Fjelldal83 Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Hei, en venn av meg har en nb vifte som har begynt å bråke. Han har ikke lyst å sende inn pc'en derfor har jeg foreslått å koble nb vifta fra. Kan dette være skadelig? Han har ALDRI tenkt å overklokke eller tweake pc'en på noen som helst måte.. Takker for svar Endret 9. desember 2005 av Daemonifuge Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Fant denne tråden om emnet. http://www.planetamd64.com/index.php?showtopic=6415 Lenke til kommentar
Surre Sprett Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 NF 4 chipsettet utvikler en del varme, så jeg ville ikke anbefale deg å kople ut viften. Hovedkort av den typen blir gjerne ustabile når viften endelig har dødd. Det han heller kunne gjort, er å kjøpe en vifteløs Zalman kjøler til chipsettet.. Den koster bare rundt en 50lapp, og det er den definitivt verdt.. bruker det selv på mitt A8N-SLI Deluxe.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg og vil fraråde å gjøre det. Selv om det er litt kjøling i ribbene rundt vifta, så vil systemet fort bli ustabilt. Det er jo en relativt enkel sak å sette på ny vifte evnt, kjøleblokk. Dette koster ikke mer enn maks 100kr. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Vifta er nok der av en grunn.. Og det er ikke fordi overklokkere skal klare å nå HTT400, men for å sørge for stabil drift under normal hard arbeidsbelastning. Zalman støttes absolutt av meg, jeg bruker den selv på Asus A8N SLI Deluxe. Jeg hadde den faktisk før jeg fikk hovedkortet, så originalviften til hovedkortet mitt har aldri vært brukt. På med Zalman med en gang! Zalman-kjøleren krever (dessverre) at man demonterer hovedkortet, eller at man klipper av festene til originalkjøleren fra oversiden av hovedkortet. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Min vifte på deluxe kortet av denne typen stoppet for evigheter siden, det gjorde forøvrig viftene på de samme hovedkortene til 3 av mine kammerater også, ingen har hatt noen som helst problemer, annet enn at viften stoppet, elendig kvalitet. Lenke til kommentar
Mats J. Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Her er en fin chipsetkjøler: Link Den Zalman kjøleren som er nevnt tidligere. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Har du integrert grafikk blir northbridgen enda varmere. føles i hvert fall slik. Jeg satte på den blå northridgekjøleren fra zalman på mitt gigabyte med innebygd grafikk, og det holder ikke. Selv tuppene på blokken blir glovarme, så ingen annen utvei enn å sette en 80mm vifte på sakte turtall rett over. Selv da blir den god og varm. Har heldigvis en northbridgekjøler for vannkjøling på vei. Hadde bare tyskeren kommet hjem snart... (En jeg deler hus med er hjemme i tyskland på en liten ferie så benytter anledningen til å handle litt fra tyske produsenter ) Endret 9. desember 2005 av Stonescream Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Har en kompis som hadde samme problem. Viften bråkte MYE og til slutt stoppet den. Komplett var så grei at de sende nytt hovedkort med passiv kjøling Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Stock-kjøleren på dette hovedkortet er et kjent problem. På nyere versjoner av dette hovedkortet har Asus forbedret og satt på en bedre kjøler. Bruk av Zalman passiv ribbe som erstatning er ikke noe problem. Den blir varm (50-60 grader), men både asus og zalman har forsikret at dette er ok. Pass bare på at du har nok luftflyt i kabinettet. Minst 1 vifte ekstra i tillegg til psu-vifta. Se forøvrig Den Store Asus A8N tråden, og A8n-SLI Deluxe og støy tråden. Mye bra info om vifta, temperatur, bytte til andre vifter osv i de trådene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå