Gå til innhold

Raptor harddisk - noen vits?

Anbefalte innlegg

Hei! helt ny her på forumet + ganske ny på det å bygge pc'er, så her kommer kanskje for noen et litt teit spørsmål:

Hvor mye får man egnentlig ut av å kjøpe en Raptor harddisk å legge operativsystemet ++ der? koster jo endel, så jeg lurer på om det er verdt penga?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

det kommer an på hva du skal ha på disken, hvis du driver med oppgaver som krever mye av harddisken så kan en raptor være en fordel, men en ting du må huske på er at forsklellen fra en god 7200 rpm hdd og en raptor er ganske liten, en annen ting med disse harddiskene er at de bråker endel, dette kan jo selfølgelig fikses med en drevramme i gummi. men hvis du kjøper en raptor så ikke forvent at oppstart er noe særlig mye raskere, med mindre du kjøper to raptorer og setter dem i raid 0, gjør du det så får du noe som er helt sykt raskt... :dribble:

men hvis du bare skal ha en hdd så ta heller og kjøp deg en god 7200rpm hdd det gir mer verdi for pengene når man ser på Gb per krone.

Lenke til kommentar

Tror jeg også skal henge meg på det Pac-man skrev her,etter min oppfatning har han helt rett i at ytelses-forskjellen fra en god 7200rpm ikke er så stor at det kan forsvares, med mindre du skal kjøre endel tunge programmer/oppgaver fra den disken. Sitter selv på en raptor, og kan bekrefte at den støyer litt ja ;)

Lenke til kommentar

Ikke enig. RAID eller ikke er ikke så stor forskjell. Det er først på store filer at dette merkes. I oppstart er 10K disker raskere pga lavere søketid. Dette er ganske merkbart hvis man vet hvordan det merkes =)

For mannen i gata har det ingenting å si. Kjør med en større 7200 disk...

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Ikke enig. RAID eller ikke er ikke så stor forskjell. Det er først på store filer at dette merkes. I oppstart er 10K disker raskere pga lavere søketid. Dette er ganske merkbart hvis man vet hvordan det merkes =)

For mannen i gata har det ingenting å si. Kjør med en større 7200 disk...

-Ko_deZ-

5272890[/snapback]

Det er ved store filer at Raptor diskene IKKE yter bedre. Store 7200 disker har høyere densitet så de kan lese mer per rotasjon. Raptoren rocker på søketid og er derfor best når det gjelder småfiler, noe som er tilfellet under oppstart.

Lenke til kommentar

Det er nok en forskjell på ytelsen på en Raptor og en 7200RPM disk, men om den er særlig merkbar vil jeg ikke akkurat si. Jeg får bedre ytelse ut av et RAID5 sett med 3x200GB 7200 disker enn jeg får fra en enkel Raptor.

(sjekk her hvis du lurer på hva RAID er)

Men har du ikke bygd pc før så bør du gå for en annen disk med større lagringsplass og lavere støynivå, og så eventuelt utvide med en Raptor senere :-)

Lenke til kommentar

Raptoren ligger på 40.5db mens forrige generasjons "stilledisk" fra samsung (P80) lå på 39.5db. Så at den bråker kan jeg ikke være enig i. Du finner mange gode 7200rpm disker som vil bråke mere. Den blir heller ikke varm på tross av sine 10.000rpm. Her ligger den på under 30 grader. Den er fortsatt suveren til windows bruk, oppstart av programmer som winamp, mediaplayer, nettleser, windows utforsker o.l. blir fortsatt raskere startet med denne disken.

Jeg har også hørt at det kommer en ny 148GB Raptor om ikke lenge. Hadde jeg ikke hatt 74GB versjonen ville jeg gått fo denne.

Hilsen en som har hatt Raptor 74GB siden den kom ut...

PS: Hardware.nos forum server har vært fryktelig treg av og til i det siste. Får opp at serveren er overarbeidet og jeg kommer ingen vei. Dette skjer minst en gang om dagen og det er ofte mens "hvermansen" er på jobb rundt 13:30->15:30 :hmm:

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Vær obs på at Raptorer kan lage ekstremt irriterende repeterende knatrelyder - også i idle.

Begge mine Raptor-disker lager knatrelyd ca hvert 5 sekund 24/7. Siden resten av PC'en min er stille var det så plagsomt at det ver uutholdelig å ha en Raptor i den.

Jeg presiserer en gang til at det ikke er støynivået som er problemet - men den stadig repeterende knatrelyden som irriterer.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

det er vel stor forskjell på ytelse og støy mellom 36 GB og 74 GB versjonene.. 74GB yter bortimot like bra som 2x 36 GB i RAID0 i praksis (visstnok). Den gamle 36GB varianten støyer i hvert fall for mye for meg. Idle lyden er ikke gale, men den bråker mye når den leser/skriver.. Og den høres nesten defekt ut når man kjører noe som leser/skriver masse filer samtidig (for eksempel defragmentering)

Så 36GB raptor er ikke vits.. Men 74 GB varianten er bra.

PS: 36 GB varianten bråker mer enn alle mine 15000 RPM seagate scsi-disker faktisk.. selv under lesing...

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Raptoren er ingen "lagringsdisk" som vanlige 300GB disker er. Jeg vil kalle det en OS disk, men med 74GB og 148GB versjonene så er de jo plass til ganske mange innstallerte spill også. Dette er en "luksus disk" for de som tar seg råd, har du ikke råd til mere enn èn disk kjøper du ikke raptor med en ny pc.

Når Raptor 148GB kommer vil den slå alt som er av 7200rpm disker også i overføringshastighet ettersom det garantert vil være kun èn plate i disken og dermed får samme data-tetthet som de beste 7200rpm diskene.

EDIT:

Det var bare i en av del-testene at 74GB var like rask 2x36GB i raid 0.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar
Raptoren er ingen "lagringsdisk" som vanlige 300GB disker er. Jeg vil kalle det en OS disk, men med 74GB og 148GB versjonene så er de jo plass til ganske mange innstallerte spill også. Dette er en "luksus disk" for de som tar seg råd, har du ikke råd til mere enn èn disk kjøper du ikke raptor med en ny pc.

Når Raptor 148GB kommer vil den slå alt som er av 7200rpm disker også i overføringshastighet ettersom det garantert vil være kun èn plate i disken og dermed får samme data-tetthet som de beste 7200rpm diskene.

EDIT:

Det var bare i en av del-testene at 74GB var like rask 2x36GB i raid 0.

5273263[/snapback]

Takk for all hjelp!

Da dropper jeg Raptor disken i første omgang, så får vi se senere...

Lenke til kommentar

5273263[/snapback]

så vidt jeg forsto så vil den nye 146gb raptoren ha 2 stk 74 gb plater. og om dette er tilfellet, så har jeg mine tvil om at den blir så mye raskere enn sin lillebror.

men dersom den kommer med en enkelt plate, så blir den nok raskere, så da er det plutselig mer interessant å investere i en sånn.

ellers så er jeg enig i det meste som sies her om dagens 74gb raptor. den var et lurere kjøp for et år siden, fordi da var de vanlige diskene mindre, og tregere, men sånn er det ikke lenger. dog så er jeg veldig fornøyd med min raptor, som har stått i boksen min i over et år nå

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra en 200 gb seagate disk til raptor som operativ disk å merka MYE! .. loading i spill å booting av windows gikk mye fortere.. nå har jeg 2 raptorer i raid å det er enda raskere.. det er deilig å kunne cappe ett par flagg i bf før noen andre kommer inn :p anyways.. spiller du så anbefaler jeg en raptor.. å dette med støy.. det er etter min mening bare PISS! dem har dypere lyd en mine 200 å 250 gb disker men ikke høyere.. å nå har jeg harddisk kjølere utpå hver disk å dette demper vel litt.. men maskina mi er veeeldig stille.. så gå for raptor om du spiller..

edit: åsså er det 5 års garanti på dem så det er jo bra :)

Endret av AmdTommy
Lenke til kommentar

Jeg mener klart det er fordelaktig å bruke en raptor disk til operativsystemet

det merkes ikke så mye på diskytelsen som standar disker når den fylles opp med data, samt at disken er ett alternativ til scsi server disker. Den har en pålitelighet og levetid som overgår en standar lagringsdisk , med andre ord kjøp begge deler dersom en har råd..

Her er en ytelsetest på raptor disken mot de nyeste 7200rpm diskene,

naviger på de neste sidene og legg spesielt merke til ytelse ved multi user , her er scsi diskene og raptor disken i en klasse for seg.

post-67974-1135255273_thumb.png

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...