_Esc Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) Hei alle kamera-freaks ! Fant dette kamera hos CyberPhoto i Sverige, var det eneste jeg kunne finne i Skandinavia, og de hadde bare ett (da) Sparte ca 1.000 kroner på å hente det i Strømstad (Poste Restante), alt kom på totalt 6.665 norske. (+ minnekort etc.) Jeg forsøkte å poste inn litt info i produktguiden + tipse om lenker. Fikk mail tilbake fra akam at jeg måtte eie kamera først og at linkene ville bli lagt ut. Dette er nå ei stund sia og alle linkene er IKKE lagt ut. Så jeg får poste litt her da, reviews finner du på: http://www.dpreview.com/reviews/sonydscr1/ http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc...iew/index.shtml http://www.imaging-resource.com/PRODS/R1/R1A.HTM http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/r1.html ..for å nevne noen.. Mange vil nok 'kicke' på vekta, nesten ett kilo. Dette er for meg ikke et problem, da jeg ikke er ute etter et lite 'knipse-kamera' men heller et forholdsvis kompakt kamera med bortimot profesjonell kvalitet. Kan sies at for å få denne pakkens spesifikasjoner i dSLR må man ca 4-dobble prisen. Phil på dpreview mener bl.a. at bare objektivet er verdt prisen.. Jeg vet at mange nok vil reagere på mitt innlegg, helt greit, bare fyr løs ! Men når alt kommer til alt, er det bildekvalitet jeg først er ute etter, dernest funksjoner, vekt etc. Her får man en solid pakke, med de fleste muligheter, samt veldig bra vidvinkel om det er viktig for deg. 24mm (35mm tilsv.) er fx. mer viktig for meg enn 3-400mm tele-zoom. Jeg savnet en 'time-lapse' funksjon men skal teste kamera sammen med et program som heter 'Stop Motion Pro 4', som visstnok skal kunne la meg gjøre dette, men da sammen med en laptop. Jeg valgte å kjøpe 1gb MS Pro kort, syns det er et minimum da dette vil kunne ta 79 RAW + jpeg's. Har man mere penger er det jo bare å øke Nå er det bare å ønske seg noen filtre etc til Jul... Kameraet har endel nyskapende funksjoner, meg bekjent er dette første kamera med Zebra-stripes, noe som tiltaler meg da jeg har drevet mye med video-fotografering. Smak og behag, men jeg liker veldig godt LCD-skjermen på toppen. Man kan også få fjernkontroll og masse annet ekstrautstyr. Jeg kommer ikke til å kommentere/skrive om kameraets selve funksjoner, da jeg syns det allerede er skrevet masse om dette, fx. i linkene jeg posta lenger opp. Innlegget er mere ment som et innspill til folk som evt. vurderer å kjøpe dette kameraet, og som evt. vil stille meg direkte spørsmål, eller man kan gjøre det på dpreview's Sony Forum om man vil. Vel, nok i denne omgang. God Jul ! Endret 8. desember 2005 av _Esc Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Gratulerer med kjøpet!! Hvordan opplever du fokus i dårlig lys, og hvordan fungerte poste restante i praksis? Lenke til kommentar
_Esc Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Gratulerer med kjøpet!! Hvordan opplever du fokus i dårlig lys, og hvordan fungerte poste restante i praksis? 5268147[/snapback] Hei og takk for det ! Fokus i dårlig lys ja..vel, der er nok de fleste dSR raskere, MEN dette blir matematiske målinger: Jeg som de fleste andre med meg hadde nok helst sett Sony's AF Holo-laser på dette cam, men dengang.. Jeg har testa både autofokus, samt manuell fokus (hvor bildet automatisk zoomer inn/forstørrer sentrum), og jeg syns ikke kamera 'jakter fokus' slik mange andre kompakte gjør. Fint er det at meter/avstand-verdi vises i søker/skjerm. Så, det kommer an på hva du sammenligner med.. Poste Restante i praksis: Jeg bestilte på nett (cyberphoto.se) betalte med VISA og la inn leveringsadresse: Navn Poste Restante 45201 STRöMSTAD ..så er det bare å følge pakke-tracking på nett. Jeg fant nummeret til posten i strømstad og fikk bekreftet at pakke var der før jeg satte meg i bilen.. Lenke til kommentar
AtomSmurf Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Jeg har bestemt meg! Jeg skal kjøpe et Sony DSC-R1 på nyåret. Jeg har sett på bilder tatt med det kameraet, og de er helt fantastiske! Jeg har ikke lyst og kjøpe en 'vanlig' DSLR, dette kameraet virker nyskapende på mange måter. Har nesten spart det jeg trenger, men jeg lurer på hvilket minnekort jeg skal kjøpe. Har mest lyst på det største, heter ikke de Microdrive? Hva koster de, og hva er fordelene med disse i forhold til vanlige minnekort? Bortsett fra lagringsplass selfølgelig! God jul hilsen Stig, Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 (endret) Utrolig spennende kamera. Vi har ventet på noe slikt en stund, nå. Har aldri skjønt hvorfor semi-kompaktene altid har hatt liten sensor. Med den størrelsen har det jo ikke vært plassen som har forhindret bruk av APS-C. Ser lovende ut. Gleder meg til å kikke på linkene du la ut. Prisen var grei også, synes jeg. Nå mangler det bare at noen gjør samme stuntet med fast brennvidde. Da hopper jeg på APS-C kompakt-toget også. Desverre tror jeg ikke et slikt produkt kommer med det første. Grattis med et glimrende kjøp Skulle ønske det var meg, selv om jeg er fornøyd med min Eos 20D. Koster flesk å kjøpe en zoom som overgår Sonys, så jeg stiller ingen spørsmålstegn ved DPs påstand der. Jeg lurer også på noe i atomsmurfens gate; aksepterer den i likhet med Sonys andre produkter bare MS? Hadde jo vært greit hvis SD, eller helst CF, kan benyttes i tillegg. Edit: Kikket nettop på testene. Dette ser virkelig lovende ut. Sjekket også det med minnekort. DSC R1 bruker compact flash (og microdrive), i tillegg til MS. Godt. Endret 27. desember 2005 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå