Gå til innhold

norske allmennaksjeselskap må ha minst 40% kvinner

Skal det være lovpålagt å ha minimum 40% av hvert kjønn i ASA styrer?  

340 stemmer

1. 1. Skal det være lovpålagt å ha minimum 40% av hvert kjønn i ASA styrer?

• Jeg er mann og mener ja
      35
    • Jeg er mann og mener nei
      260
    • Jeg er mann og har ingen formening/vet ikke
      28
    • Jeg er kvinne og mener ja
      7
    • Jeg er kvinne og mener nei
      10
    • Jeg er kvinne og har ingen formening/vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Joda, fasiten er at kvotering er negativt for den personen som blir diskriminert.

Adolf Hitler prøvde også å sette fasiter på "rett" og "galt". Så jo hvor han endte opp

Når sosialisten slipper opp for argumenter, begynner han med Hitling? Patetisk.

Og jeg sier nei, fordi jeg mener hensynet til enkeltpersoners rettigheter veier tyngre enn hva du eller Kristin Halvorsen mener fra dag til dag.

Kristin is a great person you know :yes:

Men seriøst så er det faktisk slik at enkeltpersoners rettigheter kommer mye mer opp i høysete med kvotering enn den gjør uten.

6357177[/snapback]

Egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Hvorfor? det er selfølgelig den mest kvalifiserte personen som får jobben.

og i mange tilfeller er det en mann. Men er kvinnen bedre kvalifisert, så ska kvinnen ha jobben...

står begge to likt, så skal kvinnen få det, etter min mening.

6357195[/snapback]

Hva hvis det er 1000 superkvalifiserte menn, og 2 kassadamer fra Rema som søker på 5 plasser i et bedriftsstyre? Hvem får jobbene? *dadadadaaaa trommevirvel*.

Lenke til kommentar
Alle får like sjanser til å utdanne seg til det samme, men det gir ikke kvotering. Kvotering til studier baserer seg på at vi skal diskriminere på kjønn, og ikke karakterer, bare for å være politisk korrekte. Alle får like stor rett til grunnskoleutdanning, alle får rett til videregående utdanning. Men hvis en person ikke kommer inn til det studiet han har arbeidet hardt for å komme inn på, pga. at han ikke er kvinne, da er det kjønnsdiskriminering.

6356778[/snapback]

Forutsetningene holder ikke mål. Utgangspunktet for slike diskusjoner er alltid utelukkende formelt, som om verden er et gigantisk laboratorium hvor de faktorer en styrer over er de eneste i spill. Dette stemmer naturligvis ikke. Tar en en titt på virkeligheten, ser litt på statistikken, ser en at kjønn har vært og fortsatt er en særs viktig faktor innen en rekke områder. Kvotering er et forsøk på å nulle ut faktoren, tilnærmet eliminere den. Jeg anser det som en bedre løsning en den som går ut på å tvinne tommer og plystre litt for seg selv.

Nå er det uansett ikke veldig mye kjønnskvotering til høyere utdannelse i Norge, det er begrenset til et par fag med ekstrem skjevhet i fordelingen.

Lenke til kommentar
Hvorfor? det er selfølgelig den mest kvalifiserte personen som får jobben.

og i mange tilfeller er det en mann. Men er kvinnen bedre kvalifisert, så ska kvinnen ha jobben...

står begge to likt, så skal kvinnen få det, etter min mening.

6357195[/snapback]

Hva hvis det er 1000 superkvalifiserte menn, og 2 kassadamer fra Rema som søker på 5 plasser i et bedriftsstyre? Hvem får jobbene? *dadadadaaaa trommevirvel*.

6357219[/snapback]

Hvorfor tar du utgangspunkt i en verden som ikke eksisterer? Plott inn data fra dagens Norge for å teste hvordan lovgivningen vil slå ikke, ikke noe fra en konstruert fantasi, jf. laboratoriumtenkningen.

Lenke til kommentar
Hvorfor tar du utgangspunkt i en verden som ikke eksisterer? Plott inn data fra dagens Norge for å teste hvordan lovgivningen vil slå ikke, ikke noe fra en konstruert fantasi, jf. laboratoriumtenkningen.

6357282[/snapback]

Kvotering vil diskriminere på grunnlag av om man har penis eller vagina, det er hvordan den vil fungere i praksis.

Lenke til kommentar

Does the truth hurt? Hvis du ikke kan svare på fakta, er det ingenting som stopper deg for å det :)

Dårligste eksempelet jeg har sett på kvotering på LEEENGE!!

Hvorfor det?

Fordi med kvotering får ALLE like muligheter ikke basert på kunnskaper men basert på flere sjanser og for å jevne ut forskjellene i bystyrene blant kvinner.

Jeg mener det er veldig viktig at ens egen personlige vinning står på flere sjanser i livet enn mest kunnskaper.

Lenke til kommentar

6357282[/snapback]

Kvotering vil diskriminere på grunnlag av om man har penis eller vagina, det er hvordan den vil fungere i praksis.

6357307[/snapback]

Nei, de vil jevne ut forskjellene slik at menn og kvinner får like muligheter eller edit nesten like kvinner=40%, menn=60%. The men win again! Så slutt å si at det funker på noen annerledes måte.

Lenke til kommentar

6357282[/snapback]

6357307[/snapback]

Nei, de vil jevne ut forskjellene slik at menn og kvinner får like muligheter eller edit nesten like kvinner=40%, menn=60%. The men win again! Så slutt å si at det funker på noen annerledes måte.

6357368[/snapback]

Du ser gruppene "menn" og "kvinner", jeg ser enkeltpersonene. Også den som taper, som du driter i.

Lenke til kommentar

6357282[/snapback]

6357307[/snapback]

Hmm. Hvordan forklarer du dagens sammensetning av styrer i norske allmenaksjeselskaper? Vil du på bakgrunn av den fordelingen at:

A) Penis og vagina allerede faktor i tildelingen av styreplasser

eller

B) Det er tilfeldig at vi har en slik fordeling (dog vil statistisk metode kunne fortelle deg at avviket er altfor stort til å kunne skyldes tilfeldigheter)

Lenke til kommentar

Does the truth hurt? Hvis du ikke kan svare på fakta, er det ingenting som stopper deg for å det :)

Utrolig dårlig debatteknikk. Gå tom for argumenter, ta fram hitler og ikke se at dette er galt selv i ettertid. Dette er ikke bare patetisk, det er tragisk.

Dårligste eksempelet jeg har sett på kvotering på LEEENGE!!

Hadde det vært bedre om klilleng hadde sagt "10 menn med kvalifikasjoner" og "2 damer uten de rette kvalifikasjonene"? Du skjønner poenget.

Hvorfor det?

Fordi med kvotering får ALLE like muligheter ikke basert på kunnskaper men basert på flere sjanser og for å jevne ut forskjellene i bystyrene blant kvinner.

Jeg mener det er veldig viktig at ens egen personlige vinning står på flere sjanser i livet enn mest kunnskaper.

6357355[/snapback]

Og dette, mine damer og herrer, er hvorfor jeg frykter sosialistiske holdninger.

Lenke til kommentar
Du ser gruppene "menn" og "kvinner", jeg ser enkeltpersonene. Også den som taper, som du driter i.

Kan ikke forvente annet enn at du skal komme med noe slik propaganda!

6357397[/snapback]

Vel, når du sammenlikner meg med Hitler, så får du tåle å få noe tilbake!

Lenke til kommentar

6357282[/snapback]

6357307[/snapback]

Hmm. Hvordan forklarer du dagens sammensetning av styrer i norske allmenaksjeselskaper? Vil du på bakgrunn av den fordelingen at:

eller

B) Det er tilfeldig at vi har en slik fordeling (dog vil statistisk metode kunne fortelle deg at avviket er altfor stort til å kunne skyldes tilfeldigheter)

6357393[/snapback]

Jeg mener den blir delvis diskriminerende. Ikke selve ordningen, men valget de tar når de ansetter. Der menn viser statistikken at blir langt med vurdert som bedre uansett hva enn kvinnen.

Lenke til kommentar

6357397[/snapback]

6357415[/snapback]

Eh? Sammenligne måte å vurdere ting på og sammenligne personlighet. To helt forskjellige ting!

Lenke til kommentar

eller

6357393[/snapback]

Verken A eller B.

Lenke til kommentar

6357397[/snapback]

6357415[/snapback]

Eh? Sammenligne måte å vurdere ting på og sammenligne personlighet. To helt forskjellige ting!

6357429[/snapback]

Ro, ro, til fiskeskjær, mange fisker får vi der.. :roll:

Lenke til kommentar

6357397[/snapback]

6357415[/snapback]

6357429[/snapback]

Ro, ro, til fiskeskjær, mange fisker får vi der.. :roll:

6357445[/snapback]

En jobb til far, og sparken til mor....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...