Gå til innhold

Sikre data på brent CD

Anbefalte innlegg

Går rett på sak uten videre seremoni:

For de som har testa winrar litt mer enn bare det grunnleggende, så vet dere at hvis man lager flere volumer (rar, r01, r02, etc) så er det en option som gjør at winrar kan lage en ekstra fil som er like store som resten av filene. Funksjonen til denne fila er å gjøre winrar i stand til å gjennopprette et korrupt volum, noe som kan være svært hensiktsmessig om man lagrer filene på medier som floppy/cd-rom etc..

Denne metoden bruker jeg i dag:

Nå brente jeg en hel haug med filer (masse gamle lyd-opptak, bilder, osv.) som jeg nesten aldri bruker på en CD. Denne CD-en merker jeg med dato, legger den i en skuff, og håper å huske å brenne den på nytt ca hvert 5. år pga brente platers holdbarhet, sånn at jeg kan sitte litt å mimre når jeg kommer i 50-åra.

Dette er en metode jeg heller ønsker å bruke hvis mulig:

Når jeg brenner denne plata, så blir det noe plass igjen på CD-plata som ikke blir brukt. Denne ubrukte plassen kan brukes til å lagre recovery-data, på en tilsvarende måte som winrar gjør. Jeg regner med at dette kan gjøres ved å:

1* Ha et format som gjør det samme som iso/nrg -filer, men at det i tillegg støtter data på slutten av cd-plata som utelukkende består av feilrettings-data.

2* Bruke et program som genererer en recovery-fil som vil kunne dekke de filene/mappene brukeren ønsker. I dette tilfellet de filene som er på tur til å bli brent til CD. Programmet lar brukeren få bestemme størrelsen til denne fila, eller at filstørrelsen beregnes ut fra ubrukt plass etter filene er brent til CD.

Jeg vet dette kanskje høres litt vel komplisert ut, men finnes det en tilsvarende løsning i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke om noe sånt, men hva med å brenne to CDer med samme innhold og så vakuum-pakke de hver for seg. Da er du relativt sikker på at alt fungerer.  :shrug:

5270563[/snapback]

Alt er forsåvidt relativt når det kommer til sikkerhet. Men nei, vakuum-pakking er ikke noe alternativ da jeg likevel blir å brenne plata på nytt om 5 år. Frem til da blir den liggende på en relativ trygg plass.

Lenke til kommentar

Kjenner til 2 muligheter.

1) Par2 QuickPar

2) dvdisaster

Dvdisaster kjenner jeg ikke. Par2 bruker jeg en del selv. Det er en fordel å bruke sector størrelse (eller en multipel av denne) som block størrelse. Man lager recovery blocks for de data man skal brenne og brenner recovery blockene sammen med dataene eller på en annen cd/dvd. Skulle noen sectorer bli uleselige kan man bruke et program som støtter å lese forbi bad sectors (alcohol tror jeg kan dette) til å kopiere dataene til pcen og reparere med quickpar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...