floppy88 Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) heisann. jeg har fire speakers, men bare to uttak fra forsterker. er det mulig å tvinne to og to speakers og stappe det inn i forsterkern, eller skaper det en slags overbelastning eller no? takk for svar, litt uvitende på audio. Endret 8. desember 2005 av floppy88 Lenke til kommentar
x-team Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Er vel egentlig nok med en post tipper jeg.. Lenke til kommentar
floppy88 Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 klar over det, har sendt inn rapport. er det forbanna nettet til diskusjon.no som lagga. men uansett, svar på posten a, eller ikke svar i det hele tatt... Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 *følge med på dette fordi jeg lurer på det samme selv* hmm, jeg vill bare trodd at signalet vil dele seg på de to høytalerne så signalet blir mindre..... *skru opp lyden for og kompensere* Sweet™ Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Paralellkobler du to høyttalere på samme utgang vil imperdansen halveres. Kobler du da på to par 4 ohms høyttalere er imperdansen 2 ohm, noe som er veldig tungt for forsterkeren å drive. Hva salgs forsterker/høyttalere har du? Det vil jo også være et problem at to ulike høyttalerpar har ulik klang, men du bryr deg kanskje ikke om densalgs? Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Ikke bare det at den oppgitte impedansen vil bli lav, om begge to har fall i impedanskurven på samme sted vil det bli en veeeldig strømkrevende sak! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Vil seriekobling fungere mon tro? Må vel ha dobbel effekt da. Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Høy lyd på "første" høyttaler og lav lyd på andre settet? Er nok heller ikke å anbefale gitt... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Høy lyd på "første" høyttaler og lav lyd på andre settet? Er nok heller ikke å anbefale gitt... 5283197[/snapback] Blir ikke spenningen og strømmen lik over hele kretsen da? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Jo, selvfølgelig blir ikke lyden høyere fra den første høyttaleren i serien. Hvis det er et par med 4ohm og ett par med 8ohm høyttalere blir sannsynligvis lyden høyere fra 4ohm-settet forutsatt samme følsomhet. Hvis det er to 8ohm par det er snakk om, ville jeg anbefalt å koble dem i paralell, dvs tvinne høyttalerledningene sammen. Dette er nøyaktig det samme som skjer om man har to sett med høyttalerutganger på forsterkeren. Jeg går ut fra at du ikke planlegger å ha fire par med høyttalere tilkoblet samme forsterker. Da vil du få alt for lav impedans. Forsterkeren vil ikke klare å levere nok strøm, den vil klippe toppene av bølgene, og det er fare for å ødelegge både forsterker og høyttalere. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Vil seriekobling fungere mon tro? Må vel ha dobbel effekt da. 5279187[/snapback] Seriekobling kan fint gjøres. Man justerer spenningen med volumet og det gjør at man kan skru veldig mye opp uten å frykte at forsterkeren klipper. Hvis det er en svak strømforsyning i ampen så er det jo ikke så stress. Paralellkoblet 2stk høytalere med min gamle forsterker. Den ene utgangen røyk etter en stund ,men stort sett fungerte det fint (3kondiser poppet og 2transistorer røyk.. Ikke verdt å fikse). Skal sies at jeg var 14 og ikke hadde så mye vett i skallen med å skru ned Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå