Spielhaug Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Hei! Kjøpte nettopp nytt grafikkort, GForce 6600GT m/256 Mb RAM. Har problemer med at pc'en resetter seg selv etpar ganger ved startup og mistenker dårlig strømforsyning. Synes heller ikke at ytelsen ble så bra som den "skulle", så jeg lurer på å oppgradere hele pc'n. Oppsett: Compaq 5385EA: P4 2,0GHz, 768Mb SD-RAM, 120Gb HD, DVD-RW DL, GF 6600GT 256Mb Jeg har tenkt ut 3 alternativer 1. Kjøpe ny, billig pc med bra prosessor og dårlig skjermkort (bruke GF6600 i) 2. Kjøpe ny strømforsyning 3. Kjøpe ny strømforsyning, hovedkort og ny prosessor. + 1,5 Gb RAM Noen andre som har noen synspunkter/forslag på hva som er mest hensiktsmessig? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Tror jeg ville gått for løsning nummer 3 der, men kjøp et Asrock Dual hk, så slipper du å bytte hk når du skal oppgradere til pci-e, og eventuelt en M2 cpu.. 1,5gb ram hørtes nesten litt rart ut.. hehe Jeg ville heller kjøpt et sett med enten 1 eller 2gb ram. Value-ram er sikkert kurant nok, så da blir det ikke så dyrt med et 2gb sett. Det er sikkert tre ramslots på det hk du har, på nye hk er det fire.. Hva er busdjettet ditt? Hva kommer maskinen til å bli brukt mest til? Lenke til kommentar
Spielhaug Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg kommer til å bruke maskina mest til å surfe på nettet... Neida, det går i spilling og så har jeg kjøpt meg prosjektor med HDTV, så det må være mulig å se filmer/serier i HD uten at det høres ut som om orkanen Katrina kommer fra pc'n. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Hmmm.. Det er mulig du ikke vil få montert den "nye" pc'en i det gamle compaq kabinettet ditt, derfor ville jeg nok vurdert et nytt kabinett, og kjøpt en stillegående psu til dette. 6600 finnes det også vifteløse kjølere til, så det vil jo eliminere en støykilde ekstra hos deg, det er nok verdt pengene, men det fordrer at du har en grei luftflyt i resten av kabinettet, stikkordet da er stillegående 120mm vifter. Her finnes mange alternativer, et par gode er papst, mist, og silenx. Hvem som er best kan man sikkert krangle om til påske, bare ta den med lavest db-rating du har råd til. Mitt råd til deg da blir å sjekke opp tråden om Asrock kortene med Uli brikkesett som tillatter både agp og pci-e, slik at du ikke må oppgradere alt når skjermkortet blir flaskehalsen. Da kan du kjøre pci-e uten problemer, og tilnærmet uten ytelsestap, etter hva jeg kan lese. CPU-valget er veldig åpent, men det kan lønne seg å kjøpe en ny cpu-kjøler i tillegg, for å minste støy, og minimere temperatur. Du nevnte ikke noe budsjett, men jeg ville enten gått for en AMD 64 3200+ eller 3700+, de er gode i sitt segment. Jeg kjenner lite til Intel sine cpu'er, men det er gullkorn der også. Dog, Asrock kortet støtter bare, såvidt jeg vet amd sine cpu'er, med hk'et ASRock 939Dual-SATA2. Dette kan kjøre socket 939, og den fremtidige M2. Good choice! Fyr løs med 2gb valueram, som ligger fra 1300 og oppover i pris. Å kjøre 4 stk 512 vil gå hardt utover ytelsen, og faktisk bli dyrere. Sjekk tråden om Asrock Dual, så finner du nok fort ut hva som passer. Du kan jo også vurdere en ny hdd om du vil utvide plass, og få en litt raskere pc. Da er Samsung Spinpoint eller Seagate sine 250gb'ere gode og stillegående valg. Jeg har to av sistnevnte, og er veldig fornøyd. Legg så "mine dokumenter" på disken med 120gb, og følgende på den nye disken: -en OS partisjon på 20gb -en partisjon for spill og programmer, altså "programfiler" på en partisjon med 30-40gb -resten kan være til lagring. På den måten kan man reinstallere windows uten å miste data. Da er det opp til deg å velge kabinett, gjerne med et par vifteplasser til overs, som passer inn i stua, og eventuelt har høy WAF, om nødvendig... hehe Lenke til kommentar
Spielhaug Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Tusen takk for veldig godt svar! Jeg hadde tenkt å legge meg i et prissegment som er billigere enn å kjøpe ny pc, samt å kunne beholde det nye GF-kortet. Får se om det blir nytt kabinett eller hva det blir til. Jeg kunne jo ha brukt gammelkabinettet (gammel-pc'n) til en slags server i huset. Da blir det gøy å by inn til LAN! Så da er det bare å sette seg ned å grave i nettbutikkene, så skal det nok bli skikkelig jul! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå