tom waits for alice Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg har etter et langt opphold (2+ år) lyst til å ta opp Javaprogrammering igjen. Så jeg går glad og fornøyd til java.sun.com. Men der blir jeg lettere forvirret og versjonsfrustrert: Jeg finner J2SE 1.4.2, men også noe some heter J2SE 5.0. Og Desktop Java og NetBeans og... Et klikk lenger inn finner jeg downloads for "NetBeans IDE + JDK 5.0 Update 6" og for "J2EE 1.4 includes JDK 5.0". Så 5.0 er både en J2SE-versjon og en JDK-versjon, som også benyttes med 1.4...? Så nå vet jeg ikke hva jeg trenger og hvorfor. NetBeans skjønner jeg er et IDE (er det noe tess), og Desktop Java høres ut som GUI-klasser? Eller er jeg på villspor? Og hva er dette med versjon 1.4.2 og versjon 5.0. Har sistnevnte noe med 1.5.0 å gjøre? Hjelp! Kan noen lage en enkel guide til hva som er hva av alt dette, og hva jeg trenger å laste ned for å skrive client side java-applikasjoner? (Eventuelt linke til tidligere tråder om dette. Jeg søkte uten hell...) På forhånd takk. Geir Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Har ikke helt oversikten med vet at 5.0 er det samme som 1.5,0 Altså en videreutvikling av 1.4.3 J2SE er standard/core edition og er det vanlige. Med SDK for utviklere. Resten har jeg ikke peil på. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Takker! Så skal jeg forstå det som at JDK 5.0 er developer kit'et til J2SE 5.0, og at når det står "J2EE 1.4 includes JDK 5.0" på Enterprise Edition så er det fordi enterprise tilleggene ikke finnes i versjon 5 ennå? Har den i såfall versjon 5.0 av Standard Edition med 1.4.2 EE tillegg? Geir Lenke til kommentar
mar Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) J2EE 1.4 inkluderer JDK 5.0 (også kjent som 1.5), denne inneholder J2SE5.0. Så med J2EE 1.4 så får du alt. Netbeans IDE fungerer meget bra og er et greit sted og begynne dersom du kan litt Java fra før. For større prosjekter kan du se på "Sun Java Studio Enterprise", den inneholder alt du trenger pluss mye mer. Netbeans bygger på Sun One Studio, så overgangen fra Netbeans til de mer avanserte utgavene fra Sun er ganske enkel. Endret 9. desember 2005 av mar Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 Takk til deg også! Da prøver jeg det. Jeg vil bare "leke litt" med det så ikke Java-kunnskapene går helt i glemmeboken. Hvem vet, en dag får jeg bruk for det hos en kunde. Hva med Desktop Java? Noen som har noe å si om det? Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå