Tor_Eddy Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Hei. Lurer på hvordan jeg skal få starte min 220volts vannkjølingspumpe samtidig som pc'en slåes på. Kan selvfølgelig bruke et 12/220volts relé, men vil helst slippe. Finnes det noe sted i psu som jeg hente strøm fra? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Du kan sevfølgelig hente strøm fra 220 volt delen i PSU. Problemet er at pumpen likevel går helt du skrur av hovedstrømbryteren på nevnte PSU... Siden byteren er liten og knotete, så var det vel ikke ønske om det. Men du kan evt gjøre som jeg har gjort. Jeg kjøpte en slik ledningsforgrener med bryter på hos clas ohlson. Så koblet jeg stikkontakten til PC og til pumpe. (og til en forsterker, eller til alt det andre du ønsker og slå av for natta) Denne la jeg på gulvet under bordet, og siden bryteren er belyst og passe stor, så betjener jeg den bare med foten. Er jo litt jalla da, og ei heller automatisk... men jeg er jo sikker på at pumpen går, når PC er på. I tillegg til litt ekstra trygghet hvis lynet skulle slå ned, eller hvis andre elektriske feil skulle oppstå. Men når dette er sagt, så anbefales det IKKE at slike pumper stopper og starter så ofte. De er laget for og gå konstant 24/7. Strømforbruket er også minimalt hvis du ikke har en veldig stor pumpe. Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Jeg er oppe i samme situasjon selv. Har en 220V pumpe som egentlig skal plugges i en vanlig stikk kontakt. Men noen tanker jeg har gått igjennom er å lage et printkort som styres av et rele. Printkortet henter 220V fra PSU og volt fra "power on -led" (har ikke målt V enda). Når det kommer strøm fra Power On, så vil strøm fra PSU føres videre, når strøm kuttes fra Power on, vil en forsinker sørge for at pumpa pumper noen sekkunder ekstra for at ikke kjølinga av CPU,GPU og chipset skal slutte så brått. En annen jalla løsning er å hente 220V fra PSU og la det gå igjennom en bryter man fks har i panelet et sted. (men det krever jo manuel betjening, og det er jeg for lat til. I tillegg stoler jeg ikke helt på at evt. dama klarer å huske å skru på pumpa, før hun skrur på PC'n). Lenke til kommentar
Zerpent Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Er det motoren som ikke tåler at pumpa blir slått av og på ofte? Jeg skal innstallere vannkjøling i løpet av uka og har kjøpt ei eheim 1250 pumpe. Denne har et forbruk på 28W. Denne vil vel bruke endel strøm visst den skal stå på 24/7? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Quote: Den 2002-09-03 09:37, Zerpent skrev:Denne har et forbruk på 28W. Denne vil vel bruke endel strøm visst den skal stå på 24/7? 1000 (1KwH) / 28w = ~35,7 dvs. du kan ha motoren på i 35 timer før den har brukt en kilowatt (og de koster.. 20 øre?). grovt regnet blir det 5000 øre per år. Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Et 230v relè med 12v spole. Spolen kobler du til 12v ut fra psu. In på rele/kontaktor kobler du 230v og på utgangen kobler du til pumpa. Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Selv har jeg koblet et 12v rele til 12v utgang på PSU (rød og svart i molex) klippet av kontakten og loddet jord og leder inne i psuen. Lenke til kommentar
shebban Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Jeg kjøpte meg et rele! Kjøpte det på clas:) kosta 50,- hvis jeg ikke husker fei. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Mange psu`er har en inngang for 230V ac og en utgang for 230V ac. Denne utgangen er beregnet til monitoren, men hvorfor ikke tilkoble en pumpe til den ? Er bare å skifte kontakten og koble på bak, så sparer dere et rele. Nå var det en AT psu jeg prøvde dette på, regner med ATX forsyningene har samme funksjon, men er ikke sikker. Dere får prøve =) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Tror ikke Hondaen´s løsning vil fungere. Atx-PSU har ingen fysisk bryter som slår av strømmen til "monitor-kontakten", som alltid er koblet paralellt med tilførselskontakten. Den vil m.a.o. være spenningsførende så lenge tilførselsledningen er tilkoblet. De gamle At-powerne hadde en av-på bryter som muligens også slo av strøm til monitor-utgangen, men dette er vel ikke aktuelt? Tror nok at det blir vanskelig å komme seg utenom en relé-løsning! Har hele tiden brukt dette på alle vannkjølte maskiner jeg har bygget, og ingen av dem har noengang klikket! Og skepsisen til "vannpumpe av/på" kan jeg ikke riktig forstå? En slik pumpe består jo rett og slett bare av en induksjonsspole og et magnetisk anker, påmontért en impeller! Jeg kan oppriktig talt ikke skjønne hvorfor ikke denne skulle tåle adskillige start/stopp? Lagringen for ankeret er svært solid i de fleste tilfelle, og vil tåle titalls tusen timer´s drift, så jeg tror nok den orker adskillige "stop&go" også! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Skrue: Regner med du har undersøkt/målt dette, så det er vel rett. Når det gjelder impeller pumpene, så leste jeg en artikkel på et engelsk nettsted. Et firma prøvde å lage bølger i et akvarie med slike pumpet, de ble da slått hyppig av/på. Dette ble stress på aksling og impeller grunnet momentstøt og friksjon. Levetiden var derfor ikke så lenge på disse pumpene i den sammenhengen. Men i våre tilfeller, så tar man jo av/på pumpen en gang i døgnet, tviler det vil bli noe problem i pc`ens levetid. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Joda Hondaen, ankeret får seg nok en "karamell" ved hver start, så det er nok noe i det som du nevner. Men med "vår" syklus på slike ting, så tror jeg neppe at problemet vil bli påtrengende. Den eldste av pumpene mine går i allefall fortsatt upåklagelig, etter minst tusen(?) start og stopp! :smile: Lenke til kommentar
Tor_Eddy Skrevet 4. september 2002 Forfatter Del Skrevet 4. september 2002 Hei igjen.. Ser nok ut til at det blir en relé løsning ja. Jeg tar bare ikke sjangsen på at andre som skal bruke maskinen husker å slå på vannpumpen. Et relé er superenkelt å koble opp, og da slipper jeg å tenke på det. Stoler på at Fluval pumpen tåler noen restarter i uken.......kjører jo XP:-) Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Nå har jeg handla et 250V Relé med 12V spole på Clas Ohlson, men finner ingen tegneinger for hva de forskjellige pinnene er til. Rele'et er en OMRON G2RL-2, men finner ikke noe på OMRON's hjemmesider om denne ;( Noen som kjenner til hva de forskjellige pinnene skal til? EDIT: Fant pdf på denne rele'n: http://omron.netcast.nl/Upload/DocCenter/D...BR/J117E1-1.pdf Men om noen har en bedre forslag å vise frem hvordan de koblet dette sammen med PSU og pumpe... Er jeg åpen for forslag! :wink: _________________ - Agnus Dei - [ Denne Melding var redigert av: Crinos på 2002-09-04 18:05 ] Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Skal forsøke å få sendt deg en tegning i løpet av kvelden, er litt opptatt akkurat nå! En sak som faktisk er ganske viktig, er at du må montere en diode over spolen i releet, som kverker den induserte spenninga når releet gjøres strømløst. Ikke bli skremt av dette nå da! Forklarer mer siden! :smile: Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Jeg tar gjerne imot en teging jeg oxo, kanskje like greit å poste tegninga her i tråden? Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Jeg hadde heller ikke hatt noe imot å se den tegninga du har laget/lager, skrue. Så vis du kunne være så snill å la meg og kanskje alle andre se den hadde jeg blitt veeeldig gla :smile: Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Kan være en idè å bruke en diode til i serie med relèet, siden spennings-spikes kan gå "begge" veier. Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Hum.. ikke helt den samme rele'n jeg kjøpte på Clas Ohlson. Noen som kan hjelpe meg med http://omron.netcast.nl/Upload/DocCenter/DC/En/BR/J117E1-1.pdf denne tegninga Den har lissom 6 bein, og jeg er ingen elektro-wiz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå