Gå til innhold

mediegrafiker, info om yrket

rstange

Anbefalte innlegg

Hei! Vi har prosjektoppgave i samffag, der vi skal skrive om ett yrke. Har valgt å skrive om mediegrafiker, noen som kan hjelpe meg å finne svar på disse spørsmålene....? :innocent:

Hvilke lønns og arbeidsvilkår er det i yrket?

Hvilke problemer/utfordringer kan man møte?

Er det lange arbeidsdager, og blir det mye overtidsarbeid?

Er det like mye arbeid hele året, eller varierer arbeidsmengden i enkelte perioder?

Hvordan er en normal arbeidsdag?

Er det mye variasjon i arbeidsoppgavene?

Er det noen spesielle egenskaper man burde ha for å bli mediegrafiker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har jobba som grafiker i NRK og kan vel dele noen av mine erfaringer...

Arbeidstida jeg hadde var 7,5 timer per dag, altså standard 37,5 timers arbeidsuke. Noe overtid må man regne med, men det var ikke mer enn jeg for min del fint greier. Men det varierer nok en del, alt ettersom hvor du jobber (offentlig/privat).

Vi hadde en deadline hver dag, ettersom det jeg hovedsakelig drev med var grafikk/illustrasjoner/etc til daglige nyhetssendinger. Arbeidsmengden varierte veldig fra dag til dag. Av og til gikk det i ett helt til minuttet før deadline, av og til var jeg ferdig med det som måtte gjøres flere timer i forveien. Jeg hadde dog også andre, mer langsiktige prosjekter ved siden av.

For å bli (medie)grafiker er det nok viktig å være kreativ, samtidig som du må mestre å jobbe under stress. Du må selvfølgelig også beherske programvarene du skal jobbe med. Hvilke programvarer det gjelder kommer blant annet an på hvilket medium du jobber mot, for eksempel er det viktig å beherske Quark/Indesign/Illustrator/etc (avhengig av hvilke løsninger bedriften velger) hvis du jobber med trykksaker. Noen steder brukes også mer eller mindre sære systemer som man må lære underveis.

Jeg trivdes veldig godt i jobben, tjente ok og fikk brukt kreativiteten min til noe fornuftig. Hadde god kontroll på egen arbeidsdag, selvom det fantes enkelte rutiner som man måtte gjennom hver dag.

Håper det besvarte litt av det du lurte på..

Lenke til kommentar
Jeg har jobba som grafiker i NRK og kan vel dele noen av mine erfaringer...

Arbeidstida jeg hadde var 7,5 timer per dag, altså standard 37,5 timers arbeidsuke. Noe overtid må man regne med, men det var ikke mer enn jeg for min del fint greier. Men det varierer nok en del, alt ettersom hvor du jobber (offentlig/privat).

Vi hadde en deadline hver dag, ettersom det jeg hovedsakelig drev med var grafikk/illustrasjoner/etc til daglige nyhetssendinger. Arbeidsmengden varierte veldig fra dag til dag. Av og til gikk det i ett helt til minuttet før deadline, av og til var jeg ferdig med det som måtte gjøres flere timer i forveien. Jeg hadde dog også andre, mer langsiktige prosjekter ved siden av.

For å bli (medie)grafiker er det nok viktig å være kreativ, samtidig som du må mestre å jobbe under stress. Du må selvfølgelig også beherske programvarene du skal jobbe med. Hvilke programvarer det gjelder kommer blant annet an på hvilket medium du jobber mot, for eksempel er det viktig å beherske Quark/Indesign/Illustrator/etc (avhengig av hvilke løsninger bedriften velger) hvis du jobber med trykksaker. Noen steder brukes også mer eller mindre sære systemer som man må lære underveis.

Jeg trivdes veldig godt i jobben, tjente ok og fikk brukt kreativiteten min til noe fornuftig. Hadde god kontroll på egen arbeidsdag, selvom det fantes enkelte rutiner som man måtte gjennom hver dag.

Håper det besvarte litt av det du lurte på..

5272857[/snapback]

TUUUUUSEN takk :w00t: eneste jeg mangler er arbeidsvilkår (noen? :innocent: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...