Gå til innhold

Nintendo om Revolution-spesifikasjoner (Rev)


Anbefalte innlegg

Det er enkelt å bare kunne peke et sted så går flyet dit, men er det gøy? Noe av moroa med joystick og ratt er jo at det ligner på "the real thing" ikke nødvendigvis bare at det er enklest mulig.

 

AtW

5299102[/snapback]

Du kan bruke kontrollen til å styre pitchen til flyet. Vend fram for å vende flyte nedover og bakover for å legge flyet oppover. Styring burde bli kanskje enkelt.

 

Virker som du bare tror at kontrollen kan peke, kanskje du skal lese dette:

http://money.cnn.com/2005/12/15/commentary...gaming/?cnn=yes

 

Som nevnt er ikke kontrollen ment direkte for hardcore gamere (som deg kanskje), men til den generelle forbruker. Derfor blir det mye lettere for de å spille i motsettning til dagens standard kontroller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATWindsor, nå glemmer du at ingen konsoller kommer med joystick og ratt, men det vil faktisk være muligheter for å lage en ratt-utvidelse til Revolution-kontrolleren (det er laget "concept art" for det allerede), og når det gjelder joystick så er det ingen regel som sier at du ikke kan kjøpe det separat, akkurat som du må med andre.

 

Dessuten er det jo de som mener at utfordringen ikke bør komme fordi kontrolleren er elendig og begrensende, men fordi spillet i seg selv er utfordrende. Da er det en fordel med en kontroller som er enkel å bruke, så den ikke blir et irritasjonsmoment.

 

TCi, Revo-kontrolleren er faktisk ment å appellere til hardcore-gamere også :) Den vil gi dem noe nytt - nye utfordringer, nye spilltyper, osv.

Endret av howzer
Lenke til kommentar
Det er enkelt å bare kunne peke et sted så går flyet dit, men er det gøy? Noe av moroa med joystick og ratt er jo at det ligner på "the real thing" ikke nødvendigvis bare at det er enklest mulig.

 

AtW

5299102[/snapback]

Du kan bruke kontrollen til å styre pitchen til flyet. Vend fram for å vende flyte nedover og bakover for å legge flyet oppover. Styring burde bli kanskje enkelt.

 

Virker som du bare tror at kontrollen kan peke, kanskje du skal lese dette:

http://money.cnn.com/2005/12/15/commentary...gaming/?cnn=yes

 

Som nevnt er ikke kontrollen ment direkte for hardcore gamere (som deg kanskje), men til den generelle forbruker. Derfor blir det mye lettere for de å spille i motsettning til dagens standard kontroller.

5299133[/snapback]

 

Grunnen til at jeg nevnte det med peking var to ting 1. Enkelt er ikke nødvendigvis gøy 2. Det var det som var nevnt i den artikkelen det ble lenket til litt lenger oppi her.

 

AtW

Lenke til kommentar

Igjen, at kontrolleren er enkel å bruke betyr ikke at spill blir enkle og at det ikke blir noen utfordringer. Du blander dette sammen, noe som kanskje forklarer hvorfor du er skeptisk til Revolution? Du skjønner ikke at utfordingen ikke bør ligge i at kontrolleren er vanskelig å bruke?

Lenke til kommentar
Igjen, at kontrolleren er enkel å bruke betyr ikke at spill blir enkle og at det ikke blir noen utfordringer. Du blander dette sammen, noe som kanskje forklarer hvorfor du er skeptisk til Revolution? Du skjønner ikke at utfordingen ikke bør ligge i at kontrolleren er vanskelig å bruke?

5300374[/snapback]

 

En del av utfordringen i spill vil alltid ligge i kontrolleren, det sier seg selv, om man har en kontroller i FPS som scanner skjermen og automatisk headshoter alt, blir det et morsomt spill? Selv om man pøser på med fiender slik at det er vansklig å trykke på "auto-head-shot"-knappen fort nok? En enkel kontroller er ikke det nødvendigvis samme som en morsom kontroller er poenget mitt, du kan faktisk gjøre ting mye kjedligere med å forenkle det for mye. Ja jeg synes endel av utfordringen i feks bilspill bør være å bruke ratt, og ikke bare feks peke dit du vil bilen skal kjøre.

 

Forøvrig sa jeg ikke at enkle kontroller betø et enkelt spill, jeg sa det ikke nødvendigvis betydde et morsomt spill. Det er du som blander inn enkle spill, ikke jeg. Og jeg er ikke enig med deg i at kontrolleren ikke bør ha noe med utfordringen å gjøre. Det har ingenting med å "ikke skjønne" det å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar

AtW: Jeg tror ikke grunnen til at det er tilfredsstillende å spille bilspill med ratt og flyspill/romsimulatorer med styrestikke er at kontrollmetodene er vanskelige. Tvert i mot; Jeg tror grunnen til at disse metodene er populære, er nettopp at de er intuitive, forståelige og framfor alt virkelighetsnære.

 

Det er ingenting ved det vi har sett av Revo-kontrolleren så langt som hinter mot at spillene vil gjøre alt på autopilot. Det eneste den endrer på, om den fungerer slik vi har blitt det forespeilet hittil, er at den bringer en del aktiviteter og interaksjonsmønstre betydelig nærmere virkeligheten og intuisjonen til de fleste spillere. Å framstille dette som en "fordumming" av spill tror jeg er urettferdig. Hvis utviklerne velger å begrense interaksjonen til kjedelige pekeoppgaver, slik noen mini-games på enkelte tredjeparts DS-spill har blitt redusert til, så klart, da har det gått ut over spillgleden.

 

Men det er ingenting som tilsier at en responsiv og fleksibel kontroller i seg selv medfører enkel/fordummet interaksjonsdesign i selve spillene.

Lenke til kommentar
AtW: Jeg tror ikke grunnen til at det er tilfredsstillende å spille bilspill med ratt og flyspill/romsimulatorer med styrestikke er at kontrollmetodene er vanskelige. Tvert i mot; Jeg tror grunnen til at disse metodene er populære, er nettopp at de er intuitive, forståelige og framfor alt virkelighetsnære.

 

Det er ingenting ved det vi har sett av Revo-kontrolleren så langt som hinter mot at spillene vil gjøre alt på autopilot. Det eneste den endrer på, om den fungerer slik vi har blitt det forespeilet hittil, er at den bringer en del aktiviteter og interaksjonsmønstre betydelig nærmere virkeligheten og intuisjonen til de fleste spillere. Å framstille dette som en "fordumming" av spill tror jeg er urettferdig. Hvis utviklerne velger å begrense interaksjonen til kjedelige pekeoppgaver, slik noen mini-games på enkelte tredjeparts DS-spill har blitt redusert til, så klart, da har det gått ut over spillgleden.

 

Men det er ingenting som tilsier at en responsiv og fleksibel kontroller i seg selv medfører enkel/fordummet interaksjonsdesign i selve spillene.

5300476[/snapback]

 

Intuitivt vil jeg ikke si er det samme som enkelt. Jeg sier heller ikke at kontrollen vil gjøre alt på autopilot (er det ingen som leser hva jeg faktisk skriver her?). Jeg bare poengterer at en enklere kontroll ikke nødvendigvis gjør et spill morsommere. (folk har snakket mye om at kontrollen er enklere her).

 

Om kontrollen blir mer intuitiv og naturlig å bruke så er det bra, som sagt, det vil jo vise seg. Og jeg vet det ikke er noen nødvendig sammenheng mellom en fleksibel kontroller og en "fordumming" av kontrollen. Men jeg registerer også at flre av preview-artiklene snakker om styremetoder som virker litt "forsimplende". Men igjen det er vansklig å si noe om før konsollen kommer ut.

 

AtW

Lenke til kommentar
En del av utfordringen i spill vil alltid ligge i kontrolleren, det sier seg selv, om man har en kontroller i FPS som scanner skjermen og automatisk headshoter alt, blir det et morsomt spill?

Denne sammenligningen holder ikke vann, ATWindsor.

5300470[/snapback]

 

Hvorfor ikke, la oss se bort ifra FPS helt da, la oss si du har en kontroller med kun en knapp, og et spill der du må trykke på denne knappen sjukt fort. Spillet er vanskelig, kontrollen er enkel, men det betyr ikke at det er gøy.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, se på FPS, som best spilles med mus i dag. Revolution-kontrolleren blir jo som en mus med flere muligheter. Flott eksempel som motsier din egen argumentasjon, ATWindsor ;)

5300811[/snapback]

 

Du kan kanskje fortelle meg hvor jeg motsier min egen argumentasjon? (som er en enkel kontroller gjør ikke nødvendigvis et spill morsomt/morsommere). På ditt innlegg så virker det som om jeg har sagt at revolution-kontrollerene er dårlig, eller at den er dårlig egnet til FPS-spill. Ikke for å være en grinebiter, men det er ærlig talt litt trøttende å stadig måtte "forsvare" påstander jeg aldri har kommet med.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke, la oss se bort ifra FPS helt da, la oss si du har en kontroller med kun en knapp, og et spill der du må trykke på denne knappen sjukt fort. Spillet er vanskelig, kontrollen er enkel, men det betyr ikke at det er gøy.

 

AtW

5300560[/snapback]

Nå har vel kontrollen flere enn en knapp...

 

At kontrollen er enklere å ta i bruk betyr ikke at vi får simple og enkle spill. En intuetiv kontroll gjør det lettere for både nye og gamle spillere. Blir såklart en vanesak på dagens kontrollere, men de er ikke like intuetive.

 

Det Nintendo ønsker å gjøre er å ha en kontroll som stort sett alle kan plukke opp og bruke uten å ha en brå læringskurve. Selv om kontrollen er enkel betyr ikke at vi ikke får kompliserte spill.

 

Og det virker som folk liker en kontroller som er mer intuetiv og lettere å styre også. Og det ved hjelp av minimalt med knapper.

By adding an auxiliary thumbstick controller, I was able to play through a level of a retrofitted "Metroid Prime 2" (a GameCube game). Confession time: When it comes to console shooters, I'm terrible. I can finish them, but I'm nowhere near as competent as I am with my mouse/keyboard setup for the PC. In the early stages of the "Metroid" demo, it looked like this trend would continue, as I was all over the screen. By mid-way, though, I was better able to move and aim – and enjoyed the game far more than I did with the GameCube controller. ("Metroid" fans... well, you're probably already pretty excited.)
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke, la oss se bort ifra FPS helt da, la oss si du har en kontroller med kun en knapp, og et spill der du må trykke på denne knappen sjukt fort. Spillet er vanskelig, kontrollen er enkel, men det betyr ikke at det er gøy.

 

AtW

5300560[/snapback]

Nå har vel kontrollen flere enn en knapp...

 

At kontrollen er enklere å ta i bruk betyr ikke at vi får simple og enkle spill. En intuetiv kontroll gjør det lettere for både nye og gamle spillere. Blir såklart en vanesak på dagens kontrollere, men de er ikke like intuetive.

 

Det Nintendo ønsker å gjøre er å ha en kontroll som stort sett alle kan plukke opp og bruke uten å ha en brå læringskurve. Selv om kontrollen er enkel betyr ikke at vi ikke får kompliserte spill.

 

Og det virker som folk liker en kontroller som er mer intuetiv og lettere å styre også. Og det ved hjelp av minimalt med knapper.

By adding an auxiliary thumbstick controller, I was able to play through a level of a retrofitted "Metroid Prime 2" (a GameCube game). Confession time: When it comes to console shooters, I'm terrible. I can finish them, but I'm nowhere near as competent as I am with my mouse/keyboard setup for the PC. In the early stages of the "Metroid" demo, it looked like this trend would continue, as I was all over the screen. By mid-way, though, I was better able to move and aim – and enjoyed the game far more than I did with the GameCube controller. ("Metroid" fans... well, you're probably already pretty excited.)

5300965[/snapback]

 

Nei, kontrolleren har ikke mer enn en knapp, fordi jeg snakket om en tenkt fiktiv kontroller, det går vel tydelig fram i innlegget mitt? Begynner å lure på om det er noe galt med måten jeg skriver på....

 

En kontroller vil jo naturlig nok sette en viss begrensning på hva et spill kan gjøre (om man feks har en kontroller som bare består av en knapp da :). Og det vil jo vise seg hvor god gamecubens er til å ta hånd om oppgaven. Det med enkle spill har jeg vel klargjort opptil flere ganger allerde. Jeg har vel heller ikke sagt noe om at det er umulig å lage morsomme spill med en enkel kontroll, bare at det ikke er noen nødvendig sammenheng mellom en enkel kontroll og morsomme spill.

 

At kontrolleren er bedre enn en gamepad til skytespill er forsåvidt bra, men ikke voldsomt imponerende (jeg mener, hva er ikke bedre enn en gamepad til det?).

 

Men det er jo gøy de prøver noe nytt, jeg hadde neppe kjøpt en revolution uansett, og om de lykkes vil det potensielt smitte over på resten av bransjen. Om de går på trynet så affiserer det neppe meg i særlig stor grad.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei, kontrolleren har ikke mer enn en knapp, fordi jeg snakket om en tenkt fiktiv kontroller, det går vel tydelig fram i innlegget mitt? Begynner å lure på om det er noe galt med måten jeg skriver på....

 

En kontroller vil jo naturlig nok sette en viss begrensning på hva et spill kan gjøre (om man feks har en kontroller som bare består av en knapp da :). Og det vil jo vise seg hvor god gamecubens er til å ta hånd om oppgaven.  Det med enkle spill har jeg vel klargjort opptil flere ganger allerde. Jeg har vel heller ikke sagt noe om at det er umulig å lage morsomme spill med en enkel kontroll, bare at det ikke er noen nødvendig sammenheng mellom en enkel kontroll og morsomme spill.

 

At kontrolleren er bedre enn en gamepad til skytespill er forsåvidt bra, men ikke voldsomt imponerende (jeg mener, hva er ikke bedre enn en gamepad til det?).

 

Men det er jo gøy de prøver noe nytt, jeg hadde neppe kjøpt en revolution uansett, og om de lykkes vil det potensielt smitte over på resten av bransjen. Om de går på trynet så affiserer det neppe meg i særlig stor grad.

 

AtW

5301003[/snapback]

Ja jeg vet at du skrev om en fiktiv kontroller, derfor jeg brukte tre punktum etter setningen.

 

Revolution får også et skall som kontrollen kan settes i slik at den blir noe slik som en standard GC kontroller. Om den følger med i pakken vites ikke ennå. Men spør du meg så ser det ikke ut til at du helt ser hva kontrollen kan gjøre. Selv om den har mindre knapper enn andre kontrollere så betyr det ikke at den ikke kan gjøre det samme. Og dette skallet kommer til å bli brukt hovedsaklig til porter av spill som da trenger en standard kontroller for å blir brukt.

Lenke til kommentar
Nei, kontrolleren har ikke mer enn en knapp, fordi jeg snakket om en tenkt fiktiv kontroller, det går vel tydelig fram i innlegget mitt? Begynner å lure på om det er noe galt med måten jeg skriver på....

 

En kontroller vil jo naturlig nok sette en viss begrensning på hva et spill kan gjøre (om man feks har en kontroller som bare består av en knapp da :). Og det vil jo vise seg hvor god gamecubens er til å ta hånd om oppgaven.  Det med enkle spill har jeg vel klargjort opptil flere ganger allerde. Jeg har vel heller ikke sagt noe om at det er umulig å lage morsomme spill med en enkel kontroll, bare at det ikke er noen nødvendig sammenheng mellom en enkel kontroll og morsomme spill.

 

At kontrolleren er bedre enn en gamepad til skytespill er forsåvidt bra, men ikke voldsomt imponerende (jeg mener, hva er ikke bedre enn en gamepad til det?).

 

Men det er jo gøy de prøver noe nytt, jeg hadde neppe kjøpt en revolution uansett, og om de lykkes vil det potensielt smitte over på resten av bransjen. Om de går på trynet så affiserer det neppe meg i særlig stor grad.

 

AtW

5301003[/snapback]

Ja jeg vet at du skrev om en fiktiv kontroller, derfor jeg brukte tre punktum etter setningen.

 

Revolution får også et skall som kontrollen kan settes i slik at den blir noe slik som en standard GC kontroller. Om den følger med i pakken vites ikke ennå. Men spør du meg så ser det ikke ut til at du helt ser hva kontrollen kan gjøre. Selv om den har mindre knapper enn andre kontrollere så betyr det ikke at den ikke kan gjøre det samme. Og dette skallet kommer til å bli brukt hovedsaklig til porter av spill som da trenger en standard kontroller for å blir brukt.

5301304[/snapback]

 

Så hva var poenget ditt med kommentaren din da? At en tenkt kontroller med en knapp ikke er et godt eksempel på en simpel kontroller?

 

Jeg har ikke brukt færre knapper som et argument mot revolution-kontrolleren. Jeg har vel heller ikke sagt at den nødvendigvis kan gjøre mindre. Men kontrolleren spiller jo inn på opplevelsen, og forskjellige kontrollere har forskjellige styrker og begrensninger.

 

Og om det er noe med kontrolleren jeg ikke skjønner, så skal jeg spørre deg, du trenger ikke å automatisk anta at jeg ikke evner å forstå dens virkemåte bare fordi jeg møter den med en litt mer lunken holdning.

 

AtW

Lenke til kommentar
Så hva var poenget ditt med kommentaren din da? At en tenkt kontroller med en knapp ikke er et godt eksempel på en simpel kontroller?

 

Jeg har ikke brukt færre knapper som et argument mot revolution-kontrolleren. Jeg har vel heller ikke sagt at den nødvendigvis kan gjøre mindre. Men kontrolleren spiller jo inn på opplevelsen, og forskjellige kontrollere har forskjellige styrker og begrensninger.

 

Og om det er noe med kontrolleren jeg ikke skjønner, så skal jeg spørre deg, du trenger ikke å automatisk anta at jeg ikke evner å forstå dens virkemåte bare fordi jeg møter den med en litt mer lunken holdning.

 

AtW

5301400[/snapback]

Det virker som vi kommer ingen vei uansett hva jeg eller du skriver. Så jeg bare avslutter denne diskusjonen for min del.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...