Gå til innhold

Hjelp med XAMPP (Apache og PHP på Windows XP Pro)

Thurisaz

Anbefalte innlegg

Jeg fant noen andre tråder med litt av samme emne, men ingen som svarte på akkurat min problemstilling, så jeg prøver meg her!

Skal prøve meg på litt PHP for første gang, og har lastet ned og installert XAMPP for Windows (jeg kjører Windows XP Pro). Installeringen gikk flott og alle statuslamper er grønne når jeg går på http://localhost/ og sjekker, så det virker som at alt er som det skal så langt.

Jeg har fulgt en øvelse fra en bok og laget et PHP-script som skal kjøres fra en vanlig HTML-side, men når scriptet skal starte så får jeg bare opp nedlastings-dialogen som spør om jeg vil åpne eller lagre PHP-filen/scriptet jeg har pekt til. Om jeg velger å åpne så åpnes den i HTML-editoren jeg bruker, men vil ikke kjøre. Filene til denne øvelsen har jeg i en egen mappe på en annen disk enn der jeg installerte XAMPP.

Så til spørsmålet - hvordan får jeg kjørt PHP-script lokalt som om det var på nett, altså at scriptet kjøres uten at jeg får den nevnte dialogboksen? Er det kun i en bestemt mappe på maskinen min at XAMPP "oppfører seg som en server"?

Håper på gode svar, jeg er som dere skjønner helt grønn på PHP og hvordan man kommer i gang :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Filene som skal kjøres må ligge under det som er definert som server dir i XAMPP ja.

5267490[/snapback]

Takk for svar så langt, jeg fikk nettopp til å kjøre scriptet ved å kopiere webmappen min over til ..\xampp\htdocs\ mappa (vel og merke også etter reinstallasjon av XAMPP, jeg hadde fulgt en annen oppskrift og rotet litt i php.ini på egenhånd i forkant...)

:)

Kan noen si på stående fot om - og evt. hvor i hvilken fil - jeg kan definere en annen mappe til å være roten til http://localhost/ ? Har ulike site'er jeg vedlikeholder og og som ligger samlet i hver sin mappe på en egen disk, hadde vært kjekt å slippe å flytte/kopiere alle sammen til htdocs-mappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...