Jubelee Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Hei noen;) Er i besittelse av en pc som begynner å dra på årene. Og lurer i den sammenheng på om det er mulig\noen vits i å oppgradere den på ulike områder. Eventuelt om det finnes noen "flaskehalser" i oppsettet mitt.. Her er det som pr idag er innmaten: (Hentet fra: System summary fra PC Wizard2006) Mainboard : MSI (MS-6380E) Chipset : VIA KT266/333 Processor : AMD Athlon XP @ 1466 MHz Physical Memory : 512 MB (1 x 512 DDR-SDRAM ) Video Card : Nvidia Corp GeForce4 MX 420 [NV17.3] Hard Disk : IC35L080AVVA07-0 (82 GB) Hard Disk : WD (250 GB) DVD-Rom Drive : ASUS DVD-ROM E616 CD-Rom Drive : ASUS CRW-3212A DVD-Rom Drive : Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device Network Card : Davicom Semiconductor Inc DM9102/A/AF,DM9801 Fast Ethernet Adapter Operating System : Microsoft Windows XP Home Edition 5.01.2600 Service Pack 2 DirectX : Version 9.0c Er det andre opplysninger som trengs?? Om noen kan hjelpe meg med dette blir jeg godt fornøyd og det blir kanskje en fin julepresang til meg selv:) -Ravo- Endret 9. desember 2005 av Jubelee Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Eventuelt om det finnes noen "flaskehalser" i oppsettet mitt.. tror hele greie er god for utskifting jeg.. Det du evt. kan ta vare på er 250' gb'n Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Hva bruker du pc'en til? Lenke til kommentar
Jubelee Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Først og fremst bruker jeg den til studentrelaterte ting, men siden jeg også går arkitekt studiet er jeg avhengig av en pc som kan kjøre litt 3d\tegneprog.. Og selvfølgelig spilling er jo kult;) Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 hehe, glemte å spørre om det x] du trenger jo seff ikke oppgradere alt om du ikke trenger det Lenke til kommentar
Jubelee Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Men er nok ikke avhengig av en "state of the art" sinnsyk racer av en pc nei;) Som student har jeg jo ikke mange tusen... Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Men er nok ikke avhengig av en "state of the art" sinnsyk racer av en pc nei;) Som student har jeg jo ikke mange tusen... 5273794[/snapback] Hvor mye penger har du å bruke da? Lenke til kommentar
Jubelee Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Det kommer fort litt an på om jeg må kjøpe alt nytt eller om det går an å redde inn den gamle.. Men si 3000 kr? Eller er dette håpløst lavt??, er første gang jeg tenker å oppgradere så har lite peil på hvilke løsninger som finnes og hva som passer sammen med hva... Men billigst mulig er bra uansett da;) Endret 9. desember 2005 av Jubelee Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Det kommer fort litt an på om jeg må kjøpe alt nytt eller om det går an å redde inn den gamle.. Men si 3000 kr? Eller er dette håpløst lavt??, er første gang jeg tenker å oppgradere så har lite peil på hvilke løsninger som finnes og hva som passer sammen med hva... Men billigst mulig er bra uansett da;) 5274013[/snapback] 3000 kr blir for lite ja. Jeg foreslår at du kjøper deg en 512mb rambrikke til og et bedre skjermkort. For eksempel et Geforce 6600GT. Sjekk ut bruktmarkedet,så sparer du en del penger. Det er ikke vits i å bruke for mye på den gamle pc'en. Endret 9. desember 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Jubelee Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Hva hadde neste steg blitt? Altså ca. pris osv? Hvilken type ram er jeg isåfall avhengig av å kjøpe når det står en 512 MB (1 x 512 DDR-SDRAM ) brikke i fra før? samme type? Kommer geforce kortet i kun en utgave eller er det noe jeg må unngå\være obs på? Endret 9. desember 2005 av Jubelee Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Hva hadde neste steg blitt? Altså ca. pris osv? Hvilken type ram er jeg isåfall avhengig av å kjøpe når det står en 512 MB (1 x 512 DDR-SDRAM ) brikke i fra før? samme type? 5274502[/snapback] Skal du ha alt nytt må du regne med rundt 6000 kr for å få noe brukbart. Du må sjekke hvilken hastighet brikken din er på (pc2100,pc2700 eller pc3200...osv) Hvis det er en pc2100 brikke du har bør du kjøpe 2 nye. Du får TwinMOS 1024mb pc3200 for 699 kr. Endret 9. desember 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Kikk på denne handlevogna. Lenke til kommentar
Jubelee Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Er pc2100 brikker som står inne nå ja.. Hva kan jeg forvente meg av den gamle pc'en med nytt skjermkort og mer ram? -Dragavon: Er dette utstyr som er kompatibelt med det som står inne i den gamle pc'en nå. Hva med kabinett størrelse og sånt - spiller det inn?- Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Det skal ikkje være noe problem å sette de delene inn i kabinettet ditt, så lenge det ikkje er Compaq, Packard Bell eller noe annet dritt. Ett standard ATX kabinett er ok. Men dersom strømforsyningen din er svak bør den kanskje byttes. Den bør vel ikkje være mindre enn 300w tror eg. Du vil merke stor forskjell med mere ram, spesielt i windows. Og ett så godt grafikkort som 6600GT vil gi deg veldig mye bedre ytelse i spill. Men du vil ikkje kunne kjøre BF2 spesielt godt alikevel. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Kikk på denne handlevogna. 5274540[/snapback] Bra oppsett det der. Lenke til kommentar
Jubelee Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Hmm her må vi tenke litt, langsiktig eller kortsiktig...? Hvordan finner jeg forresten ut hva strømforsyningen er pr idag? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Hmm her må vi tenke litt, langsiktig eller kortsiktig...? Hvordan finner jeg forresten ut hva strømforsyningen er pr idag? 5274927[/snapback] Det står sikkert på den. Åpne kabinettet ditt å sjekk. Edit:Du får deg forresten et helt nytt kabinett med 400watts strømforsyning for rundt 500 kr hos SHG. Endret 9. desember 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Jubelee Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 Et siste spørsmål:) Kommer skjermkortet i kun en versjon? Eller må jeg være obs på noe slikt? Ser vel kanskje ut som jeg starter med en oppgradering av skjermkort og ram og ser hvordan det slår ut før jeg eventuelt slår til i retning av den nevnte handlevognen:) Takk for hjelpen så langt, topp for nybegynnere som meg! Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Et siste spørsmål:) Kommer skjermkortet i kun en versjon? Eller må jeg være obs på noe slikt? Ser vel kanskje ut som jeg starter med en oppgradering av skjermkort og ram og ser hvordan det slår ut før jeg eventuelt slår til i retning av den nevnte handlevognen:) Takk for hjelpen så langt, topp for nybegynnere som meg! 5277755[/snapback] Du kan ikke bruke det skjermkortet Dragavon anbefalte på ditt hovedkort. Det er et pci-express skjermkort. Det du må ha er AGP-skjermkort. Lenke til kommentar
Jubelee Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Ok, men om jeg begynner med et agp geforce 6600gt og ram, er det da en enkel sak å bygge videre på dette oppsettet senere? Eller må\bør jeg over på pci hovedkort? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå