Gå til innhold

ATI X1800XT overklokking og erfaringer


Anbefalte innlegg

OT.

Jeg har akkurat bestilt et ASUS x850xt pe (agp). Det jeg lurer på er om min gamle MAZE4 peliter kjøler passer på det kortet eller om jeg må skaffe nytt ?

 

Kjøleren står på et asus radeon 9600se.

 

Bør jeg kjøpe og montere heatsinks på ramen på det nye kortet hvis jeg setter maze4 kjøleren på ?

 

Og hva står "PE" for i x850xt pe ?

Endret av RockFord_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har jeg fått testet litt klokking, og så langt har jeg klart 10652 3DMark 05. Det var med 751/1736, og Opteron 146 @3,0 "syncront" minne300Mhz.

 

Har nok litt å gå på for benching både her og der, men skal finne passe dagligfart først. Tempen på spenningreg følger gpu ganske jevnt, litt under faktisk, så der er det nok bra med heldekkende blokk. Men tempen på kjerne er temmelig høy i ifht vanntemp, så man får vel ikke i "pose og sekk" :)

 

Men det var en heftig temp du hadde på spenningreg cybirg :ohmy:  ville nok vurdert noe velrettet luft mot ribben. Ifølge logging har jeg et strømforbuk gjennom regulatoren på 35A!! (se nederst til h på bilde) hvis det er i tråd med virkeligheten er det jo ikke så rart den blir lunken og vel så det ;)

5493106[/snapback]

 

Fin klokk og grei temperatur. Du får nok ikke i pose og sekk nei, men gpu temp er jo godt innenfor normalen. Har du sjekket hvordan blokken på skjermkortet påvirker loadtemperatur på CPUen din? Det kan jo være interessant for andre overklokkere.

 

Jeg er litt usikker på hva jeg skal bruke som dagligfart. Vurderer å bruke XT PE bios slik at den automatisk volter opp til 1,48 i 3d-modus og overklokke til rundt 730 mhz core, 880 minne.

 

Jeg bruker nå en Papst vifte på 16,5 dB undervoltet til 6v mot regulatoren. Kommer tilbake med nye temperaturer.

 

Rockford_ Svart deg via PM siden det var OT.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
cybirg Postet i dag, 10:09

Fin klokk og grei temperatur. Du får nok ikke i pose og sekk nei, men gpu temp er jo godt innenfor normalen. Har du sjekket hvordan blokken på skjermkortet påvirker loadtemperatur på CPUen din? Det kan jo være interessant for andre overklokkere.

Har egentlig ikke noe skikkelig referanser å bruke for å si noe om cpu temp med/uten X1800. Men det er jo i grunn vanntempen som avgjør, cpu ligger vel ca 10 grader over vann på load. Opteron kjører 3Ghz på 1,5V så blir ikke så fryktelig varm. Men at radiatorviftene må jobbe hardere for å holde en lav temp på vannet med dette skjermkortet er det liten tvil om.

 

Det som er problemet, og som forsjåvidt har vært et problem på mine 3 siste forskjellige vannkjølte gpu, er at det er vanskelig å unngå stort hopp i tempen mellom idle og load, og også med den typen heldekkende blokk jeg bruker, stor differanse mellom vann og gpu.

Ved max klokk har jeg altså rundt 40 graders differanse, og det er jo ikke særlig bra til vann og være :roll: . Grunnen til at jeg har akseptabel temp under benchmark, er kunstig lav vanntemp.

 

Dette er jo i og for seg ikke noe nytt, det er ikke tvil om at heldekkende blokker, der man helt slipper vifter på minne/regulatorer går på bekostning av kjernetemp. Og denne Aquagraf blokken som jeg prøvde denne gangen er nok faktisk værre enn de andre. Det som gjør den spesiell er jo dens fjærende kjerneannlegg, som nok gjør den tryggere og mer "gpu-vennlig" og det er nok også det som gjør den "dårlig". På andre blokker er det mer eller mindre ens egne nerver som avgjør hvor hardt kjernens annlegg skal presses, på denne er det fjæra som bestemmer ;)

 

Er spent på å høre om PE bios prosjektet ditt cybirg, spørs om ikke jeg også går for en slik løsning, så jeg kan slippe alt det styret det er å klokke dette kortet sånn på daglig basis. For benching syns jeg det er bedre enn Nvidia, fordi man har så mange muligheter med klokkeverktøy, men for vanlig bruk er det helt forkastelig... Får jo satt klokken med Rivatuner, men da ser det ut til at spenningen forblir i 2D modus, så kommer ikke langt på den måten.

Vel vi finner vel på noe, 10650 er jo i alle fall en akseptabel score da syns jeg :)

Lenke til kommentar

Da er temperaturer med vifte mot skjermkortet lagt ut. Skal forsøke å se om jeg kan klokke ram lengre med vifte, men det må vente til jeg får nye rambrikker (igjen). Har bestilt 2x1 gb Corsair TwinX2048-4000PT for at BF2 skal gå uten framedrops. Jeg er plaget med drops fra 80-90 fps ned mot 40 fps, spesielt de første 20 sekundene av hver runde er det ille med fps på 20-30. Dette er med alt på high, 100% view distance og 4xAA/16xAF.

 

Vi får håpe det kommer bedre og mer fleksibel software for klokking av kortet snart. Det er vel nærliggende å tro at neste versjon av ATI Tool er fullt kompatibel med X1800/X1900-serien.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Tar det med her også, siden det sikkert er av interesse for noen;

Ja, jeg tok en sjags, og hentet bios fra PE og smalt den inn. Det ser ut til å fungere utmerket så langt i alle fall. Var litt skummelt et lite øyeblikk, fordi jeg fikk aldri noe bilde igjen etter flashing (grå skjerm...), men ventet en stund før restart, og etter det kom bildet tilbake og var alt i orden igjen.

Jeg ser at jeg nå har fått nyere versjon bios, samt at scoren nå ble en god del bedre uten manuell klokking.

Fikk akkurat 10K i 3DMark 05 uten å gjøre noe som helst av klokking.

 

Kjernespenning går også nå til 1,48 under load :D

post-56388-1138219002_thumb.jpg

Lenke til kommentar
sablabra Postet i dag, 23:15

Også lurer jeg på om vf700-cu vil kjøle det bra, slik at jeg kan overklokke langt? Eller er stock kjøleren fin?

Den kjøleren som sitter på dette kortet kjøler bra, den er ganske massiv, og i kobber, samt at viften produserer skikkelig lufttrykk. Jeg tviler egentlig litt på at ,man vil få veldig mye bedre temp med en annen kjøler.

Det som er problemet, og grunnen til å eventuelt bytte den er etter mitt syn lydnivået. Setter man denne viften til å kjøre full fart låter det omtrent som en håndstøvsuger...

 

Vet ikke hvordan vf700cu vil være på dette kortet, har ikke prøvd :)

 

Om det er et godt kjøp... tja ingen skjermkort er vel egentlig noe godt kjøp :p

Lenke til kommentar
sablabra Postet i dag, 23:15

Også lurer jeg på om vf700-cu vil kjøle det bra, slik at jeg kan overklokke langt? Eller er stock kjøleren fin?

Den kjøleren som sitter på dette kortet kjøler bra, den er ganske massiv, og i kobber, samt at viften produserer skikkelig lufttrykk. Jeg tviler egentlig litt på at ,man vil få veldig mye bedre temp med en annen kjøler.

Det som er problemet, og grunnen til å eventuelt bytte den er etter mitt syn lydnivået. Setter man denne viften til å kjøre full fart låter det omtrent som en håndstøvsuger...

 

Vet ikke hvordan vf700cu vil være på dette kortet, har ikke prøvd :)

 

Om det er et godt kjøp... tja ingen skjermkort er vel egentlig noe godt kjøp :p

5514295[/snapback]

 

Ok, da slipper jeg kanskje å gjøre noen modifiseringer da :roll: . Joda, det finnes da gode skjermkortkjøp også(ikke hvis man ser tilbake om et år da :p ). Men kortet gir vel bra valuta for pengene? X1900xt yter vel en del bedre, men er det verdt over 1100kr mer?

Lenke til kommentar
Jeg har selv veldig lyst til å bestille dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314207&cks=PRL

Det er vel et godt kjøp til prisen? 1100kr billigere enn x1900xt i hvert fall... Også lurer jeg på om vf700-cu vil kjøle det bra, slik at jeg kan overklokke langt? Eller er stock kjøleren fin?

5514209[/snapback]

Det er et meget bra kjøp :thumbup: det er bare på høye oppløsninger X1900 viser seg.

Man kan klokke meget bra med stock-kjøler, den kjøler bra, høres bare ut som en illsint veps på bol :D

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Jeg har selv veldig lyst til å bestille dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314207&cks=PRL

Det er vel et godt kjøp til prisen? 1100kr billigere enn x1900xt i hvert fall... Også lurer jeg på om vf700-cu vil kjøle det bra, slik at jeg kan overklokke langt? Eller er stock kjøleren fin?

5514209[/snapback]

Det er et meget bra kjøp :thumbup: det er bare på høye oppløsninger X1900 viser seg.

Man kan klokke meget bra med stock-kjøler, den kjøler bra, høres bare ut som en illsint veps på bol :D

5514581[/snapback]

 

:yes: Jeg tror nesten jeg bestiller det nå jeg... Jeg bestiller postoppkrav, så da kan jeg jo ombestemme meg også... Men er det bare når man spiller at den bråker veldig? Det er ikke så farlig om den bråker når jeg spiller, men jeg vil jo ikke ha en veps under vanlig 2d-arbeid :hmm:

Lenke til kommentar
helt enig med deg på den, jeg overklokker den dagen det hakker.

Du har gjort et meget bra valg, bare vent til sikklige drivere kommer :thumbup:

5514846[/snapback]

 

Jeg kommer nok ikke til å klage akkurat :dribble: . Det ble enormt kort levetid på 6600gt kortet mitt da :hrm: . Under èn måned... For 200kr mer enn et 7800gtx 256mb, så ser jo prisen ut til å være brukbar :D . Nå gleder jeg meg til litt bf2 og sf spilling ja :love: (pluss litt fear, kun for grafikkens skyld :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...