Gå til innhold

SATA drivere og Ghost Image

Anbefalte innlegg

Ja det er ikke bare bare dette her. Jeg har fra før et ghost image av en WinXP installasjon med all programvare på en DVD. Denne har jeg lagt inn på en ny maskin her. MEN, nå har jeg SATA disk, og det var ikke sata på den gamle. Derfor vil jo ikke PCen boote lengre enn at jeg akkurat rekker å se WinXP logo'n før den rebooter.

Så det store spørsmålet er: Kan jeg få installert de rette SATA driverne uten å måtte gå til skrittet å installere alt fra bunnen av med F6+driverdiskett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du fortsatt har en PATA-disk tilgjengelig - f.eks. den du tok Ghost-imaget fra -, så kan du jo forsøke følgende:

1. Legg imaget inn på PATA-disken. (Reboot)

2. Installer drivere for SATA-kontrolleren. (Reboot?)

3. Lag et nytt Ghost-image. (* se nedenfor!)

4. Bytt ut PATA- med SATA-disk.

5. Legg inn Ghost-imaget på SATA-disken.

6. Reboot (and rejoice?)

Jeg gjorde noe lignende en gang, men da la jeg imaget inn på et SATA RAID-array, noe som krevde at jeg hadde brukt -FNI som opsjon da jeg laget imaget. Jeg vet ikke om det er nødvendig når du ikke har RAID, men jeg tror heller ikke at det skader. (Kanskje det tar litt lengre tid?)

Lenke til kommentar

Tror ikke SATA er problemet. Hvis du har en PC med SATA kontroller så er jo driveren lagt inn, enten du bruker SATA disk eller ikke.

Men det høres ut som du har lagt inn image fra en annen PC, og det gir jo som regel problemer. Ghost er ment å brukes på lik hardware. Når du flytter en harddisk fra en gammel pC til en ny så kan du ikke forvente at det booter skikkelig.

Men det er som regel enkelt å fikse. Boot XP CD'en og kjør Repair Install.

http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servic...s/xp/Repair.htm

Lenke til kommentar
Tror ikke SATA er problemet. Hvis du har en PC med SATA kontroller så er jo driveren lagt inn, enten du bruker SATA disk eller ikke.

Men det høres ut som du har lagt inn image fra en annen PC, og det gir jo som regel problemer. Ghost er ment å brukes på lik hardware. Når du flytter en harddisk fra en gammel pC til en ny så kan du ikke forvente at det booter skikkelig.

Men det er som regel enkelt å fikse. Boot XP CD'en og kjør Repair Install.

http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servic...s/xp/Repair.htm

5273283[/snapback]

1. Hvis Joffer har lagt et Ghost image inn på den nye SATA-disken, så er vel driveren for SATA-kontrolleren som evt. lå der borte vekk nå.

2. Hvis forskjellene mellom 2 PC'er er for store, så vil nok ikke et image fra den ene kunne virke på den andre, men i veldig mange tilfeller har jeg fått det til å boote, i det minste. Chipset-drivere og denslags måtte selvsagt installeres.

3. Ettersom XP-CD'en ikke inneholder særlig mange SATA-drivere, kommer han vel ikke så langt med Repair Install heller. Det blir F6 og floppy uansett.

Jeg forsto det først som om Joffer hadde satt en ny disk (SATA) inn i en gammel PC, men det var kanskje en kortslutning fra min side. Uansett, hvis hans Ghost image ikke inneholder en driver for SATA-kontrolleren, så vil ikke maskinen klare å boote med dette imaget installert på disken. (Jeg forstår det slik at han får lagt imaget inn på SATA-disken.)

Hva med Windows' Recovery Console, kan man installere drivere derfra?

Eller hva med WindowsPE-greier? Kan man installere drivere derfra?

Skulle ønske jeg kunne svare på dette selv ...

Foreløpig kan jeg bare henvise til mitt første svar: Prøv med en PATA-disk først. Hvis du får bootet fra den, installer SATA-drivere og eventuelt andre ting, og lag et nytt Ghost image. Sett så inn SATA-disken og legg det nye imaget inn.

Men, som Hårek korrekt påpeker, det kan være for store forskjeller mellom PCene til at dette vil virke.

Lenke til kommentar

Ref pkt 1, forstår ikke hvordan du mener at en driver skal kunne forsvinne? Når man lager et image så vil jo alle drivere følge med uansett.

Repair install vil nok også trenge en F6 floppy driver hvis det ikke er en native kontroller, ja. Denne driveren er jo bare for at installasjonsprogrammet skal se disken.

Lenke til kommentar
Ref pkt 1, forstår ikke hvordan du mener at en driver skal kunne forsvinne? Når man lager et image så vil jo alle drivere følge med uansett.

5273807[/snapback]

Jeg mener at alt som ligger på en SATA-disk blir borte hvis man legger et Ghost image inn på disken. Det overskrives. (Vi snakker vel om OS-partisjonen her.) Og hvis imaget ikke inneholder SATA-drivere, da kan ikke maskinen boote fra SATA-disken. (Jeg forsto det som at den gamle maskinen ikke hadde SATA-disk og kanskje heller ikke SATA-kontroller, eller at driverne for denne ikke var installert.)

Men, det kan godt hende en Repair Install (med F6 og SATA-drivere på floppy) kan være veien å gå. Jeg er bare usikker på hvor mye som blir "reparert". Må man f.eks. reinstallere patcher som kom etter SP2 (hvis det er det man har på CD'en)?

Vel, hvis man har et DVD-image som "backup", så er det jo bare å prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...