indigestion Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Prøver å få til eit nettverk mellom to hus. Avstanden er ca 50m. Har ein wrt54g kobla til modemet i hus 1 og trådlaust kort i pcen i hus 2. Får såvidt dekning i vindauget i hus 2. Har ein ekstra wrt54g. For å forbetra dekningen i hus 2 tenkte eg å setja opp denne som ein repeater i vindauga i hus 2. For å forbetra dekningen ytterlegare vil eg flytta wrt54g i hus 1 til ein meir strategisk plass (modemet står midt inne i huset). Eg vil då plassere ein ordinær router v modemet og legge kabel ut til wrt54g som nå står plassert v vindauga i hus 1. Er dette gjennomførbart? Må eg setta wrt54g i repeatermode både i hus 1 og hus2? Treng eg i såfall å skifte til uorginal firmware feks sveasoft? Eller må eg setja dei opp i bridge/WDS? Er ikkje heilt inneforstått med begrepa repeating/bridge/WDS... Kan eg framleis koble til trådlause enhetar til desse eller fungerer dei berre som ap? Lenke til kommentar
strez Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Jeg holder på med det samme. Skal dele nett med naboer, og trenger et aksesspunkt/repeater/whatever - noe som kan stå i vinduet og viderefordele signalene innad i min leilighet. Hadde satt pris på svar til trådstarter, samt en liten anbefaling til en billig boks jeg kan kjøpe som gjør nytten. Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg har omtrent samme løsningen. Bare at her har naboen en Jensen Router eller no. Så han sender signaler med sin router, og jeg har en WRT54G satt i client/bridge mode. Det funker perfekt Hvis du setter opp WDS går endel av trafikken på nettverket til å kjøre dette. Altså blir det treigere. Men da vil begge routerne også sende tråådløse signaler videre. Jeg har ikke klart å få min WRT til å sende trådløse signaler videre da. Bare til kabel (og det er det jeg trengte) Vær oppmerksom på at de nye WTR54G (fra versjon 5.0) ikke går an å bytte til uorginal firmware. Da må du kjøpe WRT54GL Lenke til kommentar
indigestion Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Så han sender signaler med sin router, og jeg har en WRT54G satt i client/bridge mode. Det funker perfekt 5272038[/snapback] I mitt tilfelle vil eg setja opp begge wrt54g i bridge/client mode for å laga ein trådlaus forbindelse mellom dei to husa. Routeren ved dsl modemet tar seg av routinga til kabla nett i hus 1. Kan wrt54g setjast i client/bridge mode med orginal firmware? Vær oppmerksom på at de nye WTR54G (fra versjon 5.0) ikke går an å bytte til uorginal firmware. Da må du kjøpe WRT54GL 5272038[/snapback] Den eine wrt54g eg har er ganske ny og truleg >v5.0. Finst det alternative metodar for å få dette til dersom det ikkje går med orginal firmware? Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Jeg har uorginal firmware ja. Freeman eller noe Skulle kjøpe en til, da jeg fant ut at det ikke lenger funka å bytte firmwaren. Tror ikke du har så mange muligheter med orginal firmware. Utenom WDS da. Vet ikke hvordan muligheter det er med repeating og bridge å sånn. Det funker hvertfall ikke til det jeg skulle ha den til, så jeg solgte den til en kamerat. Men hvis den ene er gammel, så kan du jo sette det opp sånn jeg har her, med den ene som med "vanlig" oppsett ved modemet og den andre med uorginal firmware og client mode. Men da får du ikke trådløs nett i mottaker huset. bare kabel. (evt kjøpe en til da...) EDIT: Du ser at det er v5 på serienummeret for da starter det med CDFB... Da andre starter på CDF0 til CDF9 og CDFA Endret 9. desember 2005 av claus erik Lenke til kommentar
indigestion Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Men hvis den ene er gammel, så kan du jo sette det opp sånn jeg har her, med den ene som med "vanlig" oppsett ved modemet og den andre med uorginal firmware og client mode. Men da får du ikke trådløs nett i mottaker huset. bare kabel. (evt kjøpe en til da...) 5272113[/snapback] Trådlaust nett i mottakar huset er ikkje noko "must". Men dersom satt opp i WDS vil vel hastigheten bli redusert til 1,5 MB/sek etter det eg har lest her på forumet. Gjeld det internt i heile nettverket eller bare den trådlause forbindelsen ut til mottakar-huset? Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Vet ikke nøyaktig hvor mye wds legger beslag på, men skylda for det er at den hele tiden må kommunisere med den andre routeren. Så det gjelder nok inni huset også. 1,5 MB/sek høres veldig lite ut. Hverfal hvis det er MBit. Hvis hastigheten blir redusert fra 54MBit til 1,5 er jo det sykt... kanskje det er MByte.. hm Du kan jo bare prøve deg litt frem, og se hva du får til. PS: les bruksanvisningen når du setter opp WDS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå