staljin1 Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Hei, Har en kompis i Sverige og har lyst å utveksle noen filer med ham via nettet. Vi har prøvd ICQ men det fungerer ikke på grunn av hans bredbåndleverandørens FIREWALL (tror jeg). mIRC virker for komplisert. Det jeg trenger er noen program som er enkelt å sette opp direkte forbindelse mellom våres datamaskiner slik at vi kan utveksle de filene vi vil. Takker hjertelig for alle forslag på forhånd. Vi har begge bredbånd. Han har 10MB optisk kablel (160kr mnd :C ) og jeg har "beskjedne" 512/128Kb fra Telenor Avidi. Hilsen Staljin [ Denne Melding var redigert av: staljin1 på 2002-09-03 11:10 ] Lenke til kommentar
mokkmokk Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 om IRC virker for komplisert, så er det jo bare til å gi opp, avbestille internett og selge datamaskinene. ærlig talt... det enkleste angående filveksling hadde vert om en av dere hadde satt opp ftp server (får en enkel her: http://www.serv-u.com/) Lenke til kommentar
jenat66 Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Hei! Prøv Eyeball Chat. Den funker fint til filoverføring til og fra mine venner. http://www.eyeballchat.com/ John Erik Lenke til kommentar
LeD Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Quote: Den 2002-09-03 11:15, mokkmokk skrev:om IRC virker for komplisert, så er det jo bare til å gi opp, avbestille internett og selge datamaskinene. ærlig talt... Vel. :smile: Det er jeg ikke helt enig i. De fleste kan nok lære å bruke IRC, men dersom det bare skal overføres en fil må det finnes enklere programmer. Å sette opp FTP-server er også en alt for komplisert måter å gjøre noe så enkelt på. Jeg kjenner dessverre ikke til noe konkret program. Men det må jo finnes programmer hvor man bare skriver f.eks.: :>programx filnavn IPadresse (for å sende fil med "filnavn" til bruker med gitt IP-adresse...) (Hmm.. IPadressen må jo vites først... Den får man sende i en mail på forhånd :smile: Og mottakeren må kjøre samme program i bakgrunnen for å lytte etter innkommende filer...) Vanskeligere trenger det jo ikke å være. LeD Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Øhm, MSN Messenger kanskje? Trillian? Lenke til kommentar
Mozy Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Quote: Den 2002-09-03 11:08, staljin1 skrev:Hei, Har en kompis i Sverige og har lyst å utveksle noen filer med ham via nettet. Vi har prøvd ICQ men det fungerer ikke på grunn av hans bredbåndleverandørens FIREWALL (tror jeg). Han må sikkert bare åpne en port til i brannmuren. Jeg kan aldri tenke med det er noe hokus pokus, men hvis han ikke har peiling i det hele tatt så kan han jo bare ta kontakt med bredbåndleverandøren å spørre hva han må gjøre. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 mIRC er ikke komplisert. Tar du en titt på "options" er det lite der du i det hele tatt trenger å endre. Så lenge dere vet på hvilken server og evt hvilken kanal dere vil møtes. Når det gjelder firewallen så vil det antagligvis bety at du må åpne porten under filsendinga, noe som betyr at mIRC ikke er noe bra hvis HAN skal sende deg noe. FTP server er nok løsningen, men pga firewall må denne settes opp hos deg. Dette kan nok bli litt vansklig ettersom du synes at mIRC er vansklig...men følger du steg-for-steg en manual burde dette gå greit. Bulletproof ftp er nok den enkleste å sette opp. Lenke til kommentar
staljin1 Skrevet 3. september 2002 Forfatter Del Skrevet 3. september 2002 Quote: Den 2002-09-03 11:35, namelezz skrev: Så lenge dere vet på hvilken server og evt hvilken kanal dere vil møtes. Hei, Det er akkurat dette som er problem. Han har VELDIG lite peiling på DATA og jeg kan nok litt mer. Jeg likte ICQ fordi da kunne vi plasere de filene vi vil utveksle i "Share Files mappen" og laste ned når vi er ONLINE uten å måtte samkjøre så mye. Det går jo an å bruke Direct Connect, men da samme problemet(samkjøring) dukker opp igjen. Da må han få beskjed om hvilken HUB er jeg tilkobla og nja, nja nja. Han er så lite tålmodig, og har filene jeg vil ha :C. Det jeg er ute er enkelt måte å overføre filene DIREKTE fra min til hans datamaskin uten at vi må utveksle 1000 e-poster for å begynne. FTP server er nok løsning, men jeg har aldri vært bort i det. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
Starion Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Har plagdes med sammme problem, jeg ligger bak en kraftig brannmur, å skulle drive å sende og motta filer, og vi fant ut at icq var det letteste alternativ! Du som har Telenor ligger jo ikke bak noen brannmur, så du stiller bare inn det på icqen, og han som har brannmur må jo sette at han ligger bak den! Disse innstillingene finner dere på Main> Prefrenses> Connections> folder "server". Men viss du ligger å bak en lokal brannmur, som f.eks en som er integrert i en router, må du åpne routern for dette. Informasjon om dette finner du på hjemmesidene til Routerens Merke! Lenke til kommentar
staljin1 Skrevet 3. september 2002 Forfatter Del Skrevet 3. september 2002 Quote: Den 2002-09-03 11:27, jenat66 skrev:Hei!Prøv Eyeball Chat. Den funker fint til filoverføring til og fra mine venner.http://www.eyeballchat.com/John Erik Hei, Har den samme mulighet som ICQ at vedkommende på den "andre side" kan kobles opp til min data og begynner å laste ned de filene som er i shared mappen uten at jeg må gjøre noe som helst (godta eller avslå oppkobling f. eks), fordi da kan jeg bare ha data på og hen eller jeg kan laste filene ned som det passer oss? Det er snak om STORE filer og det må gjøre i flere omganger, det er derfor jeg spør. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
wizkid Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Brenn det på cd og send cd'en med posten. Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig? Lenke til kommentar
Ap. Syvertsen Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 BRUK FTP! Serverside Client-side Sett den til å bruke port 21 så går det flott :smile: Lenke til kommentar
staljin1 Skrevet 3. september 2002 Forfatter Del Skrevet 3. september 2002 Quote: Den 2002-09-03 13:01, wizkid skrev:Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig? Mitt livsmoto. Det er oxo snakk om MP3 sanger som man ikke fpr kjøpt i Norge og som ikke er så lett å få fatt i. Staljin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå