HoaXed Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Hei.. Jeg lurte på vis man starter sin egen lille 'bedrift' når man er under 16 år. Hva er maks intekt av dette før man må registrere denne bedriften i brønnøysund og betale skatt. Fører man skatt og sjøl og sender dette inn til skatteregisteret? Går man på frikort? Er kjekt å vite dette før man begynner. Det vill være en liten bedrift på bare meg. Og vil omhandle IT hjelp. Noen som kan hjelpe? Er ganske blank på dette, selvom jeg har prøvd å lese gjennom reglene.. Graarud Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Du må registrere deg uansett. Merverdiavgift på en hobbybedrift innbiller jeg meg at slår inn ved inntekt over 25 000 for selskapet, antagelig per år. Men når du er under seksten får du ikke registrert noenting selv. Hvor proff er du liksom siden du ønsker dette registrert? Løsningen vil jo være et AS eller lignende hvor din far er styreleder, men dette blir jo dyrere på alle mulig vis. Men tror desverre ikke du får registrert deg som enkeltpersonsforetak når du er under atten. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Okei.. Så ved å være under 16, kan man ikke drive ett lite hjelpe firma som man tar betalt for? Har sett på mulighetene for AS, og jah.. Litt dyrt med revisorer og hele pakka.. Takk for svar Tar gjerne i mot noen tips Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Husk at du kan motta inntil kroner skattefritt som en vennetjeneste. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 I året da... Ikke hver uke... Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Husk at du kan motta inntil kroner skattefritt som en vennetjeneste. 5275218[/snapback] Intill? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Inntil(to N-er og en L) kr 1000 - et tusen. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 I forhold til merverdiavgiftsloven regnes ikke virksomheten som avgiftspliktig næring før momspliktig salg overstiger 50 000 kroner i løpet av en 12 måneders periode. Eier må være myndig, dvs. 18 ÅR http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hPKe...rent_10/hDKey_1 Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 OK, det er 50, ikke 25... Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 (endret) AS er vel uaktuelt uansett, egenkapitalkrav på 100.000kr. ANS er nok det du må på i såfall Men tror ikke det er nødvendig å registrere noe i brønnøysund for en 16åring som driver med datahjelp/rep etc. Du har lov å motta inntil 1000kr skattefritt per oppdrag (correct me if i'm wrong..) tror jeg.. Er vel en tidsbegrensing på det også. Endret 10. desember 2005 av Dr.X Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Tusen kroner skattefritt per år, men da skal det være hjelp til en venn/bekjent... Grensen er mye lavere dersom du hjelper andre du ikke kjenner, hvordan de sjekker det er jo noe aqnnet. "Krigen mot svart arbeid" har jo begynt og det hele... Hva slags hjelp og i hvilket omfang er det du tenker på da? Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 Tusen kroner skattefritt per år, men da skal det være hjelp til en venn/bekjent... Grensen er mye lavere dersom du hjelper andre du ikke kjenner, hvordan de sjekker det er jo noe aqnnet. "Krigen mot svart arbeid" har jo begynt og det hele... Hva slags hjelp og i hvilket omfang er det du tenker på da? 5276418[/snapback] Tenker på ett lite firma som drar på dørene til folk etter bestilling, hvor feks hjelp av instalasjoner av os, fjerning av Ad-ware, spy-ware, virus osv.. Dette er tenkt på di med litt mindre kunnskaper en mange, det finnes nemlig mange som ennå ikke vet helt hvordan alt fungerer.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Grensen gjelder i tillegg pr oppdragsgiver (ikke oppdrag) pr år. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Tenker på ett lite firma som drar på dørene til folk etter bestilling, hvor feks hjelp av instalasjoner av os, fjerning av Ad-ware, spy-ware, virus osv.. 5276555[/snapback] Hadde jeg vært deg ville jeg ikke registrert noe firma, og heller drevet på "hobby-basis". Så lenge det er til forskjellige personer du yter tjenesten, og du ikke tar mer enn 1000kr om gangen, kan du tjene så mye du vil, uten å betale en krone i skatt eller moms. Registrerer du et firma blir du bokstavelig talt flådd. Er rett og slett helt latterlig hvordan det fungerer, men du må da altså betale 25% moms (siden du leverer en tjeneste har du nesten ingenting å skrive av). Så kommer skatt, på minst 40%. Med andre ord - staten skal ha over halvparten av fortjenesten din. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 må mann betale arbeideravgift (eller hva det heter) for deg selv til staten? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 må mann betale arbeideravgift (eller hva det heter) for deg selv til staten? 5341017[/snapback] Ja, hvis du er ansatt i ditt eget A/S, ikke når du er som privat næringsdrivende, da betaler man såkalt forhøyet trygdeavgift. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Tenker på ett lite firma som drar på dørene til folk etter bestilling, hvor feks hjelp av instalasjoner av os, fjerning av Ad-ware, spy-ware, virus osv.. 5276555[/snapback] Hadde jeg vært deg ville jeg ikke registrert noe firma, og heller drevet på "hobby-basis". Så lenge det er til forskjellige personer du yter tjenesten, og du ikke tar mer enn 1000kr om gangen, kan du tjene så mye du vil, uten å betale en krone i skatt eller moms. Registrerer du et firma blir du bokstavelig talt flådd. Er rett og slett helt latterlig hvordan det fungerer, men du må da altså betale 25% moms (siden du leverer en tjeneste har du nesten ingenting å skrive av). Så kommer skatt, på minst 40%. Med andre ord - staten skal ha over halvparten av fortjenesten din. 5340989[/snapback] Tror du skal ta å sette deg mer inn i systemet, næringsdrivende, uansett selskapsform, skal ta inn og avregne inn- og utgående MVA. Disse pengene(differansen) tilhører til staten og har ingenting med selskapets disposisjoner å gjøre..... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Tror du skal ta å sette deg mer inn i systemet, næringsdrivende, uansett selskapsform, skal ta inn og avregne inn- og utgående MVA.Disse pengene(differansen) tilhører til staten og har ingenting med selskapets disposisjoner å gjøre..... 5341799[/snapback] Jeg er inne i systemet, og får smertelig erfare at når du leverer en tjeneste har du (som regel) minimalt med inngående moms. Ergo, nærmere 25% av inntekten må betales til staten. Hvilke utgifter har trådstarter i forbindelse med konsulentvirksomheten sin, som han kan skrive av i momsoppgaven? Nesten ingenting... Endret 28. desember 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Utgiftene er nærmere sagt null. Blir sponset med alt jeg trenger; DVD Plater USB minne Markedsføring Osv... Men hva betyr sammenlagt alt dette, bør jeg registrere meg? Eller slipper jeg unna dette? Har prøvd å skjønne alt uten å helt gjøre det. Vis moms må betales, er jo alt egentlig utelukket. Har også fått en ansatt snart, som er veldig god innenfor dette feltet, og heldigvis er han over 18. Og det med kontrakter, åssen fungerer dette? Er alle kontrakter bindende? Takk for ALLE svar Endret 28. desember 2005 av HoaXed Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Ikke for å være dust, men alt du trenger; DVD plater, USB minne og markedsføring...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå