XmasB Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 <?php function sjekkTall(){ if ($a > $b) echo "a is bigger than b"; elseif ($a == $b) echo "a is equal to b"; else echo "a is smaller than b"; } $a= 1; $b= 1; echo "<br />$a, $b<br />"; sjekkTall(); $a= 1; $b= 2; echo "<br />$a, $b<br />"; sjekkTall(); $a= 2; $b= 1; echo "<br />$a, $b<br />"; sjekkTall(); ?> Dette gir utskriften: 1, 1 a is equal to b 1, 2 a is equal to b 2, 1 a is equal to b Er helt sikker på at dette skyldes en rimelig enkel (og flau) feil, men jeg er relativt ny med php... Noen som ser feilen? Lenke til kommentar
SprEA Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) <?php function sjekkTall() { global $a, $b; if ($a > $b) { echo "a is bigger than b"; } elseif ($a == $b) { echo "a is equal to b"; } else { echo "a is smaller than b"; } } $a= 1; $b= 1; echo "<br />$a, $b<br />"; sjekkTall(); $a= 1; $b= 2; echo "<br />$a, $b<br />"; sjekkTall(); $a= 2; $b= 1; echo "<br />$a, $b<br />"; sjekkTall(); ?> Håper dette hjelper deg. Jeg fikk det til å fungere når jeg satte variabel a og b til å være globale. Plus at du hadde ikke riktig syntax på if setningene dine. Du glemte '{' og '}'. Når jeg kjørte dette scriptet så fikk jeg følgende: 1, 1a is equal to b 1, 2 a is smaller than b 2, 1 a is bigger than b Håper dette hjelper deg. Er det noe du ikke skjønner så bare spørr. Vil legge til at det finnes mange mer 'stuerene' måter å gjøre det her på. Endret 8. desember 2005 av SprEA Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) <?php function sjekkTall($a, $b){ if ($a > $b) echo "a is bigger than b"; elseif ($a == $b) echo "a is equal to b"; else echo "a is smaller than b"; } $a= 1; $b= 1; echo "<br />$a, $b<br />"; sjekkTall($a, $b); $a= 1; $b= 2; echo "<br />$a, $b<br />"; sjekkTall($a, $b); $a= 2; $b= 1; echo "<br />$a, $b<br />"; sjekkTall($a, $b); ?> Jeg ser ikke helt poenget med å bruke globale variable her. Jeg ville iallefall ha brukt parametre til funksjonen din. Så kan funksjonen brukes på samme måte selv om variablene i hovedprogrammet ditt har andre navn... Kanskje du neste gang vil sammenligne "epler" og "bananer", istedenfor "a'er" og "b'er" Endret 8. desember 2005 av tomahg Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Takker. Stuerent er ikke så viktig enda, som du sikkert så . Har drevet med Java noen år nå, men PHP har jeg aldri vært borti. Håndtering av variabler var tydeligvis litt annerledes... Var i første omgang mest interressert i å lage en enkel if setning med funksjon. Da var det i boks. Får lese litt mer om PHP. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Plus at du hadde ikke riktig syntax på if setningene dine. Du glemte '{' og '}'. 5268265[/snapback] Som i mange andre programmeringsspåk er det også i PHP slik at man kan droppe de hvis det bare er snakk om en linje. Altså: if(noe == noe annet) echo 'skrive ut noe'; elseif(noe == enda noe annet) echo 'skrive ut noe helt annet'; else echo 'hmm...'; while(noe == noe annet) echo 'en utskrift'; for(noe = 0; noe < annet; noe++) echo 'mer utskrift'; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå