Sensurert Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) Jeg har et Asus P4P800-E-Deluxe hovedkort og 2 stk Seagate Barracuda IDE harddisker, i dag kjøpte jeg en Western Digital Raptor S-ATA harddisk, den skal jeg bruke som systemdisk. Jeg finner den hverken i bios eller windows, det er lite trolig noe feil med disken for den summer og går. Har lest S-ATA guiden, Den ene IDE disken står som Master og den andre som Slave, har ikke stilt på jumper på S-ATA disken. Noen som vet råd? edit: Nå finner den disken ved oppstart men ikke i win, har prøvd WD Data Lifeguard, Partition Magic, Min Datamaskin, osv.. Endret 8. desember 2005 av Impetus90 Lenke til kommentar
calarse Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Jeg har et Asus P4P800-E-Deluxe hovedkort og 2 stk Seagate Barracuda IDE harddisker, i dag kjøpte jeg en Western Digital Raptor S-ATA harddisk, den skal jeg bruke som systemdisk. Jeg finner den hverken i bios eller windows, det er lite trolig noe feil med disken for den summer og går. Har lest S-ATA guiden, Den ene IDE disken står som Master og den andre som Slave, har ikke stilt på jumper på S-ATA disken. Noen som vet råd? edit: Nå finner den disken ved oppstart men ikke i win, har prøvd WD Data Lifeguard, Partition Magic, Min Datamaskin, osv.. 5268917[/snapback] Du har lagt inn driver til S-ATA kontrolleren i Windows eller? (Følger trolig med på cden til hovedkortet) Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 hm...du har aktivert s-ata kontrolleren på hk? du trenger/kan ikke jumpe en s-ata disk, da det er kun en disk på hver ledning men et tips til deg når du får disken til å funke, husk å deaktiver ide diskene dine (fysisk koble de fra) når du skal legge inn os på raptoren. s-ata og ide har en tendens til å skape problemer når du skal legge inn os på den ene. btw, har du huska s-ata drivere? er mulig av hk ditt er så gammelt at du må ha de installert for å detekte disken i windows. og om dette er tilfelle, så må du nok ha en diskett med drivere på når du skal installere os også (trykk f6 under start av installasjon) Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Ved POST står det: Detecting... WDRxxxx 34GB Så det er nok ikke hovedkort drivere som er problemet men windows! Har lasta ned sånn driver lignende greie fra Western Digital sida men det står bare at den ikke finner harddisken. Leste litt i HK manualen og der sto det hva man skal endre i BIOS, men det fungerer fortsatt ikke Skal jeg prøve å sette opp i RAID? (vet ikke helt hva det er men ) Lenke til kommentar
Calm Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) Har du lagt inn S-ATA drivere? Det at disken kommer opp i POST'en er jo bra, men har ingen ting med drivere for S-ATA-kontrolleren i Windows å gjøre. Denne laster du forøvrig ikke ned fra Western Digital. Disken i seg selv krever ingen drivere. Sjekk Asus sine nettsider. Har du sjekket at disken er "aktivert" i Administrative Tools --> Computer Management --> Disk Management?? Endret 8. desember 2005 av Calm Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Prøv denne på diskett, trykk f6 tidlig i installasjonsprosessen. Koble vekk alle andre disker som tidligere foreslått. http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/misc/ide/...raid_100137.zip Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Prøv denne på diskett, trykk f6 tidlig i installasjonsprosessen. Koble vekk alle andre disker som tidligere foreslått. http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/misc/ide/...raid_100137.zip 5269438[/snapback] Skal jeg bruke den når jeg installerer windows ? Anyway, så litt på bios oppdateringer og kom over dette: P4P800-E Deluxe BIOS version 1007 Support new CPUs. Please refer to our website at: http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx Patch system cannot detect SATA HDD. Fix Pleaxtor SATA DVD can't detect Add Support for CT-479 mobile transform card. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Er ei Makedisk fil (program) inni mappa etter du har pakka ut zip fila. Vil tro denne disketten vil innholde de driverne du trenger under installasjon. Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) nå skal jeg flashe bios og se om det hjelper, hvis ikke får jeg teste den som MorePower ga link til, takker for svar Nå har jeg flasha bios men pc finner fortsatt ikke harddisken, tenkte jeg skulle teste forslaget til MorePower , men hva skal jeg gjøre med den fila etter jeg har lagt den på floppy? Endret 9. desember 2005 av Impetus90 Lenke til kommentar
ZinTeX Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Regner med at du har prøvd å formatere og opprette ny partisjon på harddisken? uten dette vil mange ganger ikke windows finne noen harddisk. Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 er ikke lett når den ikke ligger i lista over harddisker i windows installasjonen Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 men hva skal jeg gjøre med den fila etter jeg har lagt den på floppy? Om du har fått de riktige filene på diskett skal dette være s-ata driver for bruk under installasjon av XP. Du starter opp installasjonene, etter en liten stund står det at du skal trykke f6 for 3. parts drivere, gjør det. Senere under installasjon vil du få spørsmål om å sette i en diskett, da putter du inn denne disketten. Noe senere vil du igjen få spørsmål om å sette inn en diskett. Sett inn samme diskett igjen. Så fremt det er de riktige driverne jeg fant til deg, skal du nå kunne se s-ata disken din under installasjonen, om ikke, er ingen skade skjedd. lykke til. Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Det skal da ikke være nødvendig å legge inn windows på nytt bare fordi han har installert en ny harddisk ? Du må sjekke om disken kommer opp under start->kontrollpanel->Administrative verktøy->Datamaskinbehandling. Hvis du finner den der så trenger du ingen drivere, da er det bare å partisjonere den og formatere. Den vil i det hele tatt ikke komme opp i windows utforsker før du har gjort dette. Hvis den ikke finnes i Datamaskinbehandling, da må du gå til produsenten av hovedkortets hjemmeside, og finne drivere der. Men, så lenge du ikke skal bruke denne disken til å ha operativsystemet på, så trenger du IKKE å reinstallere windows ! Lenke til kommentar
knaill Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Det skal da ikke være nødvendig å legge inn windows på nytt bare fordi han har installert en ny harddisk ? Du må sjekke om disken kommer opp under start->kontrollpanel->Administrative verktøy->Datamaskinbehandling. Hvis du finner den der så trenger du ingen drivere, da er det bare å partisjonere den og formatere. Den vil i det hele tatt ikke komme opp i windows utforsker før du har gjort dette. Hvis den ikke finnes i Datamaskinbehandling, da må du gå til produsenten av hovedkortets hjemmeside, og finne drivere der. Men, så lenge du ikke skal bruke denne disken til å ha operativsystemet på, så trenger du IKKE å reinstallere windows ! 5281289[/snapback] Jeg hadde akkurat samme problemet for to uker siden, fant den ikke noe sted. Helt til jeg ble tipset om å finne den i Datamaskinbehandling, da ordnet alt seg. Følg Eddie123s råd. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Tror det overstående skal funke, hvis ikke kan du prøve noe en kamerat av meg gjorde. Han har et Abit IC-7 MAX3 hk, og det han gjorde var å disable S-ATA, da funket det visstnok. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Les første post gutter Jeg har et Asus P4P800-E-Deluxe hovedkort og 2 stk Seagate Barracuda IDE harddisker,i dag kjøpte jeg en Western Digital Raptor S-ATA harddisk, den skal jeg bruke som systemdisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå