.jpg

1024x768, 4xAA/16AF soft shadows on, alt makset, XT PE-hastighet 700/800.

post-38456-1139052680_thumb.jpg

1024x768, 4xAA/16AF soft shadows on, alt makset, oc hastighet 742/882.

post-38456-1139052696_thumb.jpg

Problemet med å teste i 1024x768 er at CPU og systemet ellers i større grad blir flaskehals, dermed blir sammenligningsgrunnlag for skjermkortene isolert sett forstyrret. Bruker forresten F.E.A.R. v1.02 og XT PE-bios som har litt slakkere minnetimings enn vanlig XT-bios.

FAEN jeg glømte å overklokke prosessoren, ikke rart jeg synes resultatet var litt svakt...prøver igjen...

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

He he, det er bra cybirg, ikke gi deg før kobberet i blokken smelter, eller kjernen tar kvelden :!:

Hva setter du minnespenning og den I/O spenningen på, de som står på 1,8V default?

Finnes det fortsatt ikke noe bedre alternativer til å bare klokke 3D på disse kortene?

Jeg har ikke fått til noe annet vis enn å klokke og øke alt også i 2D for å få noe effekt i spill/benchmark, har jeg gått glipp av noe da... :hmm:

ManagHead Postet i dag, 11:38

Hmm, ja jeg tror nok Delta viften med knapp margin overgår denne i volum (decibel) altså, men det er akkurat samme typen lyd, i det samme utrolig provoserende frekvensområde :p .

Derfor jeg også nevnte Boxed Prescott som jeg har hatt gleden av å høre på her tidligere, den kjører faktisk på et lavere toppturtall enn feks A64 Boxed, men vil påstå den bråker i alle fall dobbelt så mye.

Slik jeg opplevde det lille jeg rakk å høre av denne orginalviften på X1800, er det er en relativt høyfrekvent hylende/ ulende lyd, som i en støvsuger, eller Delta vifte om du vil :)

Lenke til kommentar
Jeg kjører ofte 1,6v ved benching, det er ikke noe problem siden jeg har vannkjøling. Loadtemperaturen er maksimalt 59 grader, spenningsregulatorene ligger normalt ved load på 82 grader (samme som ved std luftkjøling) og i verste fall 107(!) grader.

Jeg kan gjerne kjøre 1024x768 også. Et øyeblikk...

Du må være noe cpu-begrenset ja, fordi jeg får bedre med kun PE biosen installert. jeg har x2 [email protected]. Resultatet mitt ser du lenger opp.

Jeg kjørte nettopp en runde half life 2 lost coast, med alt på fullt, 6xaa 16xaf hdr på fullt. Resultatet ser du under :w00t: . Men jeg merker fortsatt den rare hakkingen. Det er nesten som om bildet ikke henger helt med eller et eller annet...

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Syns egentlig dette er ganske alvorlig problem begynner å bli, jeg.

Hvorfor i alle dager kan ikke produsentene sette på en kjøler som kjøler OK uten å skade hørselen?

Men en ting er sikkert, originalkjølere er til for å byttes! :)

5549732[/snapback]

Men som sagt, vifta går aldri på 5000rpm hvis man har på auto. Husk at jeg også har flashet med PE biosen, noe som gir høyere frekvens og spenning, som fører til mer varme. Viften min går aldri mer enn 3000rpm(så vidt jeg har sett). Jeg synes for øvrig kjøleren er helt grei, den pumper ut masse varme i hvert fall, også går all den varme lufta rett ut bak kabinettet.

EDIT: Jeg bare lurer på; hvilken driver bruker dere? Jeg bruker de nyeste omega driverne basert på catalyst 6.1

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Aha, jeg bruker original Catalyst 6.1. Skal prøve Omega senere, de gir noe bedre ytelse, iallfall da jeg prøvde med mitt gamle X800-kort. Økte 3dmark05 med knapt 200 poeng.

Det eneste jeg kan tenke meg kan være årsaken er:

- Forskjellige innstillinger i fysikken?

- Omega-driverne til sablabra

- RAM-timings?

- Lydkort, har maksimal kvalitet og testen kjører m/lyd slik at et lydkort som avlaster CPU vil gi bedre ytelse. Har et Turtle Beach Santa Cruz - ikke akkurat nyeste og beste tror jeg.

- Dual-core fordel?

Edit:

Resultatene var feil da CPU var klokket til 2,05ghz i stedet for 2,5ghz. Se post lenger nede for riktige resultater.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Du fikk fortsatt litt svakere resultat enn meg ja, det kan ha noe med cpuen å gjøre kanskje. Du kan jo prøve omega driverne også da, og se om det hjelper noe...

EDIT: Jeg satte fysikken på maximum også, både multiplayer og single player. Jeg satte lyden på maximum også, men jeg bruker onboard lydkortet på asrock 939dual sata2 hovedkortet. Jeg gikk over settingsene en gang til nå, og sjekka at alt sto på fullt. Det gjorde det, og jeg kjørte testen på nytt. samme resultat. Men jeg har ikke lastet ned oppdateringer til fear enda, kanskje det gjør en forskjell?

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
kremt Postet i dag, 12:44

Hvorfor i alle dager kan ikke produsentene sette på en kjøler som kjøler OK uten å skade hørselen?

Men en ting er sikkert, originalkjølere er til for å byttes!

Løsningen heter "vann", eneste lyden jeg hører er knattringen fra Raptor :D

Men ja jeg kan skjønne frusterasjonen, men med dette kortet har de hatt litt av en utfordring, det produserer jo i særklasse enormt med varme. Selve kjøleren virker til å være av brukbart høy kvalitet syns jeg det ser ut som, og når den i tillegg ikke skal ta mer plass, være relativt rimlig i produksjon og samtidig sende all varmen ut av kabinettet, og ikke bare rundt i kassa er det nok ikke helt enkelt.

De som skal produsere ettermonterte vifter har en enklere oppgave, det kan koste mer, de kan være større, og de sender ofte ikke luften ut.

@sablabra, er det slik at den hakkingen forsvinner hos deg når du senker AA/AF?

Er dette spill der du ser deler av deg selv flytte seg rundt i fht resten av omgivelsene...

Hmm dårlig forklaring, prøver igjen; i feks et bilspill er dette fenomenet kun synlig når man sitter inne i bilen. Ser man bilen fra utsiden i sånn "arcade stil" har jeg ikke denne hakkingen (Og fps går forøvrig fra ca 100 til 200fps i GTR..)

Det samme ser jeg i flysimulator, kun når jeg er i cocpit, og altså har masse instrumenter som står stille ifht omgivleser at det hakker, og også bare når omgivelsene flytter seg fort, som ved taxing i sirkel.

Så lurer altså på om du/dere har funnet noe mer ut av hva og når disse problemene oppstår. Skru av vertikal sync kan hjelpe noe forøvrig ;)

Lenke til kommentar
@sablabra, er det slik at den hakkingen forsvinner hos deg når du senker AA/AF?

Er dette spill der du ser deler av deg selv flytte seg rundt i fht resten av omgivelsene...

Hmm dårlig forklaring, prøver igjen; i feks et bilspill er dette fenomenet kun synlig når man sitter inne i bilen. Ser man bilen fra utsiden i sånn "arcade stil" har jeg ikke denne hakkingen (Og fps går forøvrig fra ca 100 til 200fps i GTR..)

Det samme ser jeg i flysimulator, kun når jeg er i cocpit, og altså har masse instrumenter som står stille ifht omgivleser at det hakker, og også bare når omgivelsene flytter seg fort, som ved taxing i sirkel.

Så lurer altså på om du/dere har funnet noe mer ut av hva og når disse problemene oppstår. Skru av vertikal sync kan hjelpe noe forøvrig ;)

5549832[/snapback]

Det er noe slik hakking jeg opplever ja. Jeg har ikke prøvd noen spill uten aa og af enda, men det kan jeg jo gjøre...

Lenke til kommentar
He he, det er bra cybirg, ikke gi deg før kobberet i blokken smelter, eller kjernen tar kvelden :!:

Hva setter du minnespenning og den I/O spenningen på, de som står på 1,8V default?

Finnes det fortsatt ikke noe bedre alternativer til å bare klokke 3D på disse kortene?

Jeg har ikke fått til noe annet vis enn å klokke og øke alt også i 2D for å få noe effekt i spill/benchmark, har jeg gått glipp av noe da... :hmm:

Spenningen på minnet lar jeg være på default, men det er visst noe å hente på å senke den hvis du bruker høy spenning på kjernen. Minnet tåler høyere frekvenser med lavere spenning forutsatt at kjernen har relativt høy spenning. Jeg har ikke testet dette så mye fordi jeg da må sitte og se etter artifacts for hver test...

I/O voltage er spenningen på minneoutput buffer. Default står de på 2,097 i ATI Tool og 1,8v i OC Tool. ATI Tool er visstnok mer pålitelig derfor bruker jeg den for å stille spenningen.

Eva2000 fra VR-forum

Mem seems to have gone from

2.097v = 909-936mhz

1.933v = 945mhz

1.949v = 954mhz

1.955-1.965v = 963mhz

1.979-1.987v = 972mhz with slight artifact in 3dmark05 GT3

Har ikke sett noen bedre alternativer hittil, kun XT PE-bios, men det er kjipt siden minnet ikke kan stilles høyere enn 800 mhz. Du har ikke gått glipp av noe nei, overklokking i OC Tool må gjøres vha 2D-mode.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Ok Cybirg, det var jo litt merkelig, minnet klarer mer med LAVERE spenning sier du, såfremt gpu spenning er høy :hmm:

Har forsøkt å ØKE litt her, fra 1,8 til 1,95 eller 2 var det vel, og det hevet grensen for artifacts noe i testen. Men er veldig usikker på disse tingene må jeg inrømme, jeg ser jo ikke noe sted om spenningen også på denne delen øker i 3D slik som kjernespenning.

Hvis jeg har skjønt det rett er det slik at hvis man setter spenningen manuelt, vil verdien man setter overstyre eventuelle automatiske endringer. Så med andre ord, hvis jeg manulet setter minnet på 1,9 i steden for 1,8 kan det for alt jeg vet hende at jeg i praksis gir det lavere spenning enn det ville fått automatisk i 3D :innocent:

Forresten takk for tipset Cybirg, var ikke klar over at man kunne endre spenning med ATI tool, så da fant jeg ut noe nytt og nyttig nå. Spenningen på kjernen vises i følge Rivatuner mer riktig på overclock tool, men du sier altså at 2,xx som det står i ATI Tool er det korrekte spenning for minnet da.

Jeg får forøvrig bare 10 poeng mer i 3DMark med Omega drivere, men det jeg likte best med de er at minnebruken i Windows nå er tilbake på gode gamle Nvidia nivå, uten at det går ut over muligheten for avanserte innstillinger :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...