flaten1 Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Hei, jeg sliter med en Shuttle SN45G (AMD 2100+, 512MB) som bråker! Det er to problemer: Det ene er harddisken som "hyler". Har prøvd å isolere den fra festene med gummi, men det hjelper ikke. Denne må altså byttes ut med en mer stillegående harddisk på 80 - 160 GB. Noen forslag? Det andre er at PCen tydeligvis fort går varm, for vifta begynner å gå i periodere, og den bråker! Har tatt opp og renset, men det hjelper ikke. Har også sjekket pastaen og at alt er riktig montert. Er vifta for dårlig? Bør den byttes? Isåfall til hva da? Hva med utlufting? PCen står på ei åpen hylle oppunder skrivebordet. Primært ønsker jeg altså en stillegående PC. Kunne også vært OK og oppgradert CPU, men hvor får jeg kjøpt Socket A CPUer? Hvor stor kan jeg ha? Finnes det noen "Socket A CPU Mobile"? Alt for å få den stillegående! Har ikke så mye peiling, så jeg er avhengig av tips fra dere....! Takk for hjelp! Lenke til kommentar
flaten1 Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 .... Ingen som vil hjelpe ....? Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Har selv en tilnærmet lik shuttle, og har gjort et par ting med del selv, for å kunne få en kald og stille maskin, og kan gi deg et par tips. -Harddisk, kjøpe en samsung-disk. bruker en 40Gb selv i min media-pc. og den er helt lydløs. mye stillere enn mine 3 andre seagate-disker. Anbefales Når det gjelder vifteproblemet ditt, har jeg et par forslag: -Sjekk temperaturene dine, med f.eks everst. Hvis de er relativt lave (ikke over 50-60 grader på cpu under load. og ikke over ~40 på harddisk), kan du låse viftehastigheten i bios. Maskinen vil bli varmere, men holder seg i det minste stille. -Bytt viften. orginalt er det vel en 80mm vifte der, denne kan uten problemer byttes ut med en litt mer stillegående vifte. anbefaler mist-vifter selv, men flere andre vil nok også si at papst/silenx er gode minst like gode. -Bytt viften, men med en 120mm vifte og 80-120mm vifteadapter, som du så monterer på utsiden bak. min personlige favoritt, har selv gjort dette med stor suksess. blir utrolig stille, samt at det kjøler bedre en orginalviften på full guffe hvis du bruker riktig vifte. Ang cpu, vil nok den du har kunne klokkes til en ~2800+ med litt flaks, og bedre kjøling. Da vil den nok gjøre jobben sin, men kommer til å bli varmere. Det beste hadde selvfølgelig vært å få fatt på en mobile CPU som du sier, har en selv i min shuttle og det fungerer utmerket, kald og god, og klokker langt også. disse er nok dessverre vanskelig å oppdrive nå til dags, men med litt flaks finner du en brukt. min koster 700 kroner ny, så en brukt burde ikke være så altfor dy oppgradering. Finner du ikke en ny cpu, er en ekstra 512mb rambrikke et godt alternativ, da dette vil øke ytelsen endel. Håper jeg klarte å svare på det du lurte på. Lenke til kommentar
flaten1 Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Kjempefint. Takk skal du ha! Hvor får jeg kjøpt vifte +overgang 80-120mm? Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Er vel flere nettbutikker som har det, jeg kjøpte ihvertfall min vifte og adapter hos microplex, men tror nok f.eks 3dfxcool også har slikt. Du kan jo forøvrig se linken i signaturen min for å se hvordan en slik mod ser ut. Lenke til kommentar
Solow Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Husk å støvsugemaskinen. Ikke glem å ta ut kjøleribben hvis du har ICE-pipe opplegget. Det hadde ikke jeg gjort på en stund. Hadde bare støvsugd bak viften og inne maskinen. CPU viften roet seg da mye. HD kan vel byttes ut til en stillere, putt heller de store og støyende i serveren, hvis du har en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå