Gå til innhold

Farlig å koble fra NB vifte på Asus A8N-Sli?

Fjelldal83

Anbefalte innlegg

Hei, en venn av meg har en nb vifte som har begynt å bråke. Han har ikke lyst å sende inn pc'en derfor har jeg foreslått å koble nb vifta fra. Kan dette være skadelig?

Han har ALDRI tenkt å overklokke eller tweake pc'en på noen som helst måte..

Takker for svar :)

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NF 4 chipsettet utvikler en del varme, så jeg ville ikke anbefale deg å kople ut viften.

Hovedkort av den typen blir gjerne ustabile når viften endelig har dødd.

Det han heller kunne gjort, er å kjøpe en vifteløs Zalman kjøler til chipsettet.. Den koster bare rundt en 50lapp, og det er den definitivt verdt..

bruker det selv på mitt A8N-SLI Deluxe..

Lenke til kommentar

Vifta er nok der av en grunn.. Og det er ikke fordi overklokkere skal klare å nå HTT400, men for å sørge for stabil drift under normal hard arbeidsbelastning.

Zalman støttes absolutt av meg, jeg bruker den selv på Asus A8N SLI Deluxe. Jeg hadde den faktisk før jeg fikk hovedkortet, så originalviften til hovedkortet mitt har aldri vært brukt. På med Zalman med en gang!

Zalman-kjøleren krever (dessverre) at man demonterer hovedkortet, eller at man klipper av festene til originalkjøleren fra oversiden av hovedkortet.

Lenke til kommentar

Har du integrert grafikk blir northbridgen enda varmere. føles i hvert fall slik. Jeg satte på den blå northridgekjøleren fra zalman på mitt gigabyte med innebygd grafikk, og det holder ikke. Selv tuppene på blokken blir glovarme, så ingen annen utvei enn å sette en 80mm vifte på sakte turtall rett over. Selv da blir den god og varm.

Har heldigvis en northbridgekjøler for vannkjøling på vei. Hadde bare tyskeren kommet hjem snart...

(En jeg deler hus med er hjemme i tyskland på en liten ferie så benytter anledningen til å handle litt fra tyske produsenter :) )

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Stock-kjøleren på dette hovedkortet er et kjent problem. På nyere versjoner av dette hovedkortet har Asus forbedret og satt på en bedre kjøler.

Bruk av Zalman passiv ribbe som erstatning er ikke noe problem. Den blir varm (50-60 grader), men både asus og zalman har forsikret at dette er ok.

Pass bare på at du har nok luftflyt i kabinettet. Minst 1 vifte ekstra i tillegg til psu-vifta.

Se forøvrig Den Store Asus A8N tråden, og A8n-SLI Deluxe og støy tråden. Mye bra info om vifta, temperatur, bytte til andre vifter osv i de trådene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...