Knutgrus Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Med billigere kompaktkamera har jeg ikke brydd meg om at det står 0 - 40 grader C temperatur. Tenkte jeg skulle på fjelltur i jula. 2-3 dagers. Hva sier erfaringen deres? Blir kanskje ned mot 10 minus. Er klar over at batteriet kommer til å slite litt kanskje. Men hva med kameraet? Kan det bli ødelagt av turen? Må jeg bære det på innsiden av jakka? (EOS 350D) Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Jeg ville vel egentlig hatt det utafor i steden for inni jakken. Blir fort veldig fuktig inni jakken på en tur med litt strabaser. Eneste jeg kan tenke meg er at gardinen kan bli treg eller noe lignende. Mene, jeg hadde med meg ett Canon S40 på tur i Kirkenes(Militæret), var nede i gode -30C hadde ingen problemer da, utenom batteriet som holdt i ett kvarter. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Jeg har haft Ixus II siddende i bæltet ved minus 20 i lapland en uge i træk. og det gav ikke problemer. Mit 350D har jeg brugt ved omkring 0 grader, hvor det har været i det fri i op imod 2 timer i træk og det har heller ikke givet problemer (men som førnævnt er et ekstra batterie godt. Nå temp falder, daler ydelsen, men det kan bruges igen, når det har været en tur i bukselommen) men ved under minus 5-10 grader tror jeg det får lov at blive indendørs. Vær i øvrigt opmærksom på kondens, når kameraet kommer ind i varmen. Det er en god det at puttte det i en lufttæt pose inden og lade det blive der indtil det er varmet op til stuetemperatur ... bare tænk på briller der kommer ind udefra - det skal man helst undgå at udsætte kamera og optik for Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 jeg har brukt D70 flere ganger nede i -30. Har ikke hatt noen problemer ...batteriet har faktisk vart i opptil 2 dager med konstant -10 eller kaldere. Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Med unntak av proff-modellene, er det sjelden produsentene godkjenner kameraene for kuldegrader. Men jeg har aldri hørt om noen som har klart å skade kameraet ved å bruke det i kulda. I alle tilfeller jeg har hørt om, har det fungert fint i svært lave temperaturer. Dersom det slutter å fungere, virker det igjen når det blir varmet opp. Når du har brukt det ute, og tar det inn, vil det danne seg mye dugg på det. Det er ikke helt bra, så legg kameraet i en tett plastpose før du tar det inn. Da vil duggen legge seg på posen i stedet, og du sparer kameraet for mye fuktighet. Siden batteriet virker dårligere når det er kaldt, kan det lønne seg å ha ekstrabatterier tett inntil kroppen, så de holder seg varme til du skal bruke dem. God tur. Erik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå