Gå til innhold

kjøre pc uten jording? er det skadelig?

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg bor i en gammel leilighet og der er det ikke noen jorda kontakter.. bare på kjøkken og bad..

så pcn er ikke jorda...

kan dette skade pcn? er det lurt å kjøre pc uten jording i det heletatt?? :hmm:

Hadde vært veldig fint med svar fra noen som har litt mer peiling enn meg. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke skadelig hvis PC ikke er tilkoblet annet utstyr.

Men hvis den er tilkoblet f.eks TV så kan det av og til bli litt problemer.

Man kan også få små støt av å ta på en ujordet PC, men dette er ikke farlig.

De fleste kjører jo PC hjemme uten jording.

Lenke til kommentar

Faren ved å bare jorde PCen i et rom der alt det andre ikke er jorda er at en jordfeil i et ujorda apparat vil skape høy berøringsspenning mellom dette apparatet og PCen som da kan lede bort den jordfeilen når du tar på apparatet med feil i og PCen.

Det skal ikke mere til en jordfeil i panelovnen på veggen ved siden av PCen så har du forholdet jeg snakker om.

Skal du jorde en ting i et rom så må du jorde alt og da må det elektriker til. :dremel:

Jeg har selv trekt om begge stuekursene hjemme for å få jorda PCen og alt det andre jeg har i stua samt soverommet den ene kursen går sammen med.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jepp, er derfor jeg ville nevne det. Du er ikke eneste som har gått med falsk trygghet, for å si det sånn.

Strømmen vil alltid ta korteste vei til jord.

Det ett lynværn gjør er (veldig enkelt forklart) at når lynet treffer så forhindrer den at lynet går videre inn til det tilkoblede utstyret ved å sende lynet rett til jord. Og hvis lynværnet da ikke er tilkoblet noen jordet stikkontakt, javel, da fortsetter lynet videre igjennom det tilkoblede utstyret før det går videre til jord.

Lenke til kommentar
Tenkte bare jeg ville nevne en ting. Om du har for eks et lynværn til PCen, så har ikke dette noen som helst nytte om det ikke er koblet til en jordet stikkontakt.

5301863[/snapback]

Det funker ivertfall fint her. Før røk det 1 isdn boks i året, så kom Telenor og kobla lynvernet mellom boksen og strømnettet og etter det har ikke boksen røket.

Når det gjelder jording, har pcene i huset blitt kjørt på ujorda kontakter de siste 16 årene uten problemer.

Lenke til kommentar

ett overspenningsvern må lede "overspenningen" vekk via jorda i stikkontakten, derfor funker det kun med jorda stikkontakter.

Er kansje ikkje ett tradisjonelt overspenningsvern telenor bruker foran en så liten last som en isdn boks (ikkje veit eg).

er uansett ingen stor fare med å ikkje jorde pcen, med mindre en har den stående vedsiden av badekaret. har vel blitt tatt opp i denne kategorien uendelig mangen ganger og konklusjonen blir somregel at jord er greit, men ikkje så utrolig viktig, med mindre en bruker overspenningsvern.

Lenke til kommentar

Det du har målt kan like gjerne ha vært noe som kalles "ghost voltage" som kan oppstå forde det instrumentet du måler med er et høyohmig instrument.

Prøv å legge en liten last over og se om det fortsatt er samme spenningen.

Har selv målt over 50V mellom lederne i en kabel som ikke var kobla til i noen av endene, den låg bare i en kabelkanal sammen med mange andre strømførende kabler.

Men når det er sagt så er det også sansynlig at det er potensialforskjell mellom PC kabinettet og gjord nettop for at PCen er ujorda og sikringsskapet er det.

Det er derfor det er så viktig at alt utstyr i et rom enten er jorda eller ujorda og ikke begge deler samtidig, da kan nettop dette oppstå.

EDIT! Dumt formulert.

Det skal ikke være jordet og ujordet utstyr i samme rom.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Dobbeltisolert er noe helt annet en ujordet og er derfor ingen problem med å bruke sammemed jordet utstyr.

I dobbeltisolert utstyr er berøringsfaren eliminert ved nettop å benytte dobbel isolasjon mens på vanlig ujordet utstyr er det ikke dobbel isolasjon mellom strømførende deler og f.eks. metalldeksel eller for densaksskyld brukeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...