Gå til innhold

Athlon MP roundup


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sorry, men du må nok skaffe deg et nytt hovedkort. Det er flere "pins" på hammer'en.

 

Tror at Clawhammer også skal kunne kjøres med 2 CPU'er. Det blir nok sikkert kun 1 prosessor løsninger tilgjenlig i begynnelsen. Server utgaven av CPU'en (Optron?) skal kunne kjøre opp til 8 CPU'er. :smile:

 

 

du kan ta en titt her:

 

http://www.amdzone.com/articleview.cfm?ArticleID=1195

 

[ Denne Melding var redigert av: Bad_Mojo på 2002-09-04 09:24 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 07:17, TholoMan skrev:


Eneste minusene med dette asus kortet/prosjektet er:

1.ikke så mye plass til store kjølere,og ikke mulighet for andre kjølere enn de som er festa med klips....(eneste dual amd som takler kjølere som alpha pal8040 o.l er MSI sitt dual kort)

2.IRQ problemer i win2k(måtte gå over til XPpro)

3.Integrert lydkort(hater integrerte ting egentlig ,men er egentlig tilfredstillende de fleste int.lydkort i dag)





 

1. Hva mener du med store kjølere? jeg har f.eks noice control silverado i min maksin, og de er jo ganske store får man si!

2. IRQ problemer i w2k? det har ikke jeg hatt noe av enda! det er isåfall noe med ditt oppsett å gjør :smile:

3. Det integrerte lydkortet fungerer som en billig løsning, og den funker greit, men klart at bedre kort finnes :wink:

 

Jeg er meget fornøyd med asus kortet jeg. det eneste jeg ikke liker, er at det ikke har usb porter på kortet..

 

Magnus

Lenke til kommentar

Howie;

 

"Og det er bare de siste Tyan kortene så vidt jeg vet som _nesten_ blankt nekter å kjøre uten ECC"

 

Jeg har et Tyan Tiger MPX, kjører helt fint med 2 stk standard TwinMOS brikker, unregistered og uten ECC.

 

Har et par kommentarer til testen:

 

Det hadde kanskje vært bedre om du testet prosessorer med like spesifikasjoner, og brukt XP2200 mot MP2200, istedet for XP2100. Kanskje kunne du tatt med en P4 2200 i tillegg. Siden du kaller testen "Athlon MP roundup", kunne også testet andre MP-kort opp mot hverandre, Tyan, ASUS og MSI er vel de man får tak i her i norge...?

 

Det ville også vært greit med flere tester av tunge 3D-programmer, f.eks et par eksempler fra hver av LightWave 3D og 3DStudio MAX.

 

Du skriver om 3D-testen:

"på denne relativt lette testen greier man likevel ikke å kommer noe særlig over 2 bilder per sekund, og i filmsnutter bør man ha 25-30 FPS - med andre ord: Rendring av ett sekund med film tar 13,5 sekunder med MP 2200+, og 23 sekunder med XP 2000+. Andre tyngere scenarioer kan fort ta 20-30 ganger lenger tid."

 

Rendring av ett sekund film kan fort ta en uke om det er en veldig kompleks scene som rendres i høy oppløsning. Selskaper som f.eks Industrial Light & Magic har hundrevis av dual-maskiner som rendrer døgnet rundt, likevel tar det fort dager å rendre noen minutter film. Så det er kanskje ikke riktig å måle rendring av 3D-bilder i FPS :smile:

 

Hvis 3D-scenen er så simpel at det bare tar et sekund å rendre et bilde, vil mye av prosessorkraften gå med til å administrere selve rendringen (lagre bilder, loading av settings osv). Disse prosessene utnytter sjelden begge CPU'er.

 

En må også tenke på HVA en rendrer. F.eks kan du få opptil dobbel ytelse med to prosessorer i LightWave 3D når du rendrer en scene med masse raytracing, mens andre ting utnytter kanskje bare én av prosessorene.

 

Her gjelder også samme prinsippet som du har poengtert flere steder - kjører du TO rendreprosesser samtidig vil du få nesten 100% ytelse på begge to, det eneste man må tenke på er at minneforbruket også dobles. Om én prosess bruker 50 MB minne vil to prosesser bruke 100 MB..

 

Andre ting som kunne vært gøy å testet: ytelse når dualsystemet brukes som web- eller databaseserver.

 

:smile:

 

- Jørn

Lenke til kommentar

Den 2002-09-04 07:28, Basus skrev:

Quote:



Tar jeg feil nå du skrev at to Duron CPU'er klarer å være dual? Eller misforstod jeg ditt innlegg? :smile:



 

2stk duron på Asus dual kortet mitt skal funke ja,ikke noe sperre på de.Men blir jo akkurat ikke noen "racer" akkurat da.Men morsomt billig prosjekt,koster jo akkurat ikke mye hvis man får tak i en billig demobrukt hovedkort....men 2 XP 1800 koster heller ikke mye da....

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 09:25, RaZoR_ skrev:



1. Hva mener du med store kjølere? jeg har f.eks noice control silverado i min maksin, og de er jo ganske store får man si!

2. IRQ problemer i w2k? det har ikke jeg hatt noe av enda! det er isåfall noe med ditt oppsett å gjør :smile:

3. Det integrerte lydkortet fungerer som en billig løsning, og den funker greit, men klart at bedre kort finnes :wink:


Jeg er meget fornøyd med asus kortet jeg. det eneste jeg ikke liker, er at det ikke har usb porter på kortet..


Magnus



 

1.noice control silverado jepp den er en stor kjøler,men stor oppover ikke i bredden.Prøv et par silent twin kjølere feks...oopps ikke mye plass.Dessuten har hovedkortet ikke hull til kjølere som er beregnet å skrues fast,har noe med en slags server standard å gjøre fikk jeg høre av noen.Er jo plass til hull der men de er ikke stanset ut...

Har lyst til å kjøre et par swiftech kjølere på den,liker clipsfestet på de,proffere enn silverado...nå kjører jeg noen møkkakjølere fra kompost data..ligger jamnt på 50c+++ funker jo men...urghhh..billige kjølere hvertfall.

 

2.IRQ problemer - merkelig at du ikke har det i win2k...måtte legge inn XPpro jeg da funka allt smooth..har også hatt problemer med at tastaturet faller ut i dos..måtte sette IRQ til legacy..

 

og sist ja..ikke usb på kortet men er ikke så verst det usb 2.0 kortet som følger med da!:-)

 

Ellers så kjører jeg IBM disker også,samt WD disker og ikke noe problem med de IBM diskene,masse feilpropaganda om IBM disker på dette forumet synes jeg ..LOL

 

...da har jeg både XP cpu i dual(*sint stemme*er jo ikke mulig!!),IBM disk(*mongostemme*å de IBM diskene de er dårlige de..blah blah..min varte bare i 5 min..blah..blah..kan bare stå på i 8 timer om dagen..blah bla) Så neste prosjekt blir vel en LiteOn brenner 40x med 48x firmware...?:-))

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...