Gå til innhold

Kondensator på ASUS A8N SLI Premium

iStephano

Anbefalte innlegg

hei dere, satt i går natt og monterte opp min nye pc her i hjemmet. Opp i alt sammen greide jeg så klart og "klemme" en kondensator under der skjermkortet står med skjermkortet. Har ikke opplevd noe problem før når jeg skulle montere et skjermkort og kunne ikke forstå hvorfor denne ikke vil ned. Jo da fant jeg ut at skjermkortet mitt hadde klemt den ene av de fire kondesatorene som står under skjermkortet..

Den ble klemt slik at den fikk en liten bulk på toppen. Alt funker fint, testa 3dmark 05 der fikk jeg 7200poeng testa så 3dmark03 der fikk jeg 15200 (har ennå ikke justert så mye inne i bios så det meste er rett ut av boksen.

Men jeg greier ikke og la være og tenke på at kansje denne kondensatoren blir ødelagt over tid da jeg har meg uhell klemt den sammen litt. Legger med bilde som forklarer..

Men kan noen si meg hvordan en kondesator er byggd opp og om jeg har vært så uhelldig og ødelagt kondesatoren slik resten av systemet mitt sliter..

Mitt oppsett er:

A8N SLI premium

xfx 7800GT (450)

X2 3800+ @ stock

Corsair 3500LLPRO

Sitter med tanken her at noe kan gå galt og jeg er veldig skeptisk av natur så jeg orker ikke tanken på at en dag så starter ikke maskinen... :(

Hvis noen har erfaring innenfor dette som kunne forklare meg litt nærmer om kondesatorer og om denne er såpass skadet at den vil slite vær så snill og si i fra.

Mvh

Mr. Unlucky :(

kondesatoren øverst til venster som du er er en bulk i.. (AR569)

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å tusen takk for svar :) Så det er flytende stoff i den? HVis du har mulighet kunne du fortelle meg hvordan en slik er byggd opp?

Forresten, satt og så på den nå, stemmer det hvis jeg sier at den kondesatoren er koblet opp mot den interne lydkortet som er i hovedkortet?

Lenke til kommentar

tja vi kan vel si at den er bygget opp som en "Rullekake" / Swissrull med en veske i mellom lagene som isolerer mellom lagene. Jo bedre isolering og større overflate du klarer å lage jo større ladning kan den ta opp

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar

basert på DArkwIng's rulle-kake forklaring (som stemmer veldig bra for denne typen (tønne) kondensator), så kan man jo videre spekulere i om det ikke bare er arealet i kondensatoren som har blitt litt endret. F.eks kan kanskje et par tre lag ha blitt kortsluttet/dårligere isolert.

Følgene vil således kunne være -litt- nedsatt kapasitet (men på "vanlige" kondensatorer av typen som oftest finnes på hovedkort, så ligger toleransen på alt fra 5% (uvanlig lavt på hovedkort) til 15 og til og med 20% av oppgitt verdi, så med andre ord skulle det ikke være noen fare. Det kan også ha påvirket hvor høy spenning den kan ta før den går sundt, men også her vil jeg spekulere i at endringen er så minimal at det skal mye uflaks til for at du merker det.

Av størrelsen, så kan det også se ut som en glatte/filter-kondensator, noe som gjør at systemet vil bli ennå mindre følsomt for små verdi-enndringer i kondensatoren.

Sist, men ikke minst, som allerede nevnt, skulle den gå sundt, så kan man med litt leting, f.eks. på ELFA (www.elfa.no) finne en errstattning med samme kapasitans og max-spenning (som sannsynligvis vil ha bedre kvalitet) for MAX en 5-er pluss frakt.... og plasseringen av den gjør det til en smal sak å lodde bort den gammle og lodde dit en ny, forutsatt at man har tatt i en lodde-bolt før da. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan jo nevnte at jeg hadde en kondensator som stod i veien for en kjøler en gang, og jeg målte spenningen på den, og fant ut at den ikke gjorde stort :p

Da bare tok jeg den vekk og PCen fungerte like fint gjennom alle årene :) Konklusjon; ikke alle kondensatorene på et hovedkort er dødsviktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...