ntec Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Jeg har 'fodtdag', 'fodtmaned', og 'fodtar' lagret i en tabell som heter brukere. Hvordan kan jeg få listet opp alle brukere som har fødtselsdag i dag? Endret 9. desember 2005 av ntec Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) For det første: Det ville vært lettere om du hadde lagret alt i samme kolonne. DATE-typen er ikke bare til pynt vet du Anyhoo, bruk date('x') for å hente ut dag, måned og år. Så sammeligner du de med dataene i databasen. Hvis dag og måned er like, har vedkommende bursdag. Sjekk http://php.net/date for hva du skal bytte ut 'x' med for å få ut hhv dag, måned og år. Endret 9. desember 2005 av Loomy Lenke til kommentar
vidarv Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Det er 2 måter : Php : bruke date('n') == date('n',$db_date) && date('j') == date('j',$db_date) eller sql (mysql) WHERE DAY(col_date) == DAY(now()) AND MONTH(col_date) == MONTH(now()) Fungerer på min bursdagskalender (se link i signatur) Lenke til kommentar
ntec Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) eller sql (mysql) WHERE DAY(col_date) == DAY(now()) AND MONTH(col_date) == MONTH(now()) Dette funker vel på den måten jeg har satt opp måned, dag og år, regner jeg med? Edit: Fikk det til, jeg Tusen takk for hjelpa Endret 9. desember 2005 av ntec Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå