Skrue Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Såvidt jeg kan se, må du gjøre følgende: 12volt tilsluttes pinne 1 og 5. Husk dioden! Hondaen hadde jo en glimrende tegning for dette! 230v tilførsel til pinne 6. 230volt uttak fra pinne 4. Den andre 230 volt´s lederen kobler du direkte til en av ledningene til pumpa. Da skulle alt fungere! Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 (Tok litt feil.. det er 8 pinner på rele'et G2RL-2 het rele'et) Litt uklart... pinn 1 og 5 som skal ha 12V Hvilken av dem skal ha jord, eller skal begge ha pluss? Er litt redd for å grille noe om jeg gjør feil. :wink: _________________ - Agnus Dei - [ Denne Melding var redigert av: Crinos på 2002-09-07 16:15 ] Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Det spiller ingen rolle hvor du kobler til + og - på pinne 1 og 5. Men pass på at dioden monteres riktig! Det finnes en markeringsring på dioden, denne skal monteres mot pinnen hvor + 12v kobles. (Gul ledning) Andre enden av dioden loddes til den pinnen hvor - 12v kobles. (Sort ledning) Sjekk tegninga til Hondaen, den gir deg helt sikkert en pekepinn! Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Hva kan i grunnen skje uten den dioden? Og hva slags diode snakker vi om. likeretter? Som sagt, jeg er IKKE no wiz-kid på dette! Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Quote: Den 2002-09-06 23:22, Skrue skrev:Såvidt jeg kan se, må du gjøre følgende: 12volt tilsluttes pinne 1 og 5. Husk dioden! Hondaen hadde jo en glimrende tegning for dette!230v tilførsel til pinne 6.230volt uttak fra pinne 4. Den andre 230 volt´s lederen kobler du direkte til en av ledningene til pumpa.Da skulle alt fungere! Nå testet jeg dette, men fikk det ikke til å fungere. ;( Tester litt frem, så ser jeg hva jeg kommer opp med :wink: Men tar gjerne imot flere tips! Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Oki.. ikke mer plaging fra meg. Jeg fikk det til å fungere, skal lage en tegning på hvordan. Som jeg kommer til å poste her. Slik at om flere kjøper samme Relè på Clas Ohlson så har de noe å gå etter de også. :wink: Oki.. her kommer bildet. Diode som Hondaen nevnte er på dette bildet ikke lagt inn. OBS: det er feil med -12 som går inn på Rele'et. Det skal selvsagt være jord. _________________ - Agnus Dei - [ Denne Melding var redigert av: Crinos på 2002-09-07 21:44 ] Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 +12 volt -12 volt ? Det blir jo et potensial på 24volt! Jord ( svart ) er 0Volt ikke -12, det er STOR forskjell på de to Skal man ha -12V så må man koble et annet sted på psu gitt... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Quote: Den 2002-09-07 20:26, Hondaen skrev:+12 volt -12 volt ? Det blir jo et potensial på 24volt!Jord ( svart ) er 0Volt ikke -12, det er STOR forskjell på de to :smile:Skal man ha -12V så må man koble et annet sted på psu gitt... :wink: Hm, det virker som om du er litt grinete Hondaen? Eller i allefall usedvanlig pirkete akkurat nå? Men du har jo rett, om man tar mitt lille innlegg bokstavelig! Beklager min skrivefeil om - 12 volt da! Allikevel tillater jeg meg å tro at Crinos nok skjønte hva jeg mente! Eller hva, Crinos? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Quote: Den 2002-09-07 20:26, Hondaen skrev:+12 volt -12 volt ? Det blir jo et potensial på 24volt!Jord ( svart ) er 0Volt ikke -12, det er STOR forskjell på de to :smile:Skal man ha -12V så må man koble et annet sted på psu gitt... :wink: Fargene er jo rett. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Grinete nei Men må jo ikke forvirre folk. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Quote: Den 2002-09-07 16:19, Crinos skrev:Hva kan i grunnen skje uten den dioden?Og hva slags diode snakker vi om.likeretter?Som sagt, jeg er IKKE no wiz-kid på dette! Det som kan skje uten en diode montért, er at den induserte spenningen i relespolen i verste fall kan skade PSU eller andre komponenter i maskinen din. Når strømmen brytes i en slik spole, dannes (induseres)det kortvarige høye spenninger, som løper tilbake i ledningene, litt enkelt sagt. Denne spenningen har motsatt polaritet, og med dioden riktig montert, "kortsluttes" denne spenningen, slik at den aldri vil "nå ut" til de andre komponentene i systemet. En passende diode finner du her: http://www.clasohlson.se/ Artikkel nr. 22-107. Den klarer jobben greit! Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Ops.... Stemmer det! :wink: Heheh.. det skal være jord ikke -12v :smile: Men tror nok poenget er tatt? Skal skrive en linje under bildet, for sikkerhets skyld oxo.. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå