Gå til innhold

Boote fra s-ata cd-rom

Gaardon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en PCI sata kontroller. Jeg må trykke på en tast for å boote fra cd-brenneren som står på den.

Jeg får derimot problemer når windows ber meg trykke F6 for å laste drivere. Da jeg ikke har diskettstasjon (samt at hovedkortet mitt ikke godtar pen-driven som diskett) klarer den plutselig ikke lese noe mer fra cd plata, selv om det har gått fint fram til da.

For at folk skal kunne hjelpe deg bør du gi litt mer informasjon.

Hvilket hovedkort har du?

Hvor blir det stopp?

Er det integrert sata konroller eller en PCI kontroller?

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Jeg vil presisere at jeg ikke har fått til å boote fra sata cd/dvd-brenner, og at jeg aldri har holdt på med installasjon av windows på sata kontroller.

Da det ikke ser ut som andre med mer kunnskap ikke har sett denne tråden enda kan jeg prøve å komme med noen forslag som jeg kan tenke meg er aktuelle. Ikke skyt meg om jeg tar feil.

Først bør du sjekke at sata kontrolleren faktisk er aktivert på hovedkortet. Har fått intrykk av at denne kan aktiveres/deaktiveres med jumper og/eller bios instillinger.

Finner hovedkortet dvd-brenneren din under oppstart skal alt være i orden rent koblingsmessig.

For at hovedkortet under oppstart skal identifisere dvd brenneren som en enhet å boote fra må man, som du selv også har nevnt, sette den som boot device.

Du har sansynligvis veldig mange valg ang. dette i biosen. Jeg vil anbefale deg å prøve deg frem. Start med CD-rom, let deretter etter navnet på sata kontrolleren din, prøv med oppstart fra SCSI kontroller og alle de andre valgene til slutt.

Systematisk gjennomføring kan lede deg til korrekt boot device.

Se også etter meldinger på skjermen for å se om du må trykke en tast for å boote fra enheten. På min kontroller kommer det en melding like etter at brenneren er detektert, og programmet ser at det er en bootable cd-plat der. Om ting går litt fort kan du bruke "pause" knappen på tastaturet.

Videre må du være forberedt på å ha drivere til sata kontrolleren på diskett og trykke F6 når oppstartprogrammet til Windows ber deg gjøre det. Om du ikke gjør dette kan det skje som det gjør på mitt kort at oppstartprogrammet ikke lenger klarer å finne platen.

Alle papirer som fulgte med hovedkortet ditt er også en god kilde for informasjon. Du bør prøve å lese der for å se om de har skrevet noe om dette. Jeg prøvde å laste ned en av manualene fra MSI men fant ikke noe spesifikt om dette. Det er mulig jeg lastet feil manual.

Jeg har som sagt ikke drevet med dette selv så jeg håper noen med litt mer erfaring om emnet kan hjelpe deg videre.

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...