b0berg Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg får oppgitt 3 sider i en vilkårlig trekant, og skal da gjøre sånn at excel regner ut vinkel, omrets og areal. Noen ideer? Jeg fikk ikke til i det hele tatt Lenke til kommentar
Matias Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Har ikke noe erfaring med Excel i sammenheng med matematikk, men hvis jeg uten Excel kjenner 3 sider i en trekant kan jeg bruke Cosinussetningen til å finne en vinkel. Etter at jeg har funnet denne vinkelen kan jeg bruke Cosinus- eller sinussetningen til å finne den andre, og den siste ved å utnytte at summen av vinklene i en trekant er 180 grader. Vet ikke om dette hjelper deg. Areal og omkrets er jo bare å lage en formel for i Excel? Omkrets = s+s+s og Areal er lik (G*h)/2 eventuelt bruke arealsetningen. Edit: Arealsetningen Edit2: Prøvde å lage det i Excel, men fant ikke ut hvordan jeg returnerer Cosinus til en vinkel. F.eks. slik at sin 0,5 blir gjort om til 30 grader. Endret 9. desember 2005 av -Mithrandir- Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Det kan være problematisk å finne høyden i en trekant. Da kan Herons formel være nyttig: Arealet av en trekant med sider a,b,c er gitt ved: sqrt(s(s-a)(s-b)(s-c)), hvor s er semiperimeteren, s = (1/2)(a+b+c). Lenke til kommentar
levolac Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Du bruker cosinussetningen a^2 = b^2 + c^2 - 2*b*c*cos A. Excel har både sin/cosfunksjon og arcsin/arccosfunksjon (sin^-1/cos^-1 om du vil) så for å finne vinkelen A i en trekant der sidene a, b og c er kjente skriver du bare som følger: =ARCCOS((b^2+c^2-a^2)/(2*b*c)) Excel returnerer imidlertid ikke vinkelen i grader, men radianer. For å få svaret i grader må du gange det hele med (180/pi), så da blir vel formelen noe sånt: =ARCCOS((b^2+c^2-a^2)/(2*b*c))*(180/PI()) Endret 9. desember 2005 av levolac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå