Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva trenger man for å bygge opp et eget trådløst bredbåndsne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her i Tønsberg er vi en gjeng som har koblet oss sammen via trådløst nettverk. Fungerer helt glimrende, men må nok presisere at dette koster kroner... Antenner og kabler for utendørs bruk koster hvis man skal ha kvalitet. Bruker Cisco Aironet serien med diverse rundstråle og retningsstyrte antenner, har ingen problem med å nå flere km og fortsatt ha bra hastighet på nettet. Et aksesspunkt type Cisco AP-352 koster ca. 8.000.- samt at man trenger en tilsvarende klient for å motta signalene... Prisantydning 6.000.- for en klient... Rundstråle antenne med 4m kabel og pigtail til Cisco, ca. 4.000.- og en retningsstyrt antenne med samme kabelsett koster ca. 3.500.-...

Cisco er enkelt og konfigurere, og har masse muligheter når det gjelder kryptering og sikkerhet, men det er som sagt ganske dyrt...

Håper du fikk litt å tenke på nå... Ta gjerne kontakt dersom du trenger hjelp underveis...

Lenke til kommentar

Tanken var å bygge ett "mininett".

Her hvor vi holder til har vi ikke muligheten til bredbånd - men snaut 300 meter (over elva selvsagt) kan man velge og vrake.

Der har jeg tilgang til lokaler med tanke på server ol - samtidig som jeg kan leie ut kapasitet til andre.

Ellers har jeg et par prosjekter gående hvor det ikke er mulig med linjebasert bredbåndsforbindelse.

I alle disse tilfellene kan det være aktuelt å sende over avstander på 2-3 kilometer.

Vurderer også laseroverføring - da hvert enkelt aksesspunkt kan fungere som repeater samt hastigheten er skalerbar.

Noen synspunkter på dette?

(og penger er ikke det største problemet her)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...