Gå til innhold

PC skjerm = HDTV ?


Xecuter

Anbefalte innlegg

har kanskje vært en slik tråd før men jeg fant den ikke.

 

Jeg har ikke råd til en HDTV så jeg skal kjøpe meg en VGA kabel for å koble det til PC-skjermen. Jeg lurer da på hvordan man stiller inn hvilken oppløsning man skal ha. Og hvordan er forholdene mellom oppløsning og xxxp; altså vil opplløsning på 1280*1024 være lik 720p eller noe sånt??

 

har ikke kjøpt 360 enda for den som lurer, skal vente til over jul...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1280x1024 = 1024p 5/4

 

Tallet betyr antall linjer, ("pixler i høyden") bokstaven etterpå er hvordan bildet blir laget.

 

p = progressiv, som betyr at hver linje blir oppdatert for hver frame.

i = interlaced, som betyr at annenhver linje blir oppdatert for hver frame.

 

i tar kun halvparten så mye båndbredde som p, men ser dårligere ut.

 

720p i widescreen 16:9 blir (16/9*720) = 1280x720 progressive oppløsning. Alt bilde på PCskjermer er progressive.

Lenke til kommentar
har kanskje vært en slik tråd før men jeg fant den ikke.

 

Jeg har ikke råd til en HDTV så jeg skal kjøpe meg en VGA kabel for å koble det til PC-skjermen. Jeg lurer da på hvordan man stiller inn hvilken oppløsning man skal ha. Og hvordan er forholdene mellom oppløsning og xxxp; altså vil opplløsning på 1280*1024 være lik 720p eller noe sånt??

 

har ikke kjøpt 360 enda for den som lurer, skal vente til over jul...

5273716[/snapback]

 

Ved bruk av PC skjerm burde man velge 1280x720 oppløsning. Da får man nemlig ekte 720p og 1:1 piksel grafikk, altså ingen piksel oppskalering i spillene, som det kanskje hadde blitt med 1280x1024 f.eks. :)

Lenke til kommentar
har kanskje vært en slik tråd før men jeg fant den ikke.

 

Jeg har ikke råd til en HDTV så jeg skal kjøpe meg en VGA kabel for å koble det til PC-skjermen. Jeg lurer da på hvordan man stiller inn hvilken oppløsning man skal ha. Og hvordan er forholdene mellom oppløsning og xxxp; altså vil opplløsning på 1280*1024 være lik 720p eller noe sånt??

 

har ikke kjøpt 360 enda for den som lurer, skal vente til over jul...

5273716[/snapback]

 

Ved bruk av PC skjerm burde man velge 1280x720 oppløsning. Da får man nemlig ekte 720p og 1:1 piksel grafikk, altså ingen piksel oppskalering i spillene, som det kanskje hadde blitt med 1280x1024 f.eks. :)

5275085[/snapback]

 

Ser ut til at du har peiling på dette. :thumbup: Da slenger jeg også et spørsmål åssen er det hvis man kjører 1280x1024 på en HD-Redy LCD TV da? Eller er det bare å skru ned til 1280x720?

Lenke til kommentar

En LCD har "fast" oppløsning hvor det er x og y "lamper" i bredden og høyden. (f.eks 1280x720)

Dersom du kjører en kilde på 1280x1024 vil den nedskalere bildet til å passe antall pixler den kan vise i høyden og bredden. Så selv om signalet er 1280x1024 viser skjermen bare 1280x720 pixler (som er det eneste den kan) og bilder er skalert ned til den oppløsningen.

Så ved å kjøre "native" oppløsning på LCDskjermer vil gi bedre kvalitet enn andre fordi den ikke trenger å skalere bildet og gjøre "avrundinger" når det gjelder antall pixler.

Lenke til kommentar
Ved bruk av PC skjerm burde man velge 1280x720 oppløsning. Da får man nemlig ekte 720p og 1:1 piksel grafikk, altså ingen piksel oppskalering i spillene, som det kanskje hadde blitt med 1280x1024 f.eks. :)

5275085[/snapback]

Det bør jo nevnes at ikke alle LCD-skjermer har 1280 pixler i bredden, og så er det jo fortsatt mange som sitter med CRT-skjermer som sitter dette svineriet med native oppløsning. ;)

Ved 1280*720 på LCD må man stille inn skjermen slik at den viser signalet 1:1 og ikke strekker bildet ut til hele skjermen, hvis den skulle finne på å gjøre det. Jeg mener imidlertid å huske at Xboxen med VGA-kabel stiller med et litt bedre utvalg enn 720p og 1080i, og hvis f.eks 1280*1024 er tilgjengelig er jo dette perfekt for en 17" eller 19" 5:4-LCD.

Så ved å kjøre "native" oppløsning på LCDskjermer vil gi bedre kvalitet enn andre fordi den ikke trenger å skalere bildet og gjøre "avrundinger" når det gjelder antall pixler.

Jeg regner med at spillene rendres etter valgt oppløsning, slik at spillets native oppløsning tilsvarer oppløsningen du har valgt på Xboxen, på samme måte som på PC. Slik er det hvertfall på den gamle Xboxen.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at spillene rendres etter valgt oppløsning, slik at spillets native oppløsning tilsvarer oppløsningen du har valgt på Xboxen, på samme måte som på PC. Slik er det hvertfall på den gamle Xboxen.

5275529[/snapback]

Det siste der var bare sånn generelt for non-native oppløsninger mot LCD. Det kan godt være at du i 360 kan velge akkurat den oppløsningen du ønsker.

Lenke til kommentar
1280x1024 = 1024p 5/4

 

Tallet betyr antall linjer, ("pixler i høyden") bokstaven etterpå er hvordan bildet blir laget.

 

p = progressiv, som betyr at hver linje blir oppdatert for hver frame.

i  = interlaced, som betyr at annenhver linje blir oppdatert for hver frame.

 

i tar kun halvparten så mye båndbredde som p, men ser dårligere ut.

 

720p i widescreen 16:9 blir (16/9*720) = 1280x720 progressive oppløsning. Alt bilde på PCskjermer er progressive.

5273959[/snapback]

 

TAKKERS! :D det var jo egentlig ganske logisk

 

Blir det svartt over og under ved 720p ja? på en 5:4 skjerm

5276540[/snapback]

 

Men jeg husker å ha lest man kan velge 16:9 eller 5:4 på spillet til en Xbox 360, slik at de som ikke har Widescreen ikke får den svarte linja. stemmer det??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kom til å tenke på en ting: Er kablen ordnet slik at man kan koble kabelen fra Xboxen rett i kabelen fra skjermen eller må jeg ha en adapter evt. videosvitsj?

 

Hvilken kable vil dere anbefale hvis jeg vil har surroundlyd i tillegg til VGA?  Fins det en slik kabel?

5327833[/snapback]

 

Te en titt her...

 

Koster der 130 spenn eller noe sånnt og det inkluderer frakt. Den passer til PC monitorer, best til LCD siden den har VGA kontakt. Jeg har en Gammel CRT monitor og derfor trengte jeg en liten såkalled gender-changer (79 ,- hos MPX) hun/hun.

 

there you are and Bob`s your uncle....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...