Gå til innhold

restarting av bios

Nils`n

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
restartes biosen av å ta ut batteriet??

5270388[/snapback]

Ja, den blir nullstilt da. På hovedkort, sitter det og en jumper som kan flyttes et hakk, når strømmen er slått av. Denne må settes tilbake der den sto etterpå. Clear cmos vil det stå under denne jumperen.

Det vil gjøre samme nytte å ta ut batteriet, mens strømforsyningen er avslått. Trykk noen ganger på powerknappen foran på pcen, sett inn batteriet etter et par minutter, og start maskinen.

Lenke til kommentar
... Trykk noen ganger på powerknappen foran på pcen...

5270436[/snapback]

Hvorfor det? Den knappen kan da ikke ha noen som helst effekt når PSU er avslått.

5270862[/snapback]

lol? han mente sette den på, da.. lol, for pcen må skrus en gang på før cmosen er nullstilt, eller får den ikke nullstilt seg, vettu...

edit: du kan godt gi oss info om hvilket kort du har slik at vi kan vise deg hvor jumperen er o.l. min for eksempel var på bunnen av kortet, akkurat der jeg hadde tatt et pci-kort over, så jeg kom såvidt fram da jeg måtte resette cmosen...

Endret av enema
Lenke til kommentar

Det er nok en populær forestilling at powerknappen kan lade ut strøm, men det har lite med virkeligheten å gjøre.

5V standby vil lades ut få sekunder etter at strømmen er koblet fra. Dette er designet slik, for man ønsker ikke å ha spenning på PCI bus når man skal sette inn kort.

Strømtrekket fra powerknappen er dessuten minimalt, så det vil ikke være noen utladingseffekt fra denne.

CMOS får strøm fra 5V standby og fra batteri. Det er nok en kondensator som bypass over batteriet.

Når standby forsvinner så må det være en blokkering (f.eks diode) som hindrer batterispenningen å gå ut til resten av systemet. Denne vil også hindre at bruk av power knapp kan lade ut den kondensatoren. Derfor har man en jumper som kan kortslutte CMOS for effektiv reset.

Lenke til kommentar
Det er nok en populær forestilling at powerknappen kan lade ut strøm, men det har lite med virkeligheten å gjøre.

5V standby vil lades ut få sekunder etter at strømmen er koblet fra. Dette er designet slik, for man ønsker ikke å ha spenning på PCI bus når man skal sette inn kort.

Strømtrekket fra powerknappen er dessuten minimalt, så det vil ikke være noen utladingseffekt fra denne.

CMOS får strøm fra 5V standby og fra batteri. Det er nok en kondensator som bypass over batteriet.

Når standby forsvinner så må det være en blokkering (f.eks diode) som hindrer batterispenningen å gå ut til resten av systemet. Denne vil også hindre at bruk av power knapp kan lade ut den kondensatoren. Derfor har man en jumper som kan kortslutte CMOS for effektiv reset.

5271846[/snapback]

At du gidder å bry deg om en sånn detalj. Hadde jeg skrevet noe som hadde vært farlig å gjøre, kunne du gjerne lagt inn en notis om det. Personlig trykker jeg ikke på powerknappen i de tilfellene, men det som er sikkert, er at strømmen garantert blir ladet ut kjapt og effektivt når man trykker på den. Det vet du godt.

Endret av gauters
Lenke til kommentar
... men det som er sikkert, er at strømmen garantert blir ladet ut kjapt og effektivt når man trykker på den. Det vet du godt.

5273614[/snapback]

Dette tyder jo bare på at du ikke har forstått en døytt av hvordan det fungerer. Men OK, er det er ikke noe nytt at enkelte ikke er mottagelige for kunnskap.

Lenke til kommentar

Jeg har merket at harddisken trekker strøm. Har du? Den henter ihvertfall alt som er i kondensatorene, når man trykker på power. Jeg vet ikke om det jeg sier er sikkert, nei, men betyr det at jeg ikke har forstått en døyt av hvordan det funger? Eller at jeg er en av de som ikke er mottagelig for kunnskap?

En ting som er sikkert, er at forumet er fullt av folk som skal svare, kun for å vise hvor "flinke" de er. Mange tør ikke stille spørmål, og mange tør ikke svare, på grunn av diverse arrogante, selvgode personer. Tenk litt på det ;)

Endret av gauters
Lenke til kommentar

Nå er dette et teknologiforum, og da må man tåle at feilaktige ytringer om teknologi blir kommentert.

Jeg tviler på at noen blir skremt av mine innlegg i denne tråden. Det kan godt være at noen føler det slik som du beskriver, men jeg vet også at mange syntes dette forumet inneholder for mye useriøst løsprat.

Når det gjelder videre diskusjon om det tekniske så må jeg melde pass, det du nevner gir liten mening i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

nei, fy, søren!

jeg blir overhodet ikke skremt, men jeg syns det er GRANSKAUENS moro å se på denne krangelen :green:

begge to prøver å ikke komme med dårlige argumenter, og rakker indirekte ned på motstanderen, men får det ikke helt til, LOL!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...