Gå til innhold

30-tommers LCD fra Dell?


Anbefalte innlegg

Man trenger ikke kjøre spill på skjermens oppløsning bestandig ;) Om skjermkortet sliter så er det enkleste å bare sette ned oppløsninga.

 

Men jeg er også litt enig. Først med en relativt grom skjerm blir det noe vits å kjøpe rå skjermkort. Dagens mellomklassekort (~2000kr) gir jo omentrent alt som trengs av ytelse på 17-19" skjermer for eksempel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man trenger ikke kjøre spill på skjermens oppløsning bestandig ;) Om skjermkortet sliter så er det enkleste å bare sette ned oppløsninga.

 

Men jeg er også litt enig. Først med en relativt grom skjerm blir det noe vits å kjøpe rå skjermkort. Dagens mellomklassekort (~2000kr) gir jo omentrent alt som trengs av ytelse på 17-19" skjermer for eksempel.

5272989[/snapback]

 

Hehe.. neida.. bare jeg som mener å ikke kjøre skjermens native oppløsning er "fy-fy".. Da kan man heller kjøpe en mindre skjerm :)

Lenke til kommentar
Men jo video. Det første jeg la merke til var, flott og gode farger. Jeg har sett på en del HD klipp i 720p og 1080p og de tok rett og slett pusten fra meg, over all forventing. Fargene var sterke og gode samt at nyansene var rike. Men jeg har ikke sett på hvor godt den faktisk gjengir hver farge, der er ikke rette mann å spørre.

5272503[/snapback]

Jeg huske jeg så en del HD-klipp for et par år siden på en CRT skjerm i 1600x1200. Da husker jeg at jeg tenkte hva i allverden er så spesiellt med det der... Ser jo helt vanlig ut. Da jeg fikk 2405FPW lastet jeg ned noen av de samme klippene, både 720p og 1080p og jeg ble målløs i flere timer... I en god stund var alt jeg kunne gjøre å sitte å finne nye klipp å teste med.

 

Men en ting jeg merket meg tidlig var "au.. øynene mine... kontrast... " Dette er et kjent "fenomen" med LCD skjermer at kontrasten ofte er så høyt at lyse ting nesten gjør vondt i øynene. Jeg måtte stille brightness ned til 0 samt kontrast noe ned for å få riktig balanse.

5272503[/snapback]

Jeg har brightness på 60 og kontrast på 50. Det gir optimale bilder for meg. Selv uten lys i rommet. Det minner jo forresten noe om det man gjør med CRT skjermer ;) (skrur ned brightness til 20 og kontrast til 80% av maks).

 

Samt at jeg merker at det oppstår en form for "minimal hakking" når bilder pan'er horisontalt i full oppløsning. Dvs hvis man utvider en video til fullskjerm som er i lavere oppløsning orginalt. Da synes jeg ikke slike scener glir 100% glatt. Men om det er programvare, spiller skalering, skjermkortet mitt eller skjermen er jeg ikke sikker på.

5272503[/snapback]

Det må være den andre hardware'n din, at du kjører videospilleren med litt for lav cpu-tråd-prioritering og kjører bakgrunnsprogrammer som tar prosessorkraft, bruker feil codec til å decode video eller lyd eller lignende. Jeg har ingen slike problemer når jeg ser DVD eller xvid-backup av DVD'er på denne skjermen i fullskjerm.

 

Men på disse områdene synes jeg CRT og Plasma gjør en bedre jobb pga. motion blur og en mer balansert kontrast.

5272503[/snapback]

Faktisk tør jeg påstå at Det er bedre bilde pr oppløsning på denne LCD skjermen enn det er på min 28" Widescreen Phillips CRT. Du kan jo prøve å stille oppløsningen på skjermen til 720x576, kjøre 1:1 skalering med svarte rammer rundt å sammenligne bildet med bildet på TV'n. Faktisk er bildet mye bedre på denne LCD'n enn på TV, til tross for at det blir 1/4 av størrelsen på TV'n. Jeg har faktisk tro på at LCD skjermer (med 1920x1080) kommer til å produsere bedre bilder enn Plasma når HDTV sendingene og HDDVD kommer. - Men det er jo bare noe jeg tror etter å ha hatt Dell 2405FPW en stund. Det gjenstår å se, når og om Plasma med 1920x1080 kommer på markedet.

 

Men jeg tipper at Dell sin 30" skjerm kommer med samme kvalitet som 2405FPW. Jeg har sett Apple sin 30" på utstilling og den står ikke mye tilbake den heller. - Men vil si at Apple sin 30" har et litt mer lys-svakt panel med lavere kontrast enn Dell 2405FPW. Men det er bare inntrykket jeg fikk av å teste den i en 30min i butikken. Faktisk så synes jeg Apple sin 30" var litt for stor for å brukes til vanlig desktop arbeid. Det kan hende at den egner seg best til HD-Video redigering.

Lenke til kommentar
Det gjenstår å se, når og om Plasma med 1920x1080 kommer på markedet.

5276120[/snapback]

Det finnes: LG MW-71PY10

 

Men jeg har hørt at det er svært vanskelig å krympe pixelstørrelsen noe mer på plasma, og at det er derfor er det kun de aller største plasmaskjermene som har 1920x1080. Jeg så en link for noen dager siden til et amerikansk nettsted som solgte 40 og 45" LCD-TV'er fra Sharp med 1920x1080 oppløsning til en hyggelig pris på rundt 3000 dollar. Jeg regner med at slike vil falle ganske mye i pris i løpet av 2006.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
merkelig at de heller ikke på 30" har grå ramme i forkant slik at man oppnår TCO03? Det er vel eneste ønsket jeg har merket jeg har på min 24".

 

Ellers er jo 30" helt knall, tom. HDCP komp.

 

Lurer på hva denne kommer til å koste.

5347257[/snapback]

TCO har revidert en del av grunnlaget for standardiseringen og kommet fram til at det ikke lenger er noe krav om lyse rammer. Jeg har ikke satt meg inn i detaljene enda, men det ser ut til at også skjermer med mørke rammer kan blit TCO 03-sertifisert.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sweet. Hadde vært greit å ha ´en og samme skjerm som TV og PC-monitor, mtp. lydanlegg og sånt.

 

100smiles: I følge spesifikasjonene er den litt bedre enn Apple sin. Samme oppløsning, men 700:1 i kontrast ratio over Apples 400:1, 11ms over 16ms responstid, og 400cd/m^2 lysstyrke over 270 hos Apple.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...