Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke fårstille seg andre farger?

Plecto

Anbefalte innlegg

En ting er jo at lyset kun kan bevege seg med et visst antall bølgelengder, men hvorfor skal dette stoppe det at vi kan fårestille oss andre farger enn de som eksisterer? Hvordan kan hjernen vite at lyset ikke kan ha andre farger, kanskje fordi vi ikke har sett dem? Kan da ikke en som har vært blind siden fødselen ikke fårestille seg farger i det hele tatt?

Hvis man trykker litt hardt på selve øyet mens det er lukket, vil man se stjerner og fasonger i masse rare farger. Jeg fårestiller meg at det er øyet som blir påvirket og sender derfor ukontrolerte elektriske signaler til hjernen som oppfatter det som farger. Men dette har jo ingenting med lys å gjøre? Kan man ikke da se andre farger enn det lyset kan bringe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var jo igrunn ett ganske godt spørsmål.

Jeg personlig vil tro det har noe med at det er vansklig å forestille seg flere farger siden vi bare tenker på de fargene som "finnes"

og alle andre farger er jo en blanding av 2 eller flere farger, lysere og mørkere versjoner av den opprinnelige fargen.

Klarer ikke å få skrevet noe meningsfullt om dette i det hele tatt :p

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke begrensningen ligger i hjernekapasiteten og fantasien vår, men i at tappene og stavene på netthinna ikke kan oppfatte andre bølgelengder enn ca 380-740 nm. Og det skyldes vel igjen hvilke fotosensitive kjemikalier som finnes i tappene og stavene.

For ordens skyld: Det er tappene som ser farger men de ser ikke noe når det er lite lys. Stavenes oppgave er å kunne se når det er svært dårlig lys, men de har til gjengjeld ikke fargesensitivitet. Dette er grunnen til at man ikke ser farger når det er veldig mørkt. F.eks i en skog midt på natta.

I tillegg til dette vil jeg anta at lange bølgelengder (IR-lys) absorberes av linsa og væska i øyet. UV-lys når tydeligvis netthinna siden man kan bli "solbrent" på netthinna. Dvs. Snøblindhet.

Lenke til kommentar

når vi fantaserer/forestiller oss ting blir det ALLTID bassert på tidligere erfaringer og kunnskaper, du har bare sett de fargene som øyet ser, derfor kan du heller ikke forestille deg andre farger

hvis du f.eks hadde levd hele livet uten å ha sett blått, så kunne du heller ikke forestillt deg blått, fordi du ikke har erfart hvordan blått ser ut

Lenke til kommentar
når vi fantaserer/forestiller oss ting blir det ALLTID bassert på tidligere erfaringer og kunnskaper, du har bare sett de fargene som øyet ser, derfor kan du heller ikke forestille deg andre farger

hvis du f.eks hadde levd hele livet uten å ha sett blått, så kunne du heller ikke forestillt deg blått, fordi du ikke har erfart hvordan blått ser ut

5267328[/snapback]

Men da er vi tilbake til det med på presse på øyelokket. Vil en som er blind se farger hvis han gjør dette?

Hvis han ikke kan det... har da en blind mann (siden fødselen selvfølgelig) ingen mulighet til å fårestille seg farger? Lurer på hvordan det er for dem å oppfatte farger da i så fall :innocent: Tenk dere hvis vi hadde kunnet se andre farger enn de vi oppfatter i dag? Hadde vært en merkeverdig opplevelse :p

Lenke til kommentar

farger er ikke helt enkelt å forstå. f.eks er det umulig å vite om det du opplever som blått, oppleves på samme måte av andre. det er ingenting fysisk ved lyset som skulle tilsi en oppdeling i farger.

hva som skjer når en blind mann presser på øyeeplet, vet jeg ikke, det ville vært interessant å høre. det spørs vel hvor blindheten sitter, jeg gjetter at netthinna med sine staver må fungere for å kunne trigge på den fysiske responsen. de som er født blinde har kanskje oftere feilen lenger inn i systemet, slik at selvom netthinna sender synsinntrykk, vil de ikke fanges opp?

angående nye farger - det er kanskje vanskelig å forestille seg synsinntrykk (farger) som ikke stammer fra synsinntrykk?

Lenke til kommentar
hva som skjer når en blind mann presser på øyeeplet, vet jeg ikke, det ville vært interessant å høre. det spørs vel hvor blindheten sitter, jeg gjetter at netthinna med sine staver må fungere for å kunne trigge på den fysiske responsen. de som er født blinde har kanskje oftere feilen lenger inn i systemet, slik at selvom netthinna sender synsinntrykk, vil de ikke fanges opp?

5267844[/snapback]

Nervesystem som ikke brukes overtas enten av andre funksjoner eller det forvitrer.

En som er blind siden fødselen vil dermed ikke ha noe fungerende nettverk som sender informasjon fra øyet til høyere hjernefunksjoner.

Hvis feilen sitter i selve øyet, så kan man ikke operere øyet (eller sette inn øyeprotese) og fikse feilen dersom man har vært blind fra fødselen. Selv om øyet fungerer igjen, så vil ikke systemet som behandler informasjonen fra øyet fungere.

Men en som har hatt syn, og så mistet det pga. en feil med øyet, kan få det gjenopprettet med en operasjon.

Lenke til kommentar
Så konklusjonen er at det er fult mulig å se andre farger (super-øye av noe slag), men vi kan ikke fårestille oss at de finnes før vi har sett dem? Så det finnes andre farger der ute altså?

5268611[/snapback]

Det vi oppfatter som "farger" er vel bare hjernens fortolkning av elektromagnetisk stråling med ulike bølgelengder i et ganske lite område. Så ja, det finnes andre farger "der ute". :p

Lenke til kommentar
Så konklusjonen er at det er fult mulig å se andre farger (super-øye av noe slag), men vi kan ikke fårestille oss at de finnes før vi har sett dem? Så det finnes andre farger der ute altså?

5268611[/snapback]

Det finnes ingen farger "der ute". Farger finnes kun i inne i hodet vårt. Farger er en subjektiv opplevelse av synsinntrykk. Elektromagnetiske bølger/partikler påvirker sensorene i øynene, slik at dannes signaler i hjernen. Disse tolkes på et eller annet finurlig vis bl.a som farger.

Hvis man på et foster koblet om nervesystemet, erstattet øyet med et infrarødt kamera, eller lignende, så ville dette barnet kunne komme til å oppleve helt andre inntrykk som farger.

Det finnes faktisk mennesker som har feilkobling i hjernen, som gjør at de ser farger sammen med andre sanseinntrykk. De kan for eksempel se tallet tre, og oppfatte det som grønt, selv om det ikke er grønt. I oktoboernummeret av Scientific American: Mind så er det en artikkel om dette: http://www.sciammind.com/article.cfm?&arti...CE283414B7F0000

Nå kommer det et nytt nummer nå i desember. Men hvis man er heldig så kan man kanskje fortsatt finne oktobernummeret hos Narvesen.

Lenke til kommentar
din skisse viser vel strengt tatt at det finns andre bølelengder, ikke andre farger

5269827[/snapback]

Nå er vel farge bare et annet navn på synlig bølgelengde. (min mening i hvertfall). Det at det finnes andre bølgelengder enn de synlige vil altså bety at det finnes usynlige farger.

Kombinasjoner av bølgelengder vil jeg kalle blandingsfarger. I tillegg oppfatter vi forskjellige lysintensiteter, men det endrer jo ikke fargen. (Eller jo, det kan endre oppfattet farge dersom lysintensiteten blir så lav at de fargesensitive tappene ikke ser fargen mer)

Lenke til kommentar
din skisse viser vel strengt tatt at det finns andre bølelengder, ikke andre farger

5269827[/snapback]

Nå er vel farge bare et annet navn på synlig bølgelengde. (min mening i hvertfall). Det at det finnes andre bølgelengder enn de synlige vil altså bety at det finnes usynlige farger.

Kombinasjoner av bølgelengder vil jeg kalle blandingsfarger. I tillegg oppfatter vi forskjellige lysintensiteter, men det endrer jo ikke fargen. (Eller jo, det kan endre oppfattet farge dersom lysintensiteten blir så lav at de fargesensitive tappene ikke ser fargen mer)

5270631[/snapback]

Farge er noe du opplever. Det er noe som finnes inne i hodet ditt. Farge er ikke er fysisk fenomen, men et mentalt fenomen.

En rød genser ser for eksempel lik ut ute og inne. Men i virkeligheten så reflekterer den forskjellige bølgelengder i forskjellig lys. Men fargen oppleves lik allikevel. Forskjellige bølgelengder, samme farge.

Det finnes masse eksempler på optiske illusjoner. For eksempel at man stirrer på en farget firkant en stund, så ser man på en hvit vegg. Og der ser man komplementærfargen. Ikke fordi veggen plutselig har blitt farget, men fordi sansesystemet opplever en farge som ikke er der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...