Gå til innhold

kjøler til 7800GT?

Drizt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg hadde Zalman Fatality og den er den raskeste av vf700-modellene, Den nye AC til 7800 serien er bedre syns jeg og jeg kjørte på 12v med zalman

5280330[/snapback]

Hvorfor er den raskere enn de andre VF modellene? De er da helt like, bare at Fatal1ty har en litt annen farge og annet klistremerke.

EDIT:

Kan noen legge ut ett bilde av AC kjøleren montert på, så jeg får sett forholdet i størrelse?

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Jeg hadde Zalman VF700-AlCu, skulle egentlig ha kobberversjonen men den var ikke inne da jeg bestillte kortene mine..

Zalman ble varmere pga. at jeg har kortene i SLI, og det øverste kortet med zalman kjøler gjenbruker den varme lufta hele tiden. Var oppi rundt 80grader load med standard klokk med Zalman på kort nr.1 på 5V, med Arctic Cooling vil det ikke over 50 og dette er etter jeg har klokket kortene til 480/1170

Har også passiv chipsetkjøler av typen Zalman NB47J. Måtte kutte nesten halvparten av finnene av den for å få plass til ACene. Tempen på denne sank da med ca. 10grader i forhold til når jeg hadde Zalman kjølerne.

Hadde viftene på 5V, syns de bråkte alfor mye på 12V. Hører knapt forskjell på Zalman på 5V og Arctic Cooling Silencer

Lenke til kommentar

Har også passiv chipsetkjøler av typen Zalman  NB47J. Måtte kutte nesten halvparten av finnene av den for å få plass til ACene. Tempen på denne sank da med ca. 10grader i forhold til når jeg hadde Zalman kjølerne.

Vet ikke hvilket hovedkort du har, men siden du kjører SLI så er det ett eller annet med nForce 4. Disse kortene har ikke tempføler på chipsettet. Den tempen som leses av er fra en sensor som sitter litt lenger ned på hovedkortet. Regner med at den nederste Zalmanen blåste varm luft rett på denne, og at det var det som gjør at det ser kjøligere ut i dag. Hvis du har kuttet bort halvparten av kjølefinnene på den Passive kjøleren til Zalman, så ta å stikk fingeren på den når du har satt i gang noen kraft krevenda. Den vil bli utrolig varm. Min var den når den var hel, så jeg tror chipsettet ikke har noe spesielt bra kjøling hos deg nå. Så hvis du begynner å få litt omstart osv. under spilling og andre kraft krevende operasjoner, så er det nok mangel på kjøling av chipsettet som er grunnen.

Selv valgte jeg å benytte en annen vifte kjøler, som nesten bråker like mye som den originale.

Lenke til kommentar

Har nå spilt i et par timer. Chipset blokka har ganske behagelig temp. Går fint og holde på den. Kan tenke meg at den ligger på ca. 40 grader.. Står 29 grader på hovedkort i Everest. Hovedkortet er av typen ASUS A8N-SLI Deluxe. Har klokket prosessor AMD Athlon 64 3700+ fra 2.2 til 2.6 alt er stabilt..

Endret av sveinbrand
Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen. Hm, det høres sannsynlig ut at kan være SLI-løsningen som gjør at Zalman får problemer. Det er altså ikke sikkert at et oppsett med et enkelt grafikkort vil kjøles særlig dårligere med Zalman enn med AC. Mener å huske noen tidligere forumposter hvor folk skrev at de var mer fornøyd med Zalman (5V) enn med AC Silencer når det gjaldt støynivå.

Ville vært meget interessant å se en grundig sammenligningstest mellom de to løsningene med fokus på temperatur og støy. Men slikt er vel for mye å be om av såkalte "hardware"-sider på nettet, hvor produktene som testes stort sett skal skrytes opp i skyene uten å nevne ytelsen (eller eksistensen) til aktuelle konkurrenter. "Special thanks to Zalman for providing the VF700-Cu to us for review!" :hrm:

Lenke til kommentar
Jeg hadde Zalman Fatality og den er den raskeste av vf700-modellene, Den nye AC til 7800 serien er bedre syns jeg og jeg kjørte på 12v med zalman

5280330[/snapback]

Hvorfor er den raskere enn de andre VF modellene? De er da helt like, bare at Fatal1ty har en litt annen farge og annet klistremerke.

EDIT:

Kan noen legge ut ett bilde av AC kjøleren montert på, så jeg får sett forholdet i størrelse?

5280412[/snapback]

Den vifta som er på er raskere, bare sjekk på hjemme sida til zalman

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...