geirthr Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Jeg lastet ned en gratis versjon av et kontakt skjema (PHP) fra epleweb.com Men jeg sliter litt med å bide den til en css fil. Jeg finner ingenting i email.php-koden om css, det må angis ett sted? Slik som i et html dokument? Lenke til kommentar
uranus Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Kan du ikke vise oss koden til fil(ene) da? Så kan vi se vettu. Lenke til kommentar
geirthr Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 PHP filen: <?php /**********************************/ /* EMAIL CONTACT FORM */ /* VERSION 1.1 */ /* Copyright 2004 (c) Epleweb.com */ /**********************************/ /* GNU General Public License -------------------------------------------------------------------- This program is free software; you can redistribute it and/or modify it under the terms of the GNU General Public License as published by the Free Software Foundation; either version 2 of the License, or (at your option) any later version. This program is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU General Public License for more details. You should have received a copy of the GNU General Public License along with this program; if not, write to the Free Software Foundation, Inc., 59 Temple Place, Suite 330, Boston, MA 02111-1307 USA */ if ($_POST['submit'] == TRUE) { $receiverMail = "[email protected]"; $name = stripslashes(strip_tags($_POST['name'])); $email = stripslashes(strip_tags($_POST['email'])); $subject = stripslashes(strip_tags($_POST['subject'])); $msg = stripslashes(strip_tags($_POST['msg'])); $ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR']; $msgformat = "From: $name ($ip)\nEmail: $email\n\n$msg"; if(empty($name) || empty($email) || empty($subject) || empty($msg)) { echo "<h2>The email was not sent</h2><p>Please fill all the required fields</p>"; } elseif(!ereg("^[_a-z0-9-]+(\.[_a-z0-9-]+)*@[a-z0-9-]+(\.[a-z0-9-]+)*(\.[a-z]{2,3})$", $email)) { echo "<h2>The email was not sent</h2><p>The email address is invalid</p>"; } elseif(mail($receiverMail, $subject, $msgformat, "From: $name <$email>")) { echo "<h2>The email has been sent!</h2><p>I will get back to you as soon as possible.</p>"; } else { echo "<h2>E-posten ble ikke sendt.</h2><p>Vennligst prøv igjenn senere... .</p>"; } } else { ?> <form method="post" action=""> <p> <label for="name">Name</label> <input id="name" name="name" type="text" size="30" maxlength="40" /><br /> <label for="email">Email</label> <input id="email" name="email" type="text" size="30" maxlength="40" /><br /> <label for="subject">Subject</label> <input id="subject" name="subject" type="text" value="" size="22" maxlength="40" /><br /> <label for="message">Message</label> <textarea id="message" name="msg" cols="50" rows="6"></textarea><br /> <label for="submit"> </label> <input id="submit" class="button" type="submit" name="submit" value="Send" /> </p> </form> <?php } ?> På epleweb.com ligger denne CSS koden. textarea { overflow:auto; display:block; float:left; margin-bottom:10px; } input, textarea { border:1px solid #999999; padding:1px 2px; } label, input { display:block; width:150px; float:left; margin-bottom:10px; } label { text-align:right; width:60px; padding-right:15px; } form br { clear:left; } input.button { width:80px; background:white; } Det jeg har gjort hittil er å lage style.css, men denne koden i å lagt filene (email.php og style.css) i samme mappe. Men jeg regner med at jeg må ha med en setning ala denne: <link rel="stylesheet" type="text/css" href="index.css" /> med i php fila? eller? Lenke til kommentar
neb Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Stemmer at du må linke stilarket til .php fila di. Men en ting skurrer her. Den stilark lenka linker til "index.css" , mens over skirver du at du har lagt filene email.php og style.css i samme mappe. skriver du html eller xhtml? Lenke til kommentar
geirthr Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Filnavnet på css file er vel egentlig uvesentlig Men uansett stilarket heter index.css og jeg bruker xhtml.. Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Er det ikke enklere å inkludere php-filen med kontaktskjemaet? ****annen html-kode før kontaktskjemaet**** <?php include('navnpåphpfilmedkontakskjema.php'); ?> ****annen html-kode etter kontakskjemaet**** Da må filen selvsagt ha filendingen .php, og du limer bare css-koden inn i stilarket du allerede bruker. Mulig jeg har misforstått, skyt meg om jeg tar feil Lenke til kommentar
geirthr Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Perfekt svar Skal prøve på det, tusen takk <ingve> Lenke til kommentar
geirthr Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Filnavnet på css file er vel egentlig uvesentlig Men uansett stilarket heter index.css og jeg bruker xhtml.. 5269718[/snapback] Hmm.. Det virker svært dårlig Er include setningen riktig skrevet?: <?php include('email.php'); ?> Det ingen annen kode jeg trenger i html filen eller php filen? Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Scriptet er laget med inkludering i tankene, så alt før og etter body er ikke tatt med. include-setningen din er korrekt, du må bare sørge for at filen du inkluderer den i inneholder den riktige HTMLen. Dvs. alt f.o.m. DOCTYPE t.o.m. <body>. I <head> skal du da ha linket til CSS-filen slik: <link rel="stylesheet" type="text/css" href="NAVNPÅFILEN.css" /> Lenke til kommentar
geirthr Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) Hmm.. Mulig jeg gjør noe feil her ass, men det funker ikke.. Her er er alt jeg har gjort sålangt: kontakt.xhml : <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <title>Kontakt</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" /> </head> <body> <?php include('email.php'); ?> </body> </html> CSS filen og PHP filen er som før.. Alle filene (email.php, style.css og kontakt.xhtml) ligger i samme folder. Endret 8. desember 2005 av geir-thr Lenke til kommentar
geirthr Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Kan vel også si at det virker like dårlig med denne HTML filen: <html> <!-- Created on: 08.12.2005 --> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> <title></title> <meta name="description" content=""> <meta name="keywords" content=""> <meta name="author" content="CHiCNCREAM TEAM 2004"> <meta name="generator" content="AceHTML 6 Pro"> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" /> </head> <body> <?php include('email.php'); ?> </body> </html> Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Du må kalle filen kontakt.php Lenke til kommentar
geirthr Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) Du må kalle filen kontakt.php Så jeg skal kalle html filen kontakt.html og php filen kontakt.php ? så skriv include kontakt.php? Det har jeg gjort men det virker like dårlig.. Endret 8. desember 2005 av geir-thr Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) Du skal ikke ha noen html-fil, men lagre kontakt.html som kontakt.php med inkluderingen av email.php. kontakt.php: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> <html> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> <title>Sidetittel</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" /> </head> <body> <?php include('email.php'); ?> </body> </html> Endret 8. desember 2005 av <ingve> Lenke til kommentar
geirthr Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Okei! Oppsumert, så skal jeg ha: kontakt.php : <html> <!-- Created on: 08.12.2005 --> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> <title></title> <meta name="description" content=""> <meta name="keywords" content=""> <meta name="author" content="CHiCNCREAM TEAM 2004"> <meta name="generator" content="AceHTML 6 Pro"> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" /> </head> <body> <?php include('email.php'); ?> </body> </html> email.php : <?php /**********************************/ /* EMAIL CONTACT FORM */ /* VERSION 1.1 */ /* Copyright 2004 (c) Epleweb.com */ /**********************************/ /* GNU General Public License -------------------------------------------------------------------- This program is free software; you can redistribute it and/or modify it under the terms of the GNU General Public License as published by the Free Software Foundation; either version 2 of the License, or (at your option) any later version. This program is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU General Public License for more details. You should have received a copy of the GNU General Public License along with this program; if not, write to the Free Software Foundation, Inc., 59 Temple Place, Suite 330, Boston, MA 02111-1307 USA */ if ($_POST['submit'] == TRUE) { $receiverMail = "[email protected]"; $name = stripslashes(strip_tags($_POST['name'])); $email = stripslashes(strip_tags($_POST['email'])); $subject = stripslashes(strip_tags($_POST['subject'])); $msg = stripslashes(strip_tags($_POST['msg'])); $ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR']; $msgformat = "From: $name ($ip)\nEmail: $email\n\n$msg"; if(empty($name) || empty($email) || empty($subject) || empty($msg)) { echo "<h2>The email was not sent</h2><p>Please fill all the required fields</p>"; } elseif(!ereg("^[_a-z0-9-]+(\.[_a-z0-9-]+)*@[a-z0-9-]+(\.[a-z0-9-]+)*(\.[a-z]{2,3})$", $email)) { echo "<h2>The email was not sent</h2><p>The email address is invalid</p>"; } elseif(mail($receiverMail, $subject, $msgformat, "From: $name <$email>")) { echo "<h2>The email has been sent!</h2><p>I will get back to you as soon as possible.</p>"; } else { echo "<h2>E-posten ble ikke sendt.</h2><p>Vennligst prøv igjenn senere... .</p>"; } } else { ?> <form method="post" action=""> <p> <label for="name">Name</label> <input id="name" name="name" type="text" size="30" maxlength="40" /><br /> <label for="email">Email</label> <input id="email" name="email" type="text" size="30" maxlength="40" /><br /> <label for="subject">Subject</label> <input id="subject" name="subject" type="text" value="" size="22" maxlength="40" /><br /> <label for="message">Message</label> <textarea id="message" name="msg" cols="50" rows="6"></textarea><br /> <label for="submit"> </label> <input id="submit" class="button" type="submit" name="submit" value="Send" /> </p> </form> <?php } ?> style.css : @charset "iso-8859-1"; textarea { overflow:auto; display:block; float:left; margin-bottom:10px; } input, textarea { border:1px solid #999999; padding:1px 2px; } label, input { display:block; width:150px; float:left; margin-bottom:10px; } label { text-align:right; width:60px; padding-right:15px; } form br { clear:left; } input.button { width:80px; background:white; } Slik har jeg det nå, men det funker ikke... Tusen takk for at dere gidder å hjelpe meg.. Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Har du støtte for PHP på serveren din da? Lenke til kommentar
geirthr Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Har du støtte for PHP på serveren din da? 5270127[/snapback] Jepp, det har jeg.. Dessuten funker det når jeg åpner email.php i browseren.. Men skulle gjerne ha "stylet" den også.. Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 hva gjør @charset "iso-8859-1"; i stilarket? Lenke til kommentar
geirthr Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 hva gjør @charset "iso-8859-1"; i stilarket? 5270199[/snapback] Hmm.. Godt spørsmål. Redigeringsprogrammet legger den selv inn når jeg velger 'New Stylesheet' Men det skjer ingeting når jeg fjerner den.. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) hva gjør @charset "iso-8859-1"; i stilarket? 5270199[/snapback] Det er måten ein deklarerer enkoding i CSS. Bytt ut ISO-8859-1 med UTF-8, så er alt flott. Endret 9. desember 2005 av Henrik Lied Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå