Gå til innhold

Billig ram en flaskehals, med tanke på OC?

moestue

Anbefalte innlegg

Se spec for info! Har endelig fått til å overklokke litt :D, men jeg måtte sette ned voltstyrken på minnebrikken fra 2,6 til 2,5 V. Vil det redusere ytelsen mye? Har bestemt meg for å doble til 1GB, men bør jeg heller vurdere kvalitets ram, og heller kjøpe et dual kit?

Har ikke så mye peiling, men timingsene er vel 2,5-4-4-8. Kjøres på 179 Mhz.

Vil disse OCZ eller Corsair være bedre?

Takker for svar. :w00t:

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke noen vits i å kjøpe dyrere brikker om du skal bruke de gamle samtidig. Iom. at du har så høye timings og lav minnehastighet vil er det ikke noe problem for et par nye billige brikker å følge med. Om du finner de samme brikkene du har fra før, bør du kjøpe dem.

5276855[/snapback]

Jeg har 1 stk Kingston 512mb brikke fra før, og planen var å kjøpe en til en (HELT LIK). I og med at minneprisene er så lave for tiden så lurte jeg da på om det heller ville vært lurere å tatt ut den jeg har fra før og kjøpt en nytt dual kit som feks dette, som er bedre til å klokke med.

Men forstår jeg deg riktig så anbefaler du at jeg kjøper en Value brikke til, slik at jeg også kan slenge met et nytt skjermkort til prisen av et dual kit? Vil det gi mer "glede" per krone? :p

Edit: Og en ting til... hadde vært fint om noen svarte litt fortere... :p skal nemlig bestille idag... :w00t:

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Jeg vet egentlig lite om Intel. Hva er standard minnebusshastighet på prosessoren din, 133, 166 eller 200 MHz? Synes det virker merkelig at du har måttet sette ned voltstyrken, men nei, det i seg selv har ingen påvirking på hastigheten.

5277008[/snapback]

Er 166 tror jeg. Kan sjekke hvis det er av stor betydning. Før jeg satte ned voltstyrken så var skjermen helt sort da jeg startet opp etter at jeg økte Vcore (gjett om jeg ble redd), men etter en hvil på 1 time så startet den opp, slik at jeg fikk gått inn i bios og satt ned Vcoren og fsb'en. Prøvde meg litt frem og etter at jeg satte ned voltstyrken på minnet, så var det noe helt annet.

Kjører 179 FSB på ca 1.450 V (3.2 GHz), men skjermen blir sort i et par sekunder noen ganger om dagen.. Kjører Prime 95 (skjønner ikke så mye av det) og det kan nok hende jeg etter ned fsb'en til 178 eller mindre.

Lenke til kommentar

Så lenge RAMen klarer å kjøre den hastigheten du vil har det ikke så mye å si. 179 MHz er ikke noe problem for en brikke som er laget for 200 MHz. Lave timings har nesten ikke noe å si i det hele tatt på Intel, så om ikke du underklokker RAMen ville jeg bare kjøpt en Kingston-brikke til.

Dette med at skjermen blir svart virker merkelig. På Intel er vel muligens ikke PCI og AGP-bussen fristilt fra FSB. I såfall kan det være at du overklokker dem for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...