Gå til innhold

r580 i full produksjon

graks

Anbefalte innlegg

the inq sier at r580 er i full produksjon og vil bli lansert enten i slutten av januar eller begynnelsen av februar.når r580 er i full produksjon,da kan man kansje unngå enda en papir lansering av ati.har tenkt og kjøpe et nytt skjermkort i februar,så vist ati har klart og komme ut med noe kort som kan slå 7800gt som jeg har tenkt og kjøpe så er jo det bra.

på beyond3d tror de at r580 vil være en 16-1-3-1 design,hva betyr det?.noen sier at r580 blir rundt like rask som vist nvida kommer med et 32 pipelines g71 kort stemmer det?

http://www.theinquirer.net/?article=28228

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå skal man ta info fra the inq. med en viss klype salt, men samtidig, så har de hatt rett veldig ofte tidligere. De signerer ikke NDAs, ergo de kan komme med endel uoffisiell info tidligere, noe viser seg å være feil, men pytt...

"hva var det jeg sa?"

Lenke til kommentar
Hvis dette stemmer lover det jo bra :D . Når er det Nvidia skal komme med g71?

5270305[/snapback]

Ganske mye seinere, ca slutten av sommerene hvis jeg har forstått det riktig. Men en tweaket 90nm G70 noe alla 7900 eller noe sånt skal du ikke se vek fra kommer ca når R580 kommer.

5270399[/snapback]

Om man leser mer så theinc... ser man at G71 skal komme i ca samme tid, rundt februar...

The chip will have 32 pipelines and it's obviously faster than just arrived and not so available Geforce 7800 GTX 512 cards. It's expected in early February and Nvidia is already playing with these cards.

This card is meant to fight R580 ATI's new high end chip that is scheduled for a similar time. µ

Lenke til kommentar

5270305[/snapback]

Ganske mye seinere, ca slutten av sommerene hvis jeg har forstått det riktig. Men en tweaket 90nm G70 noe alla 7900 eller noe sånt skal du ikke se vek fra kommer ca når R580 kommer.

5270399[/snapback]

Nå roter du litt...

Det som ventes ca slutten av sommeren er G80, altså neste generasjon GeForce, ikke noen oppdatering av G70

Lenke til kommentar

det har jo vært flere ganger vært snakk om at det skulle komme en forbedring av gtx og den skulle komme i 90 nM. hørte også noe om at den skulle kunne klokkes til 750 mhz. var nevnt i en eller anne tråd her på forumet.

det er en rund-dans med disse skjermkorta aldri et stille øyeblikk :thumbup:

Lenke til kommentar
på beyond3d tror de at r580 vil være en 16-1-3-1 design,hva betyr det?.noen sier at r580  blir rundt like rask som vist nvida kommer med et 32 pipelines g71 kort stemmer det?

http://www.theinquirer.net/?article=28228

5269941[/snapback]

Nei, ikke helt.... Rettere sagt så er det vanskelig å si... R580 kommer ut i fra det vi vet til å være helt lik R520, utenom at den kommer til å ha flere ALU (pixel pipelines). Så klokke for klokke med R520 blir det bare i pixel shadder intensive spill den vil hevde seg. R580 vel nemmelig fremdeles ha 16 rendering pipelines, akkuratt som R520. (R520 = 16-1-1-1)

the inq sier at r580 er i full produksjon og vil bli lansert enten i slutten av januar eller begynnelsen av februar.når r580 er i full produksjon,da kan man kansje unngå enda en papir lansering av ati.

Er lov å håpe, men R520 var i full produksjon i begynnelsen av august, og kortene var ikke ute før oktober/desember.

Lenke til kommentar

5270305[/snapback]

5270399[/snapback]

Nå roter du litt...

Det som ventes ca slutten av sommeren er G80, altså neste generasjon GeForce, ikke noen oppdatering av G70

5270632[/snapback]

Hehe stemmer det, alle de talleme spiller et lite puss på min hjerne av og til. :blush:

Lenke til kommentar
på beyond3d tror de at r580 vil være en 16-1-3-1 design,hva betyr det?.

Antall ROP's - antall TMU per ROP - antall "shader pipes" per ROP - Z/stencil output per ROP.

Til sammenligning har R520 et 16-1-1-1 pipeline konfigrasjon, mens RV530 har et 4-1-3-2 konfigrasjon og betegnes av ATi som 12 shader processors (4x3).

noen sier at r580  blir rundt like rask som vist nvida kommer med et 32 pipelines g71 kort stemmer det?

I de fleste av dagens spill ville nok R580 ha klart tapt mot et slikt kort (32pp * 750Mhz), mens det hadde nok vært mer likt i shader intensive spill.

Lenke til kommentar
noen sier at r580  blir rundt like rask som vist nvida kommer med et 32 pipelines g71 kort stemmer det?

I de fleste av dagens spill ville nok R580 ha klart tapt mot et slikt kort (32pp * 750Mhz), mens det hadde nok vært mer likt i shader intensive spill.

5270779[/snapback]

Ja, jeg tror også Nvidia trekker det lengste strået. Det blir en spennende tid i vente, dessverre, siden jeg aldri får kjøpt meg grafikkort da. *må bare vente på neste grafikkort. Oj, men nå kommer snart en ny generasjon, da må jeg jo vente litt til* :roll: Får nok aldri kjøpt jeg...

Lenke til kommentar
Ja, jeg tror også Nvidia trekker det lengste strået.

5270917[/snapback]

Jeg tror ATi vil trekke det lengste strået i shader intensive spill. Jeg tviler på at vi vil se en 32pp G7x @ 750Mhz.

Vil ikke da Atis 16-1-3-1 tilsi totalt 48 shader pipes?

Ja, eller 48 shader processors som ATi har valgt å kalle det.

Kan disse sammenlignes med "tradisjonelle" pipelines fra 9800pro, x800xl osv? Eller er det ny arkitektur, som ikke gir grunnlag for å si at et R580 med 16-1-3-1 vil pipeline-messig være 3 ganger så raskt som f.eks X800XL/XT, med 16-1-1-1?

5270926[/snapback]

Når det gjelder ren shader/ALU ytelse så vil den være 3 ganger så rask som R520 per klokke, men ROP, texture, z/stencil rate vil ligge på det samme per klokke. Så nei, dette kan ikke direkte sammenlignes med tradisjonelle pipelines.

Lenke til kommentar
Eksempler på shader-intensive spill, eller typiske effekter/miljøer i spill som bruker mye shadere?

F.E.A.R, Battlefield 2, Call of Duty 2, Serious Sam 2 muligens. Det er ikke så mange spill per i dag, men dette er noe vi vil se mye mer av fremover.

kansje ati kommer med et 24-1-3-1 kort i steden?

5271655[/snapback]

Nei, R580 kommer til å øke transistor antallet ganske greit som det er med 16-1-3-1.

Lenke til kommentar
det blir spennede å se om ATI klarer å levere denne gangen. som alle vet er jo x1x00 kortene en gignatisk flopp..

5272623[/snapback]

Som alle vet fører slike uttalelser til unødvendig mye krangling frem og tilbake fra forskjellige fan-boys. Som her:

Syns det blir feil å kalle det en flopp. En markedsmessig flopp ja, med tanke på tilgjengelighet i Norge osv. Men nå er det faktisk enklere å få tak i X1800XT 512MB enn 7800GTX 512MB.

Jeg syns Ati har tatt et stort skritt tilbake når de har vært så treige ute med nye kort, og nVidia leder klart denne runden, men det er uansett unødvendig å slenge ut en arrogant påstand om flopping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...