Gå til innhold

Acer Aspire laptopene

kimj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner riktignok ingen Aspire-maskiner, men har meget god erfaring med TravelMate'ene. Har det siste halvåret kjøpt inn tre stykker, to "fine" og en type helt grei til lillebror, 8 790 kroner koster den. Fungerer utmerket. Er generelt svært fornøyd med Acer.

EDIT: Ser at du er ute etter "litt" mer enn min lillebror. Pcen jeg og pappa har(vi har hver vår) er denne; http://mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=56168# , noe lignende den du viser til. Uten at jeg skal bli laptop-ekspert vil jeg si at den jeg har ihvertfall er fantastisk god, og at den du ser på ligner en god del, sånn bortsett fra at min har bedre skjerm og litt høyere spesifikasjoner på CPU og HDD. Likevel synes jeg, fra en legmanns standpunkt, det hele ser bra ut.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

JoachimR, har du kjørt 3DMark05 med din maskin?

Jeg har en Acer TravelMate 4102WLMi med PM 740, X700 64MB og 2x512MB RAM. Får rundt 1500 poeng i 3DMark05.

Lurer på hva din maskin, med ca 300MHz raskere prosessor og dobbelt mengde skjermkortminne klarer i forhold til min.

Ellers får jeg legge til at min maskin har drøye 4 timer batteritid ved minimal bruk, og helt musestille under normal operasjon, grunnet Intels Speedstep og Ati PowerPlay (underklokker skjermkortet). Under spill derimot, med prosessor på full guffe, og skjermkort klokket opp til normal hastighet, går vifta som bare det, og da må man nesten ha på hodetelefoner eller kraftigere høyttalere enn de innebygde for å kunne spille uten å bli forstyrret av vifta.

Lenke til kommentar
Ellers får jeg legge til at min maskin har drøye 4 timer batteritid ved minimal bruk, og helt musestille under normal operasjon, grunnet Intels Speedstep og Ati PowerPlay (underklokker skjermkortet). Under spill derimot, med prosessor på full guffe, og skjermkort klokket opp til normal hastighet, går vifta som bare det, og da må man nesten ha på hodetelefoner eller kraftigere høyttalere enn de innebygde for å kunne spille uten å bli forstyrret av vifta.

5270900[/snapback]

Si meg, Intel Speedstep og ATI-powerplay, er det funksjoner som alle laptoper med Pentium M og Ati-skjermkort har?

Er på jakt etter en stillegående laptop med en helt ok spillytelse selv, den laptopen du beskriver hørtes perfekt ut for min smak.

Lenke til kommentar

Alle Pentium M har det. Legg merke til at Celeron M ikke har denne funksjonen, så en Celeron M vil gjøre det varmere og gi dårligere batteritid enn lignende maskin med Pentium M.

Ati PowerPlay _tror_ det kun er X-serien som har støtte for, X600, X700, X800, kanskje X300. Har du, eller velger du deg en maskin med eldre Ati-grafikk (9700 osv) kan man vel bare bruke AtiTool for å manuelt klokke ned skjermkortet. Har du derimot nyere maskin med PowerPlay-støtte, anbefales det IKKE å bruke AtiTool. Det gjorde jeg før jeg visste om hva PowerPlay var, og at det ikke bare klokker ned skjermkortet, men tydeligvis også senker spenningen, så når jeg skulle klokke opp igjen med AtiTool (fordi jeg ikke visste at PowerPlay lå i bakgrunnen og klokket ned) ble det massivt med artifacts, og jeg trodde nesten av skjermkortet var føkka.

Lenke til kommentar

Det skulle stemme det, både teoretisk, og av det jeg har sett i praksis.

Billigste pris på den jeg har ser du HER

Legg merke til at min modell kom med 2x256MB RAM (må ta ut en eller begge for å oppgradere), og at harddisken på 80GB har 4200rpm, så den kjenner jeg er en stooor flaskehals i systemet. Windows starter treigt, og det tar langt tid å loade spill. Jeg får se om jeg skal gjøre noe med den disken etter hvert, sette inn noe raskere.

Lenke til kommentar

hvis du vurderer Acer 1694Wlmi, kan jeg sitere meg selv fra en eldre tråd:

Jeg har hatt min 1694WLMI i snart to måneder, den utgaven med DDR2 minne og 256MB X700 skjermkort. ytelsesmessig er jeg veldig fornøyd med maskinen, det som imponerer meg mest er batterilevetid på bortimot fire og en halv time ved enkelt skolearbeid. Det eneste jeg vil utsette på ytelsen er at det er 5400rpm harddisk og ikke 7200rpm, dette er nok valgt pga strømforbruk, støy og varme.

En ting som er drar ned er en produksjonsfeil på space-tasten på denne maskinen som gjør at tasten kan slutte å virke på enkelte maskiner. Det skjedde med min, det ble ordnet av acer, men det tok to uker...

Som for de fleste andre maskiner i denne prisklassen med denne skjermstørrelsen er maks oppløsning 1280*800, skal du ha bedre skjerm må du trolig opp i pris, men jeg mener denne skjermen er mer enn bra nok for de aller fleste.

Lydutgangene og inngangene i front mener enkelte at er litt feilplassert, at de burde vært plassert bak, jeg bruker disse svært lite da lyden til høytalerene i maskinen er bra nok til å være en laptopp. Så for min del er ikke det noe problem.

Maskinen mangler DVI utgang, med har S-video og VGA ut, som holder for meg de få gangene jeg skal bruke ekstern skjerm.

Ellers er det praktiske utformingen av maskinen svært god i mine øyne og den har et meget stilig design og et godt utseende.

Dersom man får en maskin uten tastaturfeilen er dette en meget bra maskin. kan anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...