Gå til innhold

r580 i full produksjon

graks

Anbefalte innlegg

det blir spennede å se om ATI klarer å levere denne gangen. som alle vet er jo x1x00 kortene en gignatisk flopp..

5272623[/snapback]

Her og nå er faktisk X1800XT det beste valget om du vil bruke 4000+ på skjermkort. Kortet ble en flopp ifht markedsandeler i high-end markedet i 2005, men produktet er faktisk bra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om selve kortene er en flopp kan vel diskuteres, men det er liten tvil om at de har litt å jobbe med hva gjelder logistikk..

5272744[/snapback]

Der sa du det :thumbup:

Jeg personelig tror at G80 serien til Nvidia vil knuse alle andre nede i støvet. Sparer til ett kort i den serien ;) Med de nye prosessorteknologiene så bruker GPU mindre strøm ikke sannt? Vil det da gå fint med ett av de kortene med en 350w psu? Og vil en CPU på 3ghz med ht være en flaskehals?

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar

FYI:

G72 (en Refresh av 7800'en på 90nm og betydelig høyere clockspeeds) kommer i Q1 sies det.

G80, den nye generasjonen (8xxx anntar jeg), skal komme en gang til sommeren.

Det blir interressant å se om R580 bare vil klare å konkurrere med G72, eller om den gruser den, og blir en verdig motstander til G80 en del måneder senere. Personlig tror jeg at bare G72'en kan bli vanskelig å slå, da den visstnok skal ha en core frekvens på rundt 750 med tilhørende raskere minne. Da blir det ikek så fryktelig vanskelig å regne seg fram til omtrent hvor mye raskere den er i forhold til en stock 7800gtx, og det er ikke akkurat en liten økning vi snakker om da =)

Men... R580 kan skal ikke dømmes av R520 siden den er fundamentalt anerledes. Det skal bli interessant.

-Stigma

Lenke til kommentar

Verdt å merke seg med den informasjonen som angivligvis skal ha kommet fra CSFB Annual Technology Conference;

IIRC (and I have the transcript) no definitive parts or clockspeeds were mentioned at all - all that was mentioned was that G7x refreshes would be in the next 60 days and another part "beginning their next generation" would be in H1 '06. The G71 / 750MHz quote originates from HKEPC and I wasn't exactly clear on what the quote was. Their was also a third story from Digitimes that points to G72 and G73 as coming early next year. Right now people are taking these three reports and shaking them all up.
Lenke til kommentar
og når G80/r580 kommer så kan du spare til et kort i neste serie for den vil nok knuse alle andre nede i støvet, særlig med en 3ghz cpu :)

God jul :xmas:

5275559[/snapback]

Hehe. :roll: Joda, men uansett så tror jeg det blir ett stort gjennombrudd grafikkmessig. Hvor mange pipes er planlagt på G80?

og hva mente du med det du sa men 3ghz cpu? Er den en flaskehals eller ikke?

Lenke til kommentar

Hehe, det blir nok en stor forbedring ja, men G80 kommer som Stigma sier sannsynligvis ikke før til sommeren så lykke til med ventetiden :)

Klokkefrekvensen er ikke det viktigste på en CPU. En 3 ghz AMD FX vil nok i de fleste tilfeller ikke være flaskehals, mens en 3 ghz Pentium 4 nok vil begynne å slite. Se http://www.guru3d.com/article/Videocards/285/24/

Betydningen av prosessor varierer veldig mellom spill, oppløsning og eyecandy selv med AMD 4000+ og FX-57. En P4 3ghz er underlegen disse prosessorene i spill så du kan tenke deg om et halvt år eller mer.

Lenke til kommentar
Syns det blir feil å kalle det en flopp. En markedsmessig flopp ja, med tanke på tilgjengelighet i Norge osv. Men nå er det faktisk enklere å få tak i X1800XT 512MB enn 7800GTX 512MB.

5272651[/snapback]

Det kan jo også ha sammenheng med at endel entusiaster kjøpte GTX 512 mens det var i butikkene, og endel venter på at det skal bli tilgjengelig igjen. Dessuten ser mange av butikkene ut til å ha skrudd opp prisen på X1800XT.

Lenke til kommentar
Her og nå er faktisk X1800XT det beste valget om du vil bruke 4000+ på skjermkort. Kortet ble en flopp ifht markedsandeler i high-end markedet i 2005, men produktet er faktisk bra

5272669[/snapback]

ja, det vet jeg. grunnen til at jeg skrev kortserien var en flopp er fordi ati har bruk alt for lang tid på den, de har tap tonnevis med penger og det er de færreste som faktisk bruker 4000,- et skjermkort og i tillegg har en prosessor som klarer å backe det opp.

edit: leif

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
.......

Klokkefrekvensen er ikke det viktigste på en CPU. En 3 ghz AMD FX vil nok i de fleste tilfeller ikke være flaskehals, mens en 3 ghz Pentium 4 nok vil begynne å slite. Se http://www.guru3d.com/article/Videocards/285/24/

Betydningen av prosessor varierer veldig mellom spill, oppløsning og eyecandy selv med AMD 4000+ og FX-57.

.......

Kan jo se ut som tendensen i den testen er at man bør bruke omtrent/hvertfall like mye på CPU som på skjermkort om man kjøper ny maskin nå.

Lurer på hvor mange som sitter med 7800GTX/X1800XT som ikke klarer å utnytte det pga CPU? selv om vi snakker høye oppløsninger med mye AA/AF osv.

Lenke til kommentar

Jeg har et X1800XT 512 mb liggende hjemme nå, skal teste senere i kveld, men jeg kan love deg at jeg klarer å utnytte kortet med en A64 3200+, særlig når den er overklokket. Selvfølgelig ville jeg fått en del ekstra fps med en FX-57, men det er ikke verdt prisen...

De beste grafikkortene er CPU begrenset til en viss grad, men de vil ikke være så CPU-begrenset at du like gjerne kunne kjøpt et X1800XL eller 7800GT.

Lenke til kommentar
Jeg har et X1800XT 512 mb liggende hjemme nå, skal teste senere i kveld, men jeg kan love deg at jeg klarer å utnytte kortet med en A64 3200+, særlig når den er overklokket. Selvfølgelig ville jeg fått en del ekstra fps med en FX-57, men det er ikke verdt prisen...

De beste grafikkortene er CPU begrenset til en viss grad, men de vil ikke være så CPU-begrenset at du like gjerne kunne kjøpt et X1800XL eller 7800GT.

5277932[/snapback]

Du må seriøst poste noen resultater i forskjellige spill!! :dribble: Jeg regner med at det ikke kan konkurrere med 7800 gtx 512, men jeg tror det skal gå _brukbart_ :p

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å få postet noen resultater i spill både med A64 3200+ stock og @2,5 ghz. Håper på å få spilt litt også, ikke bare benchmarke ;)

Det er ikke mulig å komme opp mot en 7800gtx 512, skulle gjerne hatt kortet men vil heller ha råd til mat i julen :)

Zuckron: Les om CPU-skalering her http://firingsquad.com/hardware/athlon_64_...ing/default.asp

Ser ut til at det ikke er noen fare når du spiller med AA/AF og høyere oppløsninger, det er fortsatt GPU som begrenser deg. For min del var det noe overraskende, trodde CPU hadde litt mer å si, men bra for oss med litt rimeligere CPUer.

I benchmarking begynner 3dmark(05) å bli CPU-begrenset nok en gang, men for min del er det spilling som betyr noe.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
har 2x7800GTX 256mb i SLI nå. Har ett X1800XT 512mb i posten nå. Skal bli morro å teste. Jeg spiller bf2 i 1600x1200 med alt eyecandy på. Skal bli morro å prøve ATI igjen :)

X1800XT har gjort det bra i BF2 tester og særlig på minimum fps.

5278540[/snapback]

På 1600x1200 med alt av aa og alt eyecandy på, yter det like bra som 7800gtx 512:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...0gtx512_10.html

Post gjerne noen resultater. Men jeg synes kanskje at vi bør komme oss inn på rett spor på denne tråden igjen :)

Lenke til kommentar

Anngående F.E.A.R så skal den ha fått et ganske greit ytelse forbedring med Catalyst 5.12, i den grad at X1800XT nå ligger foran 7800GTX 512MB. Driver optimaliseringen for F.E.A.R i tidligere drivere hadde en motsatt effekt på full-versjonen enn på demo'en av spillet. Eventuellt kan man endre navnet på .exe filen slik at denne "miss-optimaliseringen" ikke slår inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...